• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt en ny plåtis med solceller (120W). Jag har läst igen många trådar här avseende litiumbatterier men tyvärr så är det svårt att som novis bilda sig en uppfattning om vilket batteri som man skall köpa, det blir alltid så komplicerat i dessa trådar och många olika åsikter så att jag tappar bort mig.
Mitt behov är inte så stort, lampor , laddare och en espressomaskin. (220 med inverter) Använder väldigt sällan el utifrån. Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?
Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Rekommendera, vad betyder det exakt, vad vill du höra då ingen här mig veterligen har laddartde 2-5000 cykler vissa pratar om och ingen vet ej heller hur dom används eller laddas.

Mitt råd om du prompt vill ha Li, köp det billigaste du hittar då ingen(vad jag sett) kan specificera hur dom fungerar så varför betala för något man inte vet.

Om du nu har en hb. . . Då har du säkert en massa saker i den som du inte vet om det är bra eller dåligt..... Och då har du betalat för något du inte vet .:rolleyes:. .. Eller hur ;)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om du nu har en hb. . . Då har du säkert en massa saker i den som du inte vet om det är bra eller dåligt..... Och då har du betalat för något du inte vet .:rolleyes:. .. Eller hur ;)
Jo förvisso men det är skillnad på saker och saker, Li batterier och BMS är långt ifrån färdigutvecklade tillskilland från övriga saker i bilen eller hur :)

Måste igen påtala att BMS är inte bara balansering, BMS är hela systemet dvs laddning lagring och urladdning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo förvisso men det är skillnad på saker och saker, Li batterier och BMS är långt ifrån färdigutvecklade tillskilland från övriga saker i bilen eller hur :)

Måste igen påtala att BMS är inte bara balansering, BMS är hela systemet dvs laddning lagring och urladdning.

Där är det nog många som inte håller med dig... Jag tycker att det mesta i en husbil utveckling från år till år. . Och ibland blir det till det sämre :swoon:

Sen tycker jag du har fel angående det du skrev om BMS :eek:...

Det verkar som att dina fingrar inte har rört ett lithium system :confused: .... mycket snack ... Och ingen kunskap .. .

Om du nu ändå vet vad du påstår så borde du också kunna räkna ut hur många år det tar för att få 500 cykel i ett lithium batteri ...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Där är det nog många som inte håller med dig... Jag tycker att det mesta i en husbil utveckling från år till år. . Och ibland blir det till det sämre :swoon:

Sen tycker jag du har fel angående det du skrev om BMS :eek:...

Det verkar som att dina fingrar inte har rört ett lithium system :confused: .... mycket snack ... Och ingen kunskap .. .

Om du nu ändå vet vad du påstår så borde du också kunna räkna ut hur många år det tar för att få 500 cykel i ett lithium batteri ...
Jag säger som Stenis, Inge mening att försök förklