• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudisolera dieselvärmarpumpen.

F

F.d. 53814

Guest
Eftersom jag är överkänslig för onödiga mekaniska ljud ska jag ljudisolera bränslepumpen till vår Truma dieselvärmare.
Tickandet väcker mig varje gång det börjar.
Den hänger fritt och bra utanför tanken och det är enkelt att sätta en bit rörisolering om alltihop och täta med bra vävtejp.
Frågan är om pumpen alstrar värme i sådan mängd att det utgör ett bekymmer?
När jag känner på den efter en stunds gång är det ingen värme, men välisolerad kan ju bli en annan sak.
Har någon gjort detta med framgång?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ljudisolera dieselvärmarpumpen.

Svarar mig själv.
Körde pumpen rätt länge och ingen temphöjning kan märkas med isolering på, jag hade sparat en liten glipa som jag fick in fingret i.
Det verkar ha blivit tyst i bilen, ska provsova för säkerhets skull.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ljudisolera dieselvärmarpumpen.

Vår pump hänger i gummiupphämnings-strappen under bilen och hörs knappt något. Jag måste hålla i själva diesel-matarslangen för att känna ("höra") tickningar. På natten är det ingen fara eftersom man vänjer sig vid ljudet. Vårt problem idag är att "tickningar" har upphört pga fel på brännaren. Snart får vi besked på vad felet kan bero på (digital Truma-diagnos) och kan få tillbaka "tickningar" med glädje ; )
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Ljudisolera dieselvärmarpumpen.

Precis så hänger vår också, men ticket hörs ändå in i bilen.
Nästa fix är att göra rent fläkten, det hörs att det är lite obalans i den.
( jag sa ju att jag har svårt för oljud, yrkesskada)

Hoppas ni får ordning på er brännare.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolera dieselvärmarpumpen.

Eftersom jag är överkänslig för onödiga mekaniska ljud ska jag ljudisolera bränslepumpen till vår Truma dieselvärmare.
Tickandet väcker mig varje gång det börjar.
Den hänger fritt och bra utanför tanken och det är enkelt att sätta en bit rörisolering om alltihop och täta med bra vävtejp.
Frågan är om pumpen alstrar värme i sådan mängd att det utgör ett bekymmer?
När jag känner på den efter en stunds gång är det ingen värme, men välisolerad kan ju bli en annan sak.
Har någon gjort detta med framgång?

Isolerade vår pump i båten med dubbla lager liggunderlag. Drog åt med buntband så att det blev helt tätt. Körde så i många år utan problem. Pumpen matade en Eberspächer.

Hälsar Kjell
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Ljudisolera dieselvärmarpumpen.

"Ticket" som stör kan lika gärna komma från nån del av bränsleledningen. Lika viktigt att isolera den i hela sin längd som själva pumpen...

//Janne
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ljudisolera dieselvärmarpumpen.

En sak jag fick lära mig på en webastokurs var att ljudet fortplantar sig via slangarna och att man kan minska problemet genom att montera nittiograders gummianslutningar mot pumpen, givetvis på ett sätt så att man undviker luftfickor.

Mvh jocke

Tillägg, borde fungera med någon i överkant listan: Start
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen