• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG gasflaska installation

Limhamn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Malmö
HBK-Nr
27391
Medlemskap
2024
LPG Gasflaska installation:
Efter att ha läst en hel del inlägg om hur bra det är med en LPG gasflaska när man ska fylla på gas i södra Europa så har jag köpt en sådan (Alugas P11).

Nu är frågan: Hur ska man installera denna? Själva fyllningsventilen måste väl vara fast installerad i bilen?
Tar gärna emot tips på hur man ska göra, gärna med bilder.

Bifogar bilder på hur det ser ut i gasolutrymmet på min bil (Pilote Galaxy-2017) samt på LPG gasflaskan.Gasol befintlig.jpg Ny LPG flaska med slang.jpg
 
T

Tabbe

Guest
Hi your best wa is you tube the fitting of fillerble gas cylinders to a motorhome, you will several on you tube ,good luck Alf.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Du kan också dra ner fyllningsslangen genom gasolskåpets dräneringshål och sätta fyllningsventilen i kjolen om den är stabil nog eller kan förstärkas med stag. Du slipper göra hål i karossen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det finns ingen kontrollbesiktning av gasolinstallationer. Du har ett egenansvar att installationen uppfyller de krav som kan ställas. Det är också detta som gör att du kan göra installationen själv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
gff-420-7ee7b528.jpg

Detta är en bra lucka utvändigt,limmas på dörren. Gasfrau Tyskland.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag skippade yttre påfyllningen och monterade den direkt på tuben då slipper du åverkan på bilen.
Jag har fyllt på många ställen i Europa utan att någon har sagt något om den placeringen.

JOE
 

Limhamn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Malmö
HBK-Nr
27391
Medlemskap
2024
Intressant med att sätta direkt på flaskan!
Filter? Vilket då? Det sa de inget om där jag köpte flaskan! Var köper man det?
 
F

Fd.47585

Guest
Att "dra ner fyllningsslangen genom gasolskåpets dräneringshål" som någon skrev är nog INTE så smart! Då rinner gasen kanske inte ut snabbt nog eller alls vid ett ev. läckage. Och denna dränering är ju livsviktig att den fungerar som tänkt.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Usch vad krångligt med fast installation!
Jag har med mig en adapter som gör mina svensk flaskor till tyska. Sen åker jag och fyller den/dem. Det finns många ställen i Tyskland, att få detta gjort på. De e bara att fråga på en mack. Dom har koll på var.
Kama har adaptern
 
Toppen