• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Livskvalitet

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Livskvalitet

Hemma igen efter skelettröntgen.

Börjar med en spruta som innehåller något radioaktivt. Därefter några timmars väntan, då man kan syssla med vad man vill egentligen. (utom att krama små barn).

Röntgenproceduren tar 20 min. Hela kroppen röntgas med start av huvudet och avslut med fötterna.

Informerar senare om resultatet och vad resultatet innebär vad gäller behandlingen.

Alve
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Livskvalitet

Har en kompis, 52 år. När jag drabbades hetsade jag honom att ta PSA prov. Det fick han inte. I höstas fick han ont och hade blod i urinen. PSA prov med värde 2000. Cancern hade spridit sig till skelettet så nu får han bromsmedicin. Givetvis ångrar han att han inte stod på sig betr PSA provet, för som han säger då hade han tjänat 2 år..


Fattar inte varför sjukvården är så negativ när man vill ta provet. Samma med mig, jag fick tjata mig till det. Ngt förhöjt värde. När nytt prov efter 2 år hade stigit så var jag inne i systemet.. Tack o lov.

Kommer ihåg när jag fick mitt besked. Jag var själv hos läkaren och det var inte kul.

/M
 
F

F.d. 25689

Guest
Sv: Livskvalitet

Ja vi är nog många som har stor glädje att ha detta forum att
kolla i när det är lite trist.
Fick mitt besked förra sommaren njur cancer med spridning.
Det blev lite panik kollade på blocket och hittade en burstner nexxo
som passar oss perfekt, hamnade på det här klubben av en slump och
sökte medlemskap direkt. Har haft mycket nytta av renoveringstips och
kul att läsa alla reseskildringar som finns här.

Med vänliga hälsningar Rune
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Livskvalitet

Har en kompis, 52 år. När jag drabbades hetsade jag honom att ta PSA prov. Det fick han inte. I höstas fick han ont och hade blod i urinen. PSA prov med värde 2000. Cancern hade spridit sig till skelettet så nu får han bromsmedicin. Givetvis ångrar han att han inte stod på sig betr PSA provet, för som han säger då hade han tjänat 2 år..


Fattar inte varför sjukvården är så negativ när man vill ta provet. Samma med mig, jag fick tjata mig till det. Ngt förhöjt värde. När nytt prov efter 2 år hade stigit så var jag inne i systemet.. Tack o lov.

Kommer ihåg när jag fick mitt besked. Jag var själv hos läkaren och det var inte kul.

/M

PSA är inte ett särskilt bra prov. Som jag tidigare skrivit så ger det väl mycket falskt positiva svar, med överdiagnostik och risk för överbehandling som följd.
Denna patientinformationsskrift är bra (en ny något omarbetat upplaga väntas komma snart):
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17992/2010-4-10.pdf

aake
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Livskvalitet

Jag är medveten att PSA inte är ett prov som lämnar helt korrekt info betr cancer, med det är det enda vi har.
Som sagt, hade jag inte TJATAT mig till mitt prov hade jag förmodligen haft en annan sjukdomsbild nu. Och för min kompis som nu får bromsmedicin hade det säkert sett annorlunda ut.

En förenklad statistik ser ut som att 50% av 50 åringar har någon form av förändring i prostatan. 60 åringar har 60 %, 70 åringar 70% o.s.v.

Då min cancer inte var aggressiv och endast 4 av 12 prov i prostatan uppvisade cancer diskuterades även att strunta i behandling, då amerikansk statistik visade att chansen att jag skulle leva 15 år till var 85%. Men vid förnyat prov efter 6 mån med ökat värde bestämde vi oss för åtgärd. Robotoperation var inte aktuell då min prostata var kraftigt förstorad.
Operationen tog 2 tim 45 min och förlöpte normalt. Morfinruset jag hade vid uppvaknandet hade jag kunna vara utan..:oops:

/M
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Livskvalitet

Marunga

Självklart skall man inte behöva tjata. Socialstyrelsens skrift handlar om hälsoundersökning av symtomfria män och rutinerna för detta och kravet på att patienten blir informerad om för- och nackdelar med undersökningen (lämpligen i form av diskussion kring innehållet i denna patientbroschyr).

Den som exempelvis har besvär av prostataförstoring är inte symtomfri och då handlar det om vanlig diagnostik och inte om hälsoundersökning.

aake
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Livskvalitet

Då min cancer inte var aggressiv och endast 4 av 12 prov i prostatan uppvisade cancer diskuterades även att strunta i behandling, då amerikansk statistik visade att chansen att jag skulle leva 15 år till var 85%.
/M

I mitt fall visade 12 av 12 prov cancer och behandling blir alltså nödvändig. Vad som avgör om den är aggressiv eller inte är jag osäker på. Tolkar det som att det handlar om hur snabbt den tillväxer.
Den här gången tänker jag "lägga mig i" lite mer. Det är inte självklart att jag vill ha bredare höfter och större bröst för att få leva något år längre. Tänker på biverkningar av antihormonbehandlingar. Där kommer min rubrik "livskvalitet" in.

Tänker inte okritiskt överlämna mig i läkarnas händer. Det har jag gjort en gång för mycket.

Alve
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Livskvalitet

Hej Bror!
Bra att du är med. Du kommer säkert med bra tips om hur man renoverar gamla gubbar också. Hoppas du får goda besked efter provtagningarna.

