• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG gasflaska installation

J

Jarn

Guest
Usch vad krångligt med fast installation!
Jag har med mig en adapter som gör mina svensk flaskor till tyska. Sen åker jag och fyller den/dem. Det finns många ställen i Tyskland, att få detta gjort på. De e bara att fråga på en mack. Dom har koll på var.
Kama har adaptern

Hur kul är det att först köra till en mack, sen få reda på att man måste köra någon mil till där det finns ett ställe att fylla på? Är det dessutom sön- eller helgdag är där stängt.....
Om man nu av någon konstig anledning inte vill ha LPG så är det ju enklare med en tysk flaska, den kan du byta på macken oftast. Tyska flaskor kan du också få fyllt på många ställen utan behöva adapter här i Sverige.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag gjorde en enkel konsoll och satte påfyllningen alldeles innanför luckan långt ner mellan tuberna. Vid ett enda tillfälle har det kommet en kille från stationen och sagt att jag inte får fylla, men han ändrade sig när han såg att påfyllningen var separerad från flaskan med slangen.
Adaptrar och annat kan enligt min mening aldrig ersätta en tankflaska, superenkelt att fylla, billigt och med utomordentligt bra tillgänglighet. Sedan kan man ju fundera på om man skall ha en eller båda flaskorna av denna typ, står man länge kan det ju vara bra att kunna byta en av dem istället för att åka iväg och fylla.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Ibland kan jag inte låta bli att fråga mig själv hur folk tänker?
Hur kan en fast installation vara krånglig? Hur fyller dom sin vatten tank? Med en slang eller kanna inne i bilen? Är det inte just därför som man på en modern husbil har en fast påfyllnadsanslutning med lock på utsidan?
Hur fyller dom dieselbränsle i tanken? Häller de på dunk först och sedan genom en tratt i bränsletankhålet? Bränslepumpar på stationen är utformade för att tanka bränsle direkt genom bilens tanklock! Eller?

Visst skämtar jag men nog borde väl alla LPG-påfyllningar fungera på samma sätt? På de flesta husbilar med LPG-tankar, oavsedd om det är liggande tankar under bilen eller fastmonterade gasflaskor sker det redan på det viset men inte alla!

All LPG-påfyllning, på annat sätt än genom fast monterat påfyllningsdon på utsidan, borde förbjudas och kommer framgent sannolikt så att bli. Inga påfyllningar innanför dörrar/luckor, inga don med rörliga slangar i rörliga luckor. I Italien och Nederland, finns redan ett tydligare regelverk som, inom inte allt för avlägsen tid, kommer att implementeras. Jag har vetskap om flera fall i Italien, Grekland och Nederland där påfyllning på annat än fasta fylldon har blivit vägrat. I några fall har husbilar vägrats att tanka LPG, bara för att de är campingbilar som inte ansågs ha godkänd utrustning. Jag har själv blivit nekat en gång på Sardinien med orden "No LPG for camping car! Only for traction!", trots att jag pekade på mitt utvändiga korrekta fylldon. Jag känner flera som har blivit vägrade i Grekland hos några stora märkesstationer och i Italien och Nederland utan godkända fylldon. (nägra av de stora bränslebolagen börjar dra åt sig öronen)

Sedan kan det finnas hur många medlemmar som helst inom HBK som har fått fylla direkt på flaskan eller på fylldon innanför eller på utsidan dörren, utan någonsin blivit nekade.
Världen utvecklas, så även LPG-hanteringen!
Slangar kopplade till fylldon i fordon, fartyg eller flyg skall sitta fast, inte ha möjlighet att skaka. En lös slang eller rör kan skaka/vibrera så att slangens- /rörets infästning utsätts för materialtrötthet som i sin tur kan orsaka läckage. Vid påfyllning och tryck kan slangen gå av. Detta vet alla montörer inom fordons-, fartygs- och flygbranschen. Att medlemmar inom HBK har andra åsikter är inte ovanligt.

Var och en monterar som hen själv vill men kom ihåg att hindrande lagar närmar även ett redan kritiserat område som gasol- /LPG-installation. Så varför envisas, veta bättre, göra fel för att ickelagen tillåter det? När man kan göra det så bra som möjligt?

