• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudisolering?

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Hej Monica o Robert,

vi köpte våra innerskärmar hos "RTGtrading" Kryddstigen 33 N, 80292 Gävle. Tel 026-10 33 05.
Org nr: 556226-5313.

Betalade 540 kr/st för framskärmar. Köpte även ljuddämpning 1 par för 160 kr. Totalt 1800 kr inkl moms och frakt (200:) Kom med bussgods till Malmö där vi fick hämta dom. Passade perfekt vi är helnöjda, monterade dom själva!
Se även deras hemsida här Välkommen till Lokari i Sverige

Lena & Jan
 
Senast ändrad:

gunfre

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
10253
Medlemskap
2021
Sv: Ljudisolering?

Hej!
Jag vill också vara med. I senaste nr av Caravan har campaSwedwen annons på innerskärmar Paret kostar 595 kr för medlemmar. Är det nån som har erfarenhet av dessa?

Mvh
Gunnar
 

gunfre

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
10253
Medlemskap
2021
Sv: Ljudisolering?

Nu har jag det själv!
Kan rekomenderas, sprutade body, limmade Biltemas ljuddämpare och monterade innerskärmar på under halvtimmen/sida med hjulen på !
Företaget heter campasweden.se och kostade 590 kr paret.
tips! Ladda ner sound meter appen för att kolla ljudnivån.
 

Mach-1

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Jokkmokk
Väcker liv i en gammal men för mig högst aktuell tråd då jag precis köpt en -97a med 2,5Tdi på 116hk och blev ordentligt trött på det enorma motorljudet som fortplantade sig in i förarhytten vid hemresan från affären! Hittade innerskärmar från PRASCO på bildelaronline24.se för 121:40 /st plus 85 kr i frakt och undrar om någon köpt dessa? Dom ser ut att täcka hela hjulhuset på bilden men jag blir lite fundersam då dessa är avsevärt mycket billigare än andra.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Förvisso ett aktuellt ämne. Har provat Innerskärmar och vindavvisare vid takluckan och tycker inte det blir så mycket bättre. Har läst på tyska hemsidor utan att hitta några lösningar på Fiats vindbrus. Hade en Ford tidigare och en helintegrerad Hymer före det. Båda var betydligt tystare än min nuvarande Fiat plåtis årsmodell 2014. Bra idéer tas tacksamt emot.
 

Mach-1

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Jokkmokk
Ok, då låter det kanske inte som att innerskärmar kommer att hjälpa så mycket mot mitt kraftiga motorljud i kupén. Har själv varit inne på att ljuddämpa torpedväggen borde hjälpa mer mot motorljudet då jag inte upplever vägljudet som särskilt störande i jämförelse när man provar frikoppla i fart och motordånet tystnar. Men det har pratats så mycket om dessa innerskärmar att jag tänkte att kanske det kan hjälpa även mot motorljudet. Börjar redan ångra bytet från husvagn på grund av denna höga ljudnivå då vi tänkte att det borde vara bekvämare i husbil men efter att ha blivit trött på motorljudet redan efter 10 mil förstår vi inte hur folk kan stå ut med att resa runt hela Europa i detta oväsen... Kan kanske den lite nyare och större 2.8 liters motorn med som vad jag förstått annan utväxling på femman vara ett bättre alternativ än denna surriga 2.5 liters Fiat Hymer med alkov.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har försökt förstå var oljudet kommer ifrån, dörrarna, backspeglarna, motorrummet, golvet eller ventilationen? Det är ett mysterium. Har någon gjort mätningar och utforskat detta?
 

Mach-1

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Jokkmokk
Hade varit intressant att höra om någon av de som tidigare skrivit i tråden om problem med hög ljudnivå hittat något som verkligen åtgärdat oljudet...
 

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Hej. Jag hade en Fiat ducato 1999 tidigare.
På den stoppade jag ner ljudisolering (typ tjock mjukt liggunderlag) längst ner mellan framruta och instrumentbräda. Gjorde stor skillnad på ljudnivån.
 

Mach-1

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Jokkmokk
Tackar, då ska man nog börja med att isolera torpedväggen för att därmed få bort det värsta motorljudet. Kan tänka mig att innerskärmar mest hjälper mot vägljud om man upplever detta som störande, men för min del är det det höga motorljudet i första hand. Det kan tänkas att man sedan börjar höra både vindbrus och vägljud om man lyckas dämpa det värsta motordånet.
 

Vitas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Urshult
HBK-Nr
9503
Medlemskap
2024
Hej igen mitt svar tidigare kan nog tolkas fel, jag menar längst fram mellan vindruta och instrumentpanel. Testa att lägga nåt tjockt tyg eller liknande vid framrutan så märker man direkt skillnaden utan en massa jobb.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
På forumet har jag fått hjälp med ett antal frågor under åren men hur man dämpar vindbrus vid hastigheter över 80 km/Tim tycks det inte finnas några svar på. Var kommer bruset ifrån? Jag har satt en vindavvisare vid taklucka, hjälpte lite. Någon som gjort mätningar? En plåtis 2014 Fiat.
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Jag har en enkel lösning för vindbruset när vi kör längre sträckor i högre hastigheter dvs över 80 km/h.
Skär till en bit av en skumgummi madrass ca 10cm tjock som passar i ramen under glasluckan med lite "kläm". Klä den med valfritt tyg eller nåt annat som fångar upp ev. skumgummismulor som kan bli om den blir spröd. Vi tog en tvättpåse från Jula tror jag. Tryck upp dämpningen i ramen och dra för mörkläggningen. Detta gör stor skillnad, inget vindbruset alls oavsett hastighet. När man stannar tar man enkelt bort dämpningen och får in ljus som vanligt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Du kan ta Biltemas ljudisolering och skära i bitar och trycka upp i stolpen med pinne el dyl
Lossa inte klisterpapperat på dom
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Du kan ta Biltemas ljudisolering och skära i bitar och trycka upp i stolpen med pinne el dyl
Lossa inte klisterpapperat på dom
Tack för tipset. I stolpen vid bältesfästet? Hur kommer man in där, via plastlocket vid golvnivå eller? Ska man klä in hela stolpen eller bara nertill? Varför inte ta bort klisterpapp er, går det inte att trycka upp med klister framme.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Flere takluker har tvangslufting. Da finnes det ikke noen tetningslister rundt rammen.
Har en helintegrert uten senkeseng med denne type takluke, (40x40cm) støyer mye ved kjøring i kombinasjon med sidevind. Spoiler er montert i forkant av luken.
Kan også høres når man står stille hvis det blåser kraftig fra siden.
Quick-fix er som beskrevet ovenfor, med skumgummi eller lignende.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tanken är om du knölar ihop det så kommer det antagligen fastna då du håller på att trycka upp el in det i befintliga hål i stolpen. Provat lite på mitt bygge men det verkade som att ibland fastnade.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mange chassi har åpning i bunnen på B stolpen, vet at N+B bruker fylle denne med isolasjons skum for å hindre støy.
 

Mach-1

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Jokkmokk
Ok tack Vitas så du menar att det gjorde mycket att bara lägga något isolerande ovanpå instrumentbrädan längst in mot rutan strax framför defrosterutsläppen? Måste testas :)
 
Toppen