• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljusreglage svag punkt

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
150820 så byttes artnr: 735309507 (Lenkstock schalter) på aukt. Fiat verkstad i Tyskland.
Nu 1500 mil senare så har halvljuset lagt av, när jag nuddar spaken för belysning så tänds det - så förmodligen är det väl samma spak eller nåt inuti den som lagt av.

Fiat vill inte ta detta på någon goodwill eller reservdelsgaranti trots att så låga miltal har förflutit sen det byttes.
2400:- ville fiat ha för reservdelen, så istället har jag beställt den från autodoc för ca 1100:- och bokat tid för att få den bytt.

Förstår att de måste hålla på 24månaders gränsen för reservdelar, men jag kan ändå tycka att när så låga mil har förflutit så är det ju ett ursprungsfel om en spak eller ett spakreglage inte håller längre...
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ljusomkopplaren tillika blinkersreglaget på min Fiat -15 var det första (sämre) intrycket av min husbil.
Höll på att bli galen vid mörkerkörning, bländar av hel/halvljus och får hela tiden igång 5-blinkningen...
"Idiot" tänkte man nog i bilarna bakom mig. Hade svårt för reglaget i början. Vi var inte vänner.

Numera har jag vant mig, lärt mig att vara koncentrerad på uppgiften och lägga minst två fingrar bakom reglaget och trycka det helt vinkelrätt mot ratten. Övning ger färdighet :) och nu klantar jag inte till det längre vid mörkerkörning.

Men jämför man med Mercedes-reglaget, som är smäckrare och har ALLA funktioner inkl vindrutetorkare i samma reglage, så går det inte att jämföra på samma dag. Mitt M-reglage har hängt med i 35.000 mil och blivit tuggat på av min jycke, då han var i den obstinata valpåldern, men reglaget fungerar hur klanderfritt som helst.

Så slutsatsen är väl, att det är inte samma ingenjörskonst bakom tillverkningen. ;)
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Nä man kanske skulle ha beställt hem några stycken ljusreglage/spakar och ha i reserv. Du har haft otur tyckte Fiat. Jo eller så har ni haft otur vid tillverkningen tyckte jag. Å att ta 2400:- för en så undermålig reservdel som man vet är en svag punkt - känns ju magstarkt. Tur iaf att nätbutiker existerar som i detta fall var 1300 kr billigare. (Kanske ska tillägga att detta gäller ljusreglage till 244 karossen)
 
Toppen