• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudisolering?

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Hej igen!
Styropor är enkelt en frigolit där man tagit bort luften som står mellan cellerna.Den kan inte suga eller hålla vätska.Den ser ut som färgad(finns olika färger)frigolit men är mycket hårdare.Moderna husbilar byggs med sådan isolering. Anders.B

 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Ljudisolering?

Man kan köpa PUR skum på burk som man kan spruta i utrymmen som är svåråtkommliga. Detta isolerar både mot kyla o buller.
PUR skum finns i byggvaruhandeln och på Biltema, är likvärdigt eller bättre än styropur.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Isolerat kommer det att bli, ingen tvekan om det...men!
Hur funkar det med kondens om man sprutar in skum i B-Stolparna?
Eller tror ni att blir det så tätt att det inte bildas någon kondens.

Mvh
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Håkan, är det "Fogskum" sidan 389, art.nr 36-482 från Biltema du menar?
Polyuretanskum. Hittar inget annat som liknar det vi diskuterar.
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Ljudisolering?

Frigolit är en vit skumplast som används i förpackningar, isolering med mera. Egentligen är Frigolit bara ett varumärke för expanderad polystyrenplast från en viss tillverkare, men namnet har rotat sig hos allmänheten och används av många även som neutralt materialnamn. Bland finlandssvenskar används namnet Styrox om produkten. Styropor är ett annat varumärke. Olika kvaliteter och hårdheter finns, likaså färger.
 
F

F.d. 9428

Guest
Sv: Ljudisolering?

Är det någon som har provat montera vindavvisare på takluckorna som säljs hos KAMA, känns som om det bör minska oljud? PS har okzå monterat BLD innerskärmar, tyvärr har jag svårt att bedömma skilnaden.
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Ljudisolering?

Hej Wberg!
Vi har vindavvisare på stora takluckan och de funkar alldeles utmärkt vindbruset upphörde nästan helt, kan rekomenderas.

Mvh IngeK
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Hej igen Roberth!
Du ska akta dig för att spruta byggskum i stolpen.Den expanderar alldeles för mycket och kan påverka rullbältet som löper inne i stolpen.Bättre då med skumgummi som du kan dra ut och byta samt lufta stolpen nån gång emellanåt.
Anders.B
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Ljudisolering?

Hej, jag har satt på Lokariskärmar och köpt ljuddämparmattor på Biltema 50x100 (2 st 1 cm, 1 st 2 cm), lossade säkerhetsbältet, tog bort hårdplasten och skar till remsor så att det täckte mot ytterväggen (1 cm) och tog den grova mot kupen, lite pyssel ( den är väldigt självhäftande) i ett par timmar men det är mycket tystare, hör numera en massa annat skrammel i bilen. Med den här lösningen så blir det en luftspalt kvar, så det bör inte bildas kondens.
/benndix
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Ursäkta att jag är lite tjatig men:
Var kan jag få tag på Styropor?
Det tycks ju vara en lösning, en annan är isoleringen enligt benndix.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Ljudisolering?

Hej Roberth
De flesta byggmaterialaffärer har Styropor/Frigolit. Beijer brukar vara duktiga på det.
Lycka till!
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Jag tror att efter däckhjulen (Innerskärmar) är motorhuven en stor bullerkälla.Motorbuller är ju ljudstrålning och motorhuvens stor trummyta och lutning riktat snett mot förarmiljön är bullerskapande.Limbar isoleringsmatta på insida av huven gör säkert succe.Ganska lätt att lägga och kostar ej mycket.Kan säkert handlas på Biltema och dyl.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Det verkar ha varit ett stort intresse för tråden Ljudisolering, 1.358 visningar och 33 kommentarer.
Jag sammanfattar vad som framkommit och jag har tagit några bilder som gäller just min bil men som kanske kan vara till ledning för den ovane, (som jag var innan jag visste vad B-stolpen var t ex).

