• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG i Plåtis med elverk

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Funderar på en sak. Det finns ju elverk som går på gasol (LPG) som lämnar både 12 och 240 volt som är tystare än bensin. och det finns en fast LPG tank som passar där reservhjulet sitter på en Plåtis.

Hmm! Om man monterar en fast LPG tank under bilen och stoppar in ett elverk (ex. vanlig lite ombyggd Honda elverk till LPG) i gasolutrymmet tror jag skulle vara en kanonlösning. Ett ganska tyst elverk i ett ventilerat utrymme. Skulle lösa många mulna dagar när man inte står på el. :)

Finns det åsikter om detta? Positiva eller negativa, så vore det kul att höra.

Skärmklipp 2019-06-01 17.52.17.png

9952441.jpg
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är fullt möjligt,men jag tror inte du kan ha elverket inne i gasolutrymmet under drift, enlast är att köra på bensin alkylat tex, luktar inte.
Ljudnivån skiljer inte mycket mellan bensin och gasol.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Finns det åsikter om detta? Positiva eller negativa, så vore det kul att höra.
Tjena, Ralph!
Vi har visserligen ingen plåtis men nästan samma Fiatchassi som en Fiatplåtis. Så även vi har ett utrymme under bilen avsedd för reservhjul där det finns plats att montera motsvarande 55 L. gasoltank. I förhållande till tankens mått, en rel. stor volym, den är heller inte i vägen direkt bakom bakaxeln och inkräktar inte på markfrihöjden. En bra tank men den väger dock 31 Kg vilket blir ca.17 Kg mer än 2 Alugasflaskor (stoppfylltankar)
Vårt gasolskåp är stort nog att rymma vår Kipor IG2000 (22 Kg.) inkl. ökad ljudisolering. Den är gastät mot boinredning och öppen (stora runda hål) nedtill, utåt.
Jag har lekt med idén tidigare men jag tycker inte att Kipor går nämnvärt tystare på LPG än på akrylat bensin. Sannolikt är det mindre oväsen med Honda och / lägre effekt?
Hur bra jag än ljudisolerade (i garaget), så tycker hon att det är för mycket oväsen för oss själva inne i bilen. Det blir tystare om jag ställer den 20m längre bort i en grop e.d. (helt tyst blir det dock med ökat yta på solpanelen, om solen lyser :)).
En större invändning är dock den påtagliga viktökningen (17 + 22 Kg) som vi med 3,5 Ton, inte blir glada i:(.
På långresorna utanför Sverige har vi inte generatorn med oss ö.h.t. Vikten behövs till annat, tex. souvenirer.:D
Om jag slänger ut ett av två bodelsbatterierna (AGM) och går ner i generatoreffekt (700-100W), skulle det kunna jämna ut viktsökningen något.
Kvarstår oväsendet från generatorn. Andra har kanske inte ont av det men vi upplever det som negativt.
Vi brukar stå långt bort från alla andra, bl. a. för att inte störas eller bli störda.o_O
Till sist, allt går att ordna om man vill spendera mera pengar men jag kanske heller köper en ny skjorta.:) Därmed inte sagt att jag inte kan ändra mig och anamma den i.o.f.s. lysande idén. Övertyga mig vetja'!
För närvarande lutar det åt att vi ökar solpanelkapaciteten till 500 W och startar huvudmaskinen om det börjar krisa.
Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tja! Vi är ju ganska lika, men alla har ju inte samma behov som oss. Klarar mig ganska bra med solpaneler och efoy. Undviker ofta campingar och ställplatser med el. Ibland har vi behov av kraftigare ström vilket min inverter löser när man kopplar in verktyg eller en lödpenna.

Men alla är inte som oss. Vissa vill ha mer el oftare kanske i en mer urbaniserad miljö än vildmarken. Kanske vissa vill ha ugn, kaffebryggare, hårfön m.m.. och ha stöd för det längre tid. Tänker även på ex. rörmokare, elektriker som skulle kunna ha en plåtis som arbetsbil med övernattning.

Tycker bara att det är en nisch som saknas. Efterfrågar egentligen inte lösningen själv, men jag gillar nya idéer. Detta kanske skulle täcka ett behov för vissa?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Oops! Och jag trodde att sista bilden på en montering, var från din bil! Konstig montering för övrigt eller är det en passning eller bildmontage?
Visst är vi lika men det finns en stor skillnad, du dricker (har druckit) betydligt mer än jag! :D Men när det gäller GRATIS, är vi som bär!:D
Sedan har jag mina funderingar ibland kring gasolgenerator. Har du stått en hel vecka i regn och moln på en i övrigt underbar plats, längtar du (jag) efter en generator. Eller när kylskåpet håller på att krångla (på gas) under en resa med bara sol, långt bort från service. Jag tror faktiskt jag skall inköpa den minsta, lättaste generator som finns att få, istället för skjortan och bygga om den till gasol. Mina gasolflaskor är 10 år och de skall bytas in i år! Nu har du satt griller i huvudet på mig om jag ändå inte skall köpa en reservhjulstank istället. Får höra med Anders.:bye:
Julian
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Du ser! Även den BÄSTE kan svänga i tankarna. Jag pratade just med Anders idag om detta. Han hade inte tänkt i mina (billiga) tankar, men såg funderande positiv ut.

