• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LMC aktoriserad bilverkstad

In the mood

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
8405
Medlemskap
2024
Någon som vet om en aktoriserad LMC verkstad kan neka att ta in bilen för garantireparation.
Vi har gjort en fukttest och det visar sig att det finns fukt i garaget. Garantin gäller.
Vi köpte bilen i Tyskland eftersom modellen vi ville ha inte fanns i Sverige.
Fukttestet har vi gjort hos en aktoriserad LMC verkstad här i Sverige.
När vi kontaktar firman i Tyskland där vi köpt bilen säger de att det går lika bra att åtgärda felet här hemma.
Men.......det visar sig att fukttestet inte är registrerad vare sig i Tyskland eller i Sverige. Altså har inte firman som gjorde testet registrerat den av någon anledning.
Vi försöker ringa dem men de svarar inte, ska maila dem istället.
Vad man undrar är om de kan neka att reparera bilen trots att Tyska firman säger att det inte är några problem.
Någon som vet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LMC aktoriserad bilverkstad

Har de sabotert fabrikkens fuktgaranti ved å ikke registrere målingene i fabrikkens system? Håper dere har kvitteringene og kontroll logger fra de tester som er gjort. Mulig fabrikkens garanti kan reddes, hvis ikke må dere kreve full dekning av de som har unnlatt å registrere. Uten det kan dere bli sittende med hele regningen selv. MEN jeg tror dere kan få hjelp av firma dere kjøpte hos, først med å få garantien i orden og en god reparasjon.

Et spesiellt problem vi har i Scandinavia er kondens om høsten som kan gi fuktskade på en tett bil.
 
4

4 JO

Guest
Sv: LMC aktoriserad bilverkstad

Varje år när jag gjort fukttesten på min LMC så får jag besked om att den kommer att registreras i LMC's register på att den är utförd och garantin fortsatt ska gälla.
Jag får dessutom en utförlig rapport med stämpel från verkstaden på att den är utförd, och självklart kvittot.
Har du papper på att det är utfört av verkstaden så borde de, enligt mig, ha svårt att neka dig åtgärd, i alla fall i den berörda verkstaden.
 
F

F.d. 55317

Guest
Sv: LMC aktoriserad bilverkstad

Det brukar fungera så här om man köpt bilen i Tyskland.

Bilen blir reparerad hos verkstaden (aukt. LMC verkstad.)
Kostnaden för reparationen få du betala till verkstaden.
Sedan få du kontakta dom där du köpt bilen och kräva dom på pengar.
Mvh Lasse
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: LMC aktoriserad bilverkstad

Jag köpte en LMC 2013 i Tyskland i höstas av en privatperson och upptäckte i vintras ett möjligt fuktproblem/läckage runt främre takluckan.
Jag kontaktade LMC i Tyskland och frågade hur jag skulle gå tillväga för att få det fixat. Dom bad mig fylla i ett formulär med lite info och sen skulle dom återkomma.
Det tog nästan 3 månader och ett antal påminnelser innan LMC fick ändan ur men till slut när dom tittat på ärendet så bad LMC Tyskland mig att kontakta 7H Fritid för att titta på det. Tydligen har dom ett tätt samarbete med LMC Tyskland.

Jonas på 7H Fritid var en klippa och det var inget snack om skillnad bara för att bilen var privatimporterad. Saker fixades och jag fick förstklassig hjälp. Det var heller inget tal om att ligga ute med pengar.
Jonas lyckades även fixa med en hel del goodwillfix för att LMC Tyskland hade klantat sig med ärendehanteringen.

Har du bara gjort fuktkontrollerna och får kontakt med en seriös auktoriserad LMC verkstad har jag svårt att tro att dom nekar dig.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: LMC aktoriserad bilverkstad

J
så bad LMC Tyskland mig att kontakta 7H Fritid för att titta på det. Tydligen har dom ett tätt samarbete med LMC Tyskland.

Jonas på 7H Fritid var en klippa och det var inget snack om skillnad bara för att bilen var privatimporterad. Saker fixades och jag fick förstklassig hjälp.

Precis så reklamationer ska hanteras :yes:. Väntar själv på besked från Bürstner i Tyskland om hur en återkallelse på vår Elegance 2016 ska hanteras.
Har fått brev om att kontakta verkstad och få främre sängens infästning kontrollerad / åtgärdad. Det stod även att Bürstner ersätter mina kostnader för att ta mig ToR verkstaden. Tyckte det är onödigt att köra 220 mil så kontaktade Husvagnsexpo i Bromölla. Först var det inga problem, jag skulle återkomma veckan efter när de kollat upp tidsåtgången. När jag ringde nästa gång så ville de inte ta in bilen då den är tysksåld fast det är europagaranti.

Har inga problem att göra kontrollen hos handlaren jag köpt bilen av nästa sommar, men Bürstner vill att kontrollen ska göras snarast möjligt. I värsta fall får det väl bli en mini semester till Mannheim.
 
Toppen