Överhuvudtaget undrar jag ibland hur länge felaktig hantering kommer att tillåtas innan LPG-tankning för campingändamål kommer att totalförbjudas?
Som sagt, det var bara en undran om krånglighet!
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja her i Australia er det ikke lov å benytte LPG tank i fordon annet enn for traction i biler registrert med LPG drift. Eneste mulighet for LPG tank til annet (og lovligheten er tvilsom) er husbiler med LPG drift og felles tank for drift og forbruk. På den andre siden er det billig å fylle de 9 kg flaskene som er vanligst i bruk, større flasker får ikke fylles lokalt. Nesten alle campingplasser har fylling av flasker, de har som oftest en tank på noen hundre liter som de fyller fra, ofte er den samme tanken også brukt for varmt vatn i servicebygg :D
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har haft fast LPG tank på 30 kg. Den har jag fyllt både i Sverige och utomlands när den blev tio år och besiktning skulle kosta lika mycket som en ny återstod endast skrotning. Min fråga är hur många struntar i bestämmelserna och fortsätter köra med en potentiellt livsfarlig anläggning? Sist jag var i Portugal Använde jag en lokalt inhandlad gasflaska som jag kunde byta överallt där jag handlade mat, eftersom jag köper mat oftare än jag tankar så passade denna lösning mig mycket bra samtidigt garanterades säkerheten både för mig och mina campinggrannar till en bråkdel av kostnaden för en ny LPG installation.
BBa
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I dag finnes det tanker som er fritatt fra kontroll hvert 10 år. Wyhnen har store slike. Men jeg tror ikke Alugas sine kan bli fritatt.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Hej !
när den blev tio år och besiktning skulle kosta lika mycket som en ny återstod endast skrotning. Min fråga är hur många struntar i bestämmelserna och fortsätter köra med en potentiellt livsfarlig anläggning?
Din fråga är befogat! Jag vet inte hur många som kör runt med gamla gasbehållare. Mina Alugas är snart tio år och jag har fått ett löfte om besiktning hos Gaswinkel i NL. Om de provtrycks vet jag inte? Skall de provtryckas med >25 bar (?40 bar vore rimligt) med vatten, blir det både omständigt och kostsamt. Helst skulle jag också vilja köpa nytt för att vara på den säkra sidan. Det finns många gamla kärl i omlopp. Några inom HBK har kärl äldre än 10år.
Så även mitt påstående och frågan är befogat. Hur länge skall "fusket" få pågå? LPGhanteringen runtom i Europa är olika. Att folk får fylla själva går bra i en del länder, otänkbart i andra. Kontrollsystemet även i Sverige är obefintligt och i EU (Bryssel) sitter all stilla i båten för närvarande.
Efter sommarn kan jag kanske ge ett svar för egen del.
Julian
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Den stora faran tror jag inte ligger på själva flaskan utan snarare på flottörventilen som skall säkerställa att flaskan (tanken) bara fylls till 80%. Efter att ha skakat omkring i en husbil kanske mer än 10 000 mil är risken stor att den inte fungerar som den skall. Om flaskan fylls till mer än 80% kan konsekvenserna bli förödande.
Beträffande provtryckning så anger ju tryckkärlsnormerna att provtryckning skall ske med 30% över drifttryck.
Om dessa normer är tillämpbara på gasoltankar vet jag inte.
BBa
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det som skrivs om LPG som motorbränsle kan bli ett problem i framtiden, meningen var ju inte att husbilar skulle tanka LPG från början, min fyllare i Sverige trodde inte att det skulle hålla i längden att man betalar olika pris för fast flaska eller en lös flaska vid fyllning.
Som skrivs här är det ibland problem i Italien och Grekland än så länge, nu tankar man själv på många ställen så ingen bryr som om vilken typ av drift man använder LPG till.
Om detta förbjöds i stor skala skulle många tusen husbilar drabbas i Europa
 

Limhamn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Malmö
HBK-Nr
27391
Medlemskap
2024
Hej, Återkommer till punkten. Vad har du för anslutning till själva flaskan, där du ansluter fyllningsadaptern?
Du ser ju på min bild hur det sitter en vinkel monterad på flaskan som jag kan ansluta en slang till. Du måste ha någon adapter mellan vinkel på flaskan och själva fyllningsadaptern.
 

