• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft- eller vattenburen värme

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Hej ! med vattenburen värme så behöver inte pannan gå lika mycket. samt att det blir jämnare klimat inne i fordonet..Sedan sitter det även en elpatron i pannan som ni kan
brassa på med om det skulle bli för kallt ..effekten på elpatronen är 1-3kwh...

Hälsningar hjonzon
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Till fördelarna med vattenburen värme hör att värmen via en värmeväxlare går driva med spillvärme från motorn (samt att det genom en 12V pump på returen går att värma motorn). Dessutom är en 12V cirkulationspump betydligt strömsnålare i drift (och tystare) än fläkten i ett luftburet system.

I mina två senaste bilar har jag satsat på luftburen dieselcentralvärme och den anser jag stå sig väl i konkurrensen med vattenburen värme; hög effekt, rel. billigt bränsle och, i motsats till vad många tror, ingen rök eller dålig lukt (fullständig förbränning!). Inte heller bullrig (som en dieselmotorvärmare brukar vara). Trumas variant (Truma Combi 6D) saknar elpatron, vilket däremot finns att köpa med Webasto Dual Top. Men eftersom kostnaden för att värma med diesel ligger på ungefär samma nivå som för el så blir inte elpatron lika oumbärligt. Effekten (6 kW) räcker gott och väl till utan eltillskott.

aake
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Undrar om det inte är hur man nyttjar en husbil som ger kraven!

Vi nyttjar våran maj till oktober och då funkar luftvärmen alldeles utmärkt!
Fast om vi har tänkt att använda bilen året om så skulle vi valt ett vattenburet system.

Nu är jag ingen hejare på vattenburna värmesystem, men det lufburna som sitter i våran Eriba är lättskött som tusan och ger snabbt varmvatten och de ventiler som släpper ut varmluften gör ju att det är enkelt att få varmluften dit man vill. Vi har t.ex ingen värme påsatt i sovdelen men full fart på värmen i toadelarna. Sedan är det skönt på morgonen när man öppnar upp mot kök/sittdelen att det är varmt. Lätt är det också att få in värmen mot framrutan fär att minimera kondens som lätt uppstår där.

Fast som jag sa; Vi är inga vinterfantaster och jag tror alldeles säkert att ett vattenburet system är bättre för dem som är året om åkare!

Sedan är det ju även så att är det en klantig tillverkare så funkar båda systemen sämre än vad det är tänkt.

Ha det gött i stug/husbilsvärmen gott folk:D
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Vattenburen ger jämnare och tystare värme vid god installation med jämt fördelade konvektorer och bra luftspalter.

Luftburen värme kommer snabbare, är enklare att installera men ger inte riktigt lika god vinterkomfort som vattenburet. Det är också ljudligare eftersom den varma luften blåses runt i systmet med en eller flera fläktar. Luftburna system sitter också oftare oftare i bilar som rent generellt är mindre förberedda för vintercamping.

Men en husbil har ofta ojämn vattenburen värme. Kallras från förarhytt, samtidigt som där är betydligt mindre konvektoryta fram än bak. I min LMC har jag 8 meter konvektorer i den bakre halvan och ca 2,5 meter i den främre. Dessutom sitter Alde-pannan under en av sängarna bak. Vilket gör att pannans strålningsvärme ytterligare spär på obalansen.

Nu har jag flyttat känselkroppen till termostaten bak i bilen och kompletter med en elektrisk fläkt fram. Då får jag jämn värme, fast måste då ligga på el.

Det är generell enklare att komplettera en luftburen värme än en vattenburen. Alltså att få jämnare värmefördelning i bilen.

Jag trivs med min vattenburna, men det var inte värmesystem som avgjorde köpet, utan bilen i övrigt. Jag hade köpt bilen även med ett Truma-system.

Jag har lång erfarenhet av både vattenburet och luftburet. Jag har vintecampat många gånger med Trumavärme.

Trumavärmen går att komplettera med elpatron och golvvärme, precis som Alde. I Alperna vintercampar man mycket med Truma. Fast det ska sägas att Alde är på frammarsch ute i Europa. Det ägs ju numera av Truma och marknadsförs helt enkelt bättre i Europa.

Så det är inte himmel eller helvete. Det är två bra och beprovade system.

:-/<rister
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Och det går faktiskt att ta vara på motorvärmen när man kör även om man har luftburen värme, många bilar har ett värmebatteri som matas av motorns värme i bodelen! :)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Använder bilen maj-oktober. Klarar oss utmärkt med luftvärmen... Truma 6 med elpatron.
Går snabbt att få upp värmen. Har stängt värmen till garagedelen och sovrummet vilket gör att den får upp värmen bra på toa och vid sittdelen...
Har inte behövt använda värmaren i år annat än några nätter när vi var i Norska fjällen i våras och det kröp ner mot nollan...
Har golvärme som går på el. Väldigt skönt och effektivt när man står vid elstolpe.

