• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lpg-funderingar

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Har haft en lpg-tub i bilen ett år ,men den tuben har stått tom 6-7 veckor nu. Kan man då fylla den helt full eller måste man fylla halva tuben som man gjorde när den var helt ny?
Klurar också på om lpg heter lpg i Tyskland? När vi fyllde i Frankrike förra året så heter det ju gpl där.
Tacksam för svar!
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: lpg-funderingar

Tom?
Helt tom med öppen kran?
10 kilos eller 14?

Normalt så skall du aldrig behöva fundera, det är bara att fylla. I normalfallet så blir den ju "lagom tom" när det är dags att byta till ny flaska. Då är det bara att fylla på igen. Flaskorna levereras normalt utan gasol i och endast då behöver man hålla koll vid första fyllningen så att man inte fyller mer än 80%. Sedan sköter det sig själv.

Jo, Tyskland benämner också Gasolen som LPG. Kolla på MyLpg.eu, hälsar Björn
 

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Sv: lpg-funderingar

Jag har 10-tub och den har stått öppen. När den tog slut kopplade den ju automatiskt över till den gamla,vanliga tuben. Eftersom vi nu ska ut på en 8-9 veckors resa,så har husbilen 99 % av tiden stått kopplad till el-stolpe. Jag blev lite osäker för jag fick för mig att Folke(han hjälpte mig byta tub) sa att man har ett par dagar på mig att fylla nytt. Men jag är inte 100 % på att jag fattade det helt rätt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: lpg-funderingar

Hej
Nej, det är en missuppfattning.
Så länge flaskan är trycksatt (som den är nu) så är det bara att fylla på igen. Dock bör man alltid hålla ett öga på hur många liter man fyller, för säkerhets skull.
Frågade även Folke på telefon men han minns inget av detta, hälsar Björn
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: lpg-funderingar

När man tankas så kondenserar befintlig gas i tanken till vätska
När tanken är full stängs den genom en flotör som flyter i vätskan
Har det av någon anledning kommit in luft i tanken kan man enkelt släppa ut den genom att kort öppna förbrukningsventilen
/Thomas
 
Toppen