Limhamn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Malmö
HBK-Nr
27391
Medlemskap
2024
Snygg installation! Jag har inte riktigt plats för en sådan lösning. Därför tänkte jag att det vore bättre att ansluta direkt på flaskan som vissa har gjort. Vad jag dock undrade över var vilken övergång från flaskan till adaptern de hade använt, såsom tex, JOE50 och Elisabeth&Jan.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Snygg installation! Jag har inte riktigt plats för en sådan lösning. Därför tänkte jag att det vore bättre att ansluta direkt på flaskan som vissa har gjort. Vad jag dock undrade över var vilken övergång från flaskan till adaptern de hade använt, såsom tex, JOE50 och Elisabeth&Jan.

det finns visserligen adaptrar att sätta direkt på tankflaskans anslutning för tankning, i denna adapter sätts sedan tankadaptern
det rekommenderas emellertid en installation där du har ett tankintag skilt från tankflaskan av bland annat det skälet att tankintaget har ytterligare en backventil utöver den som finns i tankflaskans överfyllnadsskydd
det har hänt att denna ventil inte stängt helt på grund av smuts som följt med in och fastnat i ventilsätet vilket medfört läckage ut ur flaskan den vägen, ett svårt läge och egentligen inte annat göra än att låta gasen strömma ut på ett kontrollerat sätt utan risk för att brand uppstår
med två backventiler i systemet för tankning är säkerheten mot detta dubblerad
 
Senast ändrad:

Limhamn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Malmö
HBK-Nr
27391
Medlemskap
2024
Ja det kan jag förstå. Jag hade tänkt att sätta tankintaget på själva flaskan utan slang. Då har jag ju två backventiler.
På själva tankintaget sätter jag sedan de adaptrar som jag behöver i olika länder.
Enda skillnaden är ju att jag inte har slangen. Borde väl fungera?
Finns det någon som har en närbild på själva flaskanslutningen med denna lösning?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
gff-2811-07a6ce38.jpg

Denna anslutning behöver du sätta på flaskan,adaptern skruvar du på denna,några backventiler finns inte,det finns dock adaptrar med backventiler.
Bästa lösningen är fortfarande fast yttre anslutning,eller möjligen fast anslutning inne i gasolfacket,att belasta anslutningen på flaskan med fyllslang är inte bra anser jag,munstycke+slang väger en hel del.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Ja det kan jag förstå. Jag hade tänkt att sätta tankintaget på själva flaskan utan slang. Då har jag ju två backventiler.
På själva tankintaget sätter jag sedan de adaptrar som jag behöver i olika länder.
Enda skillnaden är ju att jag inte har slangen. Borde väl fungera?
Finns det någon som har en närbild på själva flaskanslutningen med denna lösning?

det finns inte någon modell av tankintag att sätta direkt på tankflaskan som innehåller backventil, de tankintag som marknadsförs kräver en slang mellan tankflaskans anslutning och tankintaget
kolla med din lokala säljare Gasol Limhamn LPG AB som är belägen på Bryggövägen i småbåtshamnen och som har lämpliga produkter hemma på lager
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
De tankuttag som ansluts med slang har ingen backventil heller, vet inte varför man skulle vilja ha tankslangen trycksatt, många Euronozzeladaptrar har backventil, jag har valt att köpa en utan blir bara problem när man ska skruva loss den.
 

Limhamn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Malmö
HBK-Nr
27391
Medlemskap
2024
det finns inte någon modell av tankintag att sätta direkt på tankflaskan som innehåller backventil, de tankintag som marknadsförs kräver en slang mellan tankflaskans anslutning och tankintaget
kolla med din lokala säljare Gasol Limhamn LPG AB som är belägen på Bryggövägen i småbåtshamnen och som har lämpliga produkter hemma på lager
Japp, det är där jag köpt flaskan (fast på deras depå i Oljehamnen innan jag visste att de även fanns här). De menar att det går att sätta en anslutning som Olof G visar. Man måste dock vara noga med att det inte blir en onödig belastning på flaskventilen (som ni också mycket riktigt påpekar).
Jag testar så får vi se. Jag ska även ha med mig en adapter så jag kan fylla den svenska gasflaskan som jag också har.
Tack ska ni ha alla för era intressanta inlägg!:)
 
Toppen