Kanske det finns x antal husbilsägare som tycker att detta skulle vara en lösning? Att lösa det tekniska och få allt att funka får tekniker och företagare syssla med. Jag såg bara en bra kombination som kanske är möjlig?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Du ser! Även den BÄSTE kan svänga i tankarna. Jag pratade just med Anders idag om detta.
Hälsa Anders, jag hör av mig efter sommaren!
Stako's ringtank (44 L. LPG) kostar ca. 375 € (Gaswinkel)
Alugas dubbla multivalvtankar (2 st.- 44 L. LPG) kostar ca. 700 €
I SEK i Sverige lär det bli lite dyrare.
Material- och montagekostnader skiljer sig inte nämnvärt.
Inbyte av mina Alugastankar till nya går på ca. 4000 SEK
I pengar vinner jag inget, i vikt förlorar jag 17 Kg men vinner i utrymme, ett tomt gasolskåp som jag kan bygga om till gasol-elverksskåp eller fylla med grekiska lerkrukor.:D
Du gör det inte lättare för mig precis!o_O
Julian:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Har sett et meget lite elverk på gasol, det kunne monteres under bilen - også på en plåtis. Gir kun 12V, men med lav vekt.
Tack Knut! Utan 230V är det inte intressant. Många av elverken som kan hängas under bilen kostar skjortan och inkräktar oftast på markfrihöjden på en 3,5 tonnare. Billigaste alternativ, mig veterligen, är Biltemas 700W. elverk (2400 SEK) som någon medlem i klubben succesfullt byggde om till gasoldrift. Eftersom den startas relativt sällan, räcker nog kvalitén (?). Det är ju ändå bara en nödgenerator!
Pengar över till många restaurangbesök, skjortor och grekiska lerkrukor. :D
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
På en 3,5 tonnare, vore det inte bättre med bensinelverk än gasol? Bensindunken är betydligt lättare än en LPGtank.
Hur tänker du nu?
Det är precis tvärtom! Gasol (i mitt fall LPG) har jag alltid med mig för kyl, matlagning och värme. Det är alltså ganska självklart att även en liten nödgenerator skall gå på LPG (gasol). Då behöver man inte bära med sig bensin. Inte bara för vikten, bensin är, i mitt tycke, farligare än gasol dessutom finns risken att det luktar ofta dåligt om den är monterat i husbilen.
Julian
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sakte i svingene grabbar. Alle bensin motorer med forgasser kan konverteres til LPG drift, avhengig av størrelsen så kan det fungere med gassform eller flytende gass til motoren. En bilmotor alltid på flytende, en småmotor opp til et volum på gass - eksakt grense vet jeg ikke. Denne todelingen gjør at en ikke uten videre kan benytte en tank beregnet på drift av bilmotor sammen med en regulator for 30 mbar, en må ha et annet uttak for gass. De resevehjuls tankene jeg har sett hadde uttaksrør som hentet ut flytende fra bunnen av tanken, mens en for regulator trenger uttak fra toppen av tanken.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
STAKO's 55 liter reservhjulstank kan fyllas med 44 liter LPG. Här finns alltså 11 liter utrymme för förgasning.

Men jag kom på en annan invändning:
Mina Alugastankar står i ett "gasolskåp" som jag numera har möjlighet att ge lite varmluftsvärme när temperaturen går under 5 gr.C. Söder om Skandinavien kan LPGblandningen innehålla 60% butan och 40% propan (även andra förhållanden finns). Detta innebär att efter en längre tid i "kyla" och några tankningar ökar butanmängden i tankarna då propan förgasas först när det blir kallare. I mitt uppvärmda skåp eller i husbilar där gasflaskorna står i varma avdelningen är det inga problem. Men med Stakotanken under bilen kan det hända att butan i LPG inte förgasar när det blir kallare.
Innan jag tillförde varmluftsslang till gasolskåpet har jag råkat ut för driftstörningar, vintertid på stranden i Grekland vid temperaturer mellan -2 och +5.
Vintertid i Sverige är detta inget problem ty LPG = 100% propan. Men har man tankat LPG söderut och vistas i Norden (vintertid) kan det bli problem med Stakotanken som inte går att värma lika enkelt som gasolskåpet.
Bara lite funderingar o_O
:bye:Julian:D
 
Toppen