1. Motorhuven, isolering. Bild 1, förm originalmonterad isolering
2. Torpedväggen, förm svårt att isolera på motorsidan. Bild 2 originalmonterad, svart och aluminiumfärgad.
3. Fotsteget under plastbaljan, isolera. Bild 3 originalmonterad isolering.
4. B-stolpen, Styropor ;-) Bild 4 B-stolpen utifrån.
5. B-stolpens plastlucka underifrån, Bild 5, suddig bild men plastluckan syns.
6. Innerskärmar ev kompletterad med asfaltmatta för ännu bättre ljudisolering.
Finns 2 alternativ, BLD med 10mm cellplastisolering 3.215kr eller Lokari 1.350kr. Lokari förm utan extra isolering, asfaltmatta kan köpas på Mekonomen och anpassas.
7. Vindavvisare till stora takluckan, ca 500kr på Kama Fritid.
8. Däcksval, Michelin Agilis 81 snow-ice lägre ljudnivå än Michelin Camping.
Fler tips mottages tacksamt!
 

Bilagor

  • PICT0378.JPG
    PICT0378.JPG
    90,4 KB · Visningar: 226
  • PICT0379.JPG
    PICT0379.JPG
    118,9 KB · Visningar: 181
  • PICT0380.JPG
    PICT0380.JPG
    108,8 KB · Visningar: 187
  • PICT0382.JPG
    PICT0382.JPG
    52,4 KB · Visningar: 173
  • PICT0383.JPG
    PICT0383.JPG
    46,7 KB · Visningar: 173
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Ljudisolering?

Lasse-Hymer!
Såg i tråden Färje-priser att du lagt på nya tysta däck.
Nu blev jag nyfiken, vilket fabrikat och typ?
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Ljudisolering?

Robert!

Jag har köpt Ny modell framtagen speciellt för husbilar av Continental. Vanco-Camper 215/70/15R-CP belastnindex 109. hos Continental Reifen -VancoCamperhttp://www.dackonline.se/dack.html

Jag läste en däck-test i Pro-mobil där dessa däck fick mycket bra värde både vad gäller broms i vått väglag, ljud och slitage.

Original satt det även Continental. Vanco 225/70/15R-C med belastn 112-115. Dessa däck var stenhårda, gjorda för transportbilar.
/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:

Gaiefaj

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Tranås
HBK-Nr
394
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Nu måste även lilla jag sticka in huvudet, som en katt bland HERRmelinerna. (För jag gissar att det är mest herrana som diskuterat detta tidigare...)

Helgen som passerade besöktes Biltema och ljudisolermattor inköptes. Nu har jag klippt och klistrat både här och där. Och döm om min förvåning - när vi tog en liten provtur igår - det var inte alls lika bullrigt och vasst motorljud som tidigare, så tack för alla tips som lämnats.

Kom igen tjejer! Vi kan också pyssla! Lite småsvarta fingrar är ju inte hela värden. Och en och annan skrubbad knoge dör jag inte heller av! Och utan att en endaste liten nagel gick av!! :p

Anette
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolering?

Hej på er alla !
Måste bara berätta vad jag har gjort för att få ner ljudnivån i bilen underfärd. Vi har en Pilote delintegrerad med Fiat hytt -05. Jag har bytt ut luften i däcken mot gas. Det finns på vissa gummivärkstäder.( Samma sorts gas som är i flygmaskiner). Har även monterat innerskärmar. Har blivit mycket tystare i hytten+ diselförbrukningen har sjunkit med ca 0,2l / mil. Det beror troligen på ett konstant luftryck oavsett tempratur på däcket. Har 5 kg runt om enl. instruktionsboken.
Hälsningar Abben 166
 
F

F.d. 6343

Guest
Sv: Ljudisolering?

Hej!

Vet du om det finns det innerskärmar till Knaus med Renault Master chassi?

/Per
 
Toppen