Bosse
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Luft- eller vattenburen värme

En viktig detalj är också när man har valt bilen och har möjlighet att välja vilken typ
av värme som man vill ha är att inredningen är gjord just för vattenburen värme med
luftspalter bakom skåp osv annars är det bortkastade pengar med ett jätte
dåligt resultat att välja just vattenburet.
Själv har jag vattenburet i golvet som är det absolut goaste alternativet när man fricampar
med en vinande nordan runt bilen

bp
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Hej
Du ska välja en husbil med vattenburen värme helt klart. Jag har provat bägge delar. Har campat sedan 1974 med husvagn och husbil, nu får vi se va du väljer ,återkom gärna. Ha de bra :)

// Göran
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Det är bara skit snack om man säger att luftvärme är lika bra som Vattenburen värme.
Men ska du bara använda HB sommarmånader,behöver du ingen värme alls.
Underförutsättning att du har en HB med bra isolering.
Året runt användare som vi är MÅSTE vi ha ALDE vattenburen värme, golv värme samt värmeväxlare.
/Vidhem
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Det är bara skit snack om man säger att luftvärme är lika bra som Vattenburen värme.
Men ska du bara använda HB sommarmånader,behöver du ingen värme alls.
Underförutsättning att du har en HB med bra isolering.
Året runt användare som vi är MÅSTE vi ha ALDE vattenburen värme, golv värme samt värmeväxlare.
/Vidhem

Nåja Vidhem, visst har du rätt i att vattenburet är optimalt, men värmesystemet är inte det viktigaste för en vinterbil enligt min uppfattning (och jag har snart provat på allt). Luftburet med dubbelgolv funkar även det och tvingas jag välja mellan en bakhjulsdriven bil med vattenburen och en fyrhjulsdriven (med lågväxel/tillsatsväxellåda) med luftburen värme så blir det den senare.

Min första fyrhjulsdrivna husbil lät jag bygga hos Pillos för 20 år sedan. Den hade förvisso vattenburen värme och golvvärmeslingor och tog sig fram bra på vintervägarna i fjällen, men var oduglig när det gällde att hantera båten på naturramper eftersom den saknade lågväxel.

Vi får se hur min nya Weinsberg LEV klarar vintern. Det har tagit tid att hitta något som uppfyller kraven och något måste man kompromissa om när man inte beställer fabriksnytt. Här får jag en nästan ny (1.200 mil) MB på 5 ton med automat, inkopplingsbar 4WD och lågväxel och då kan jag nog leva med dieseldriven luftvärme. Med 47 mm PU-skum runt om, alltså även i mellanväggen och i dörren till förarhuset, och med uppvärmt dubbelgolv så tror jag inte att det är kölden som kommer att stoppa mig i vinter. En ny eber motor- och kupevärmare ingick naturligtvis också i kravspecifikationen.

Det finns en likvärdig systerbil till salu hos Forsbergs i Hyssne (Våra bilar till salu), men tyvärr kunde man inte leverera den med drag för 2 ton, vilket jag behöver.

Återkommer med rapport efter vinterns prövningar!

aake
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.842
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Det är bara skit snack om man säger att luftvärme är lika bra som Vattenburen värme.
Men ska du bara använda HB sommarmånader,behöver du ingen värme alls.
Underförutsättning att du har en HB med bra isolering.
Året runt användare som vi är MÅSTE vi ha ALDE vattenburen värme, golv värme samt värmeväxlare.
/Vidhem

Nämenvafannudå! Menar du att jag snackar skit Vidhem?

Ska jag va riktigt ärlig så händer säkert det..., men just nu känner jag att jag har god konkurrens. :D

:-/<rister

PS! Nu måste du snart skaffa dig en modern syn på husbilar Vidhem!
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Luft- eller vattenburen värme

Det är bara skit snack om man säger att luftvärme är lika bra som Vattenburen värme.
Men ska du bara använda HB sommarmånader,behöver du ingen värme alls.
Underförutsättning att du har en HB med bra isolering.
Året runt användare som vi är MÅSTE vi ha ALDE vattenburen värme, golv värme samt värmeväxlare.
/Vidhem

Skitsnack, som jag sagt jag har luftburen värme och har haft det i mina andra 2 husbilar oxå, har t.o.m bott i den senaste i 7,5 mån (2010) kallaste vintern i mannaminne i Skåne ner till -24 grader inga problem, allting är vad man gör det till!

Mvh
pilot
 
Toppen