Man borde ju ha anat att det skulle bli nåt skit av det här att man är så fullpumpad av manligt hormon.
:cool:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Livskvalitet

Ritva fick beskeret cancer på12e kotan, för ett och ett halvt år sedan. Då hade hon åkt ut och in på sjukhus under ett halvår och fått diagnosen, förstoppning varje gång. Vid årsskiftet 2011-2012 var Ritva så dålig att hon inte kunde gå och hade så ont att hon bara grät. Efter att hotat läkaren på ett visst sätt, jag inte vill gå in på, fick Ritva en skiktröntgen där tumören hittades.
Det blev fyra kraftiga strålningar på direkten, som höll på att ta kål på henne. Ritva är finska så hennes sisu gjorde att hon överlevde. Cancer går inte att bota, bara bromsa.
Vår son Tommy gick och köpte en husbil åt oss, han sa "ge er ut och ha roligt". Jag tog ut pension ett halvår för tidigt, men vi har varit ute och sett oss om så fort vi har haft chansen, mellan Ritvas behandlingar. Ritva fick en permobil genom kommunen, som vi har med oss i bilen. Ritva kör denna, jag cyklar, Sigge (hunden) springer.
Vi har trots detta trista besked, ett ganska bra liv och vi älskar varann.
Ritva säger att det finns alltid de som har det värre.
Ta vara på varann och skit i småsaker.
:music-icon:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Livskvalitet

Man blir både ledsen och glad av det du berättar. Först blir man ju också f.b. då man ännu en gång får höra hur läkare diagnostiserar slentrianmässigt. Det händer ju väldigt ofta. Man måste vara j.ligt frisk för att kunna vara sjuk eller ha en närstående som kan säga ifrån.
Hoppas ni kan njuta av husbilslivet i många år till.

Hälsningar
Alve
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Livskvalitet

Visst är det så Alve.
Fick en stroke förra sommaren som har lärt mig en del om hur det fungerar innom sjukvården. Det gäller att stå på sig och tro på sig själv.
Jag blev som alla andra satt på Waranbehandling för resten av mitt liv. Stor ångest varje kväll när eländet ska sväljas.
Kom i kontakt med en annan läkare på hjärtmottagningen som jag informerade om allt jag fått reda på o det va inte mycket. Endast ät Waran o allt blir bra.
Den här läkaren tog tag i det här i januari och uppdagade felaktiga provtagningar.
Det här innebär att nu v22 ska jag genomgå en hjärtoperation för att sluta det lilla hål jag har mellan kamrarna vilket innebär att jag blir i stort sett friskförklarad.
Ja faktiskt, friskförklarad.
Hade jag inte vädrat det här med den senaste läkaren hade min diagnos varit livsbestående som Waranpatient.

Frisk för att vara sjuk och kunna föra sin talan är det som gäller.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Livskvalitet

Håkan J

Lite olika hur man reagerar. Själv står jag på Waran sedan en knapp månad (efter viss dramatik kring blodpropp och lungemboli) och upplever det tvärtom som ångestlindrande att knapra Waran till kvällen. Förvisso inte en helt ofarlig behandling, men alternativet är värre (och låter sig inte heller mätas, vilket effekten av Waran gör).

Dessutom funderar jag på om du verkligen har ett hål mellan kamrarna (kammarseptumdefekt). Detta räknas som ett medfött hjärtfel och brukar ge symtom tidigt i barndomen och är vad jag vet inte förenat med hög risk för blodproppar. Du kanske har ett hål i skiljeväggen mellan förmaken (förmaksseptumdefekt)? Sådant kan vara smygande och brukar ge risk för blodproppar, särskilt om det upp i åren tillkommer ett förmaksflimmer.

aake
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Livskvalitet

Jodå det har jag och har vetat om det i kanske 20 år. Fick då diagnosen helt ofarligt. Dålig beskrivning av mig aake men det är det hålet som ska växa igen men ej gör det på alla.
Tillhör den procent som man inte kan förstå varför en stroke drabbade mig.
Fick en grundlig undersökning i Tyskland där det inträffade. Hålet är 2-3mm.

Fullt frisk människa aldrig rök eller snusat o måttlig med alkohol. Kondition som en 45 åring. Därför känns det svårt med behandling med Waran.

Förlåt Alve ett litet sidospår
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Livskvalitet

Med rubriken "Livskvalitet" så kan nästan inget räknas som sidospår. Förutom prostatcancer så har vi nu fått inlägg om njurcancer, kotmetastaser (av oklart ursprung?), hjärtfel och om blodproppar.
Och mer elände lär det bli med tanke på att det finns tiotusentals olika sjukdomar och att dödligheten i landet envist håller sig kvar vid 100%. Det vore kanskle bra om Alve stängde tråden och i stället startade en tråd "prostatacancer" för att vi inte skall dränkas i krämpor?

aake
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Livskvalitet

Jag behöver inte stänga tråden. Tycks finnas ett behov av att prata av sig lite av varje som rör hälsan. Jag har ännu inte fått några provsvar och har ännu en röntgen kvar att göra.

Har tänkt mig att berätta fortlöpande om behandlingen och resultaten och hoppas på gensvar i form av egna upplevelser inom just prostataproblemen.
Öppnar då en ny tråd som bara handlar om detta.

Gillar dock inte rubriken "Prostatacancer". Ser inte så trevligt ut då man börjar rulla nya inlägg. Får fundera lite.

Alve
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Livskvalitet

Jag är sjukast! Jag har haft tre svåra cancrar och en hjärtinfarkt! Dessutom har jag KOL i sista stadiet! Alla mina gamla kompisar har dött! Konstigt nog lever jag fortfarande! :D

Kanske ett gott betyg åt svensk sjukvård! :)

Jappe
 
Toppen