• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudvolym

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Hej på er alla.
Vi är i grunden båtmänniskor, men blev bitna av husbilandet för tre år sedan.
Först hyrde vi en halvintegrerad, men fann ut att en plåtis var nog våran grej.
Vi köpte en Knaus Boxstar 636, och den har vi varit väldigt nöjda med. Förutom ljudnivån när vi kör.
Nu har vi bestämt oss för att köpa en helintegrerad ca 7,5 m, och vi har kikat på Carthago, Detleff och ev några andra.
Vi skulle därför gärna ha några av er andras erfarenheter av ljudvolym i helintegrerade.
Skiljer det mellan olika märken?
Finns det något och tänka på, tex när det gäller tillbehör? Till plåtisen köpte vi några slags innerskärmar, som varken gjorde till eller ifrån!
Finns det tester på detta angående motorljud?
Vi tar mycket gärna emot synpunkter, objektiva liksom subjektiva.
Finns det något märke som utmärker sig med låg ljudnivå?
Mvh
Jörgen o Eva
Käringön
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym

Jag tror det är subjektivt. Vi har samma ljudnivå i plåtisen som i personbilen.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Ljudvolym

Vi åker Rapido 8090 och känner inga problem med ljudnivån. I år har det blivit 1500 mil och vi har aldrig känt oss störda av billjud, inte ens i högre hastigheter. Hälsar Björn o Lena.

Hej!
Även vi åker Rapido (9090DF). Inte heller vi känner att vi blir störda av biljudet. Dock ska man väl ändå ha klart för sig att man måste acceptera lite mer vindljud i en integrerad HB jämfört med en vanlig bil. En HB är ju inte lika strömlinjeformad som en vanlig bil t.ex.

//Jocke
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym

Vi bytte från halvintegrerat Sunlight till helintgrerat Eriba och blev förvånade hur mycket tystare helintegrerat HB är.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Ljudvolym

Svaret tror jag är relativt enkelt. Titta på hur tjock isolering tillverkarna väljer att bygga bilarna/bodelen med. Ju tjockare desto tystare (halvt om halvt sanning).

Har bilen dubbelgolv, där även under golvet är isolerat, minskar ljudet ytterligare.

När vi byte bil, vilket gjordes för ett knappt år sedan, var mallet att hitta en bra vinterbil då vår gamla halvintegrerade Bürstner t607 inte var tillräckligt isolerad för vintercamping. Så en massa data inhämtades och jämförlserna märken och modeler stod tätt på agendan. Vi hade också kravet max 7,5m pga. tillgängligheten att parkera där vi ville. Nu blev bilen vi köpte något längre 7,73m men i övrigt föll valet väl ut.

Som grädde på moset, då vi inte hade haft låg ljudvolym under färd som ett urvalskriterie, blev ljudvolymen bra mycket lägre än I vår gamla halvintegrerade bil.

Vi köpte/importerade till slut en Carthago e-line I50 och är fram till dags datum minst sagt nöjda.

Om lite drygt en vecka rullar vi iväg på vår 2:a vinterresa med denna bilen, vilket vi ser fram emot.

Mvh!
// Niklas
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ljudvolym

Som någon skrev, hur man upplever ljudnivån är nog ganska subjektivt, men när vi för några år sedan bytte från en Hymer -07 till en Arto -12, var det första vi lade märke till den stora skillnaden i ljudnivå.
Den nya bilen upplevdes mycket tystare. Kanske beror det på tjockare isolering, inget vindljud alls, inget invändigt trappsteg (isolerat dubbelgolv ända ut till dörren), inga gnisslande plastpaneler mm.
Men högre ljudnivå än i personbilen är det naturligtvis, så låg ljudnivå är nog svår att uppnå i en husbil.
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym

Vi bytte från helintegrerad till halv och tyckte ljudet halverades,nu var det byte från normal standard till premiumbil med bättre isolering etc,det spelar också in
Sten o Anette
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Ljudvolym

Vår halvintegrerade hade när vi köpte den innerskärmar och ljudnivån är inget problem alls, vi kan prata i normal nivå oberoende av hastighet. Så kanske är det lösningen istället för byte av bil, innerskärmar är ju ett billigt tillbehör som även skyddar bilen från däcksprut som kan ge rost eller fuktskador framför allt på vintern med saltet.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Ljudvolym

Som någon skrev, hur man upplever ljudnivån är nog ganska subjektivt, men när vi för några år sedan bytte från en Hymer -07 till en Arto -12, var det första vi lade märke till den stora skillnaden i ljudnivå.
Den nya bilen upplevdes mycket tystare. Kanske beror det på tjockare isolering, inget vindljud alls, inget invändigt trappsteg (isolerat dubbelgolv ända ut till dörren), inga gnisslande plastpaneler mm.
Men högre ljudnivå än i personbilen är det naturligtvis, så låg ljudnivå är nog svår att uppnå i en husbil.

Vill bara tillägga till ovanstående att meningen var inte alls att misskreditera Hymer.
Vår bil var en av de första av den då nya modellen, de senare modellerna har inte alls de problem vi upplevde utan går tyst och fint.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ljudvolym

Håller med om att det dånar en hel del i plåtisar. Har en Pössl/Globecar och har försökt dämpa oljudet utan någon vidare framgång. Några tips?
 

Jörgen Emanuelsson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Orust
HBK-Nr
17332
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym

Tack för alla råd.
Efter att kollat igenom våra behov, och försökt att bedöma detta med kvalitén, och ljudnivå.
Vi har nog bestämt oss för en Cartago Chic-C I 4,9.
Finns det någon som antingen har en sådan, eller om någon har någon annan synpunkt angående ljudvolymen under färd?
Vi är mycket tacksamma för råd, angående detta.
Jörgen å Eva
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym

Om du köper en ny/nyare helintegrerad och undviker budgetmärkena så får du det nog så bra det kan bli.
Har aldrig haft någon Carthago själv men det är ju bra bilar så den blir nog alldeles utmärkt ur det perspektivet. Dom är nog alla ungefär lika tysta så länge man jämför inom samma pris/årsmodellsområde.

Kruxet när man jämför efter sina egna byten mellan olika bilar och modeller är ju att man oftast även har bytt upp sig ett antal årsmodeller samtidigt. Tekniken går ju framåt så en äldre väldigt exklusiv helintegrerad kan väsnas bra mycket mer än en ny budgetplåtis.
 

Rapido9097

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10424
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym

Carthago har väldigt låg ljudnivå, betydligt tystare än de vi haft tidigare. Lycka till med framtida köp.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym

Om man går in på appen Transportstyrelsen/mina fordon så får man fram ljudnivån. Uppgiften bör också finnas regbeviset.
Min Adria S670SL 2010 har en ljudnivå på 74 db vid körning vilket jag tycker är högt.
Jag har gjort två åtgärder som jag tycker har ändrat ljudnivån till det bättre.
1. Jag plockade bort innersärmarn och spacklade på ca en cm ljuddämpande massa.
2. Jag la in en ljuddämpande matta under filtmattan i förarutrymme. Mattan är ca en cm.
Både spacklet och mattan är inköpt på Biltema.
Nästa åtgärd blir att vara riktigt noga vid däckval nästa gång det är dax.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym

I plåtisar är det främst takluckorna som bullrar. Täta runt om luckan och det blir mycket tystare. Om man sitter på toaletten under färd i vår bil så måste man nästan ha hörselskydd pga ljudet från takluckluckan där inne.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Ljudvolym

Ja takluckorna kan nog ställa till det för många bilar.
På vår nuvarande bil, helintegrerad 2013, var det ett hemskt oljud från takluckan ovanför främre sängen. För att stå ut fick jag vika ihop ett täcke och klämma upp i takluckan med hjälp av sängen.
Jag fixade det sen med en spoiler framför båda takluckorna och då försvann i princip allt oljud.

Tippar på att takluckorna, däcken och insteget är bland dom vanligaste större bovarna som det faktiskt går att göra något åt relativt enkelt.
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Sv: Ljudvolym

Ljudnivån som transportstyrelsen / regbeviset har avser buller 7,5 m. Från bilen vid passage och har inget relation till buller inuti bilen.
Vi har själva Rapido i90 och är förvånade över hur tyst vi har det i marschfart 100-110 km/ta
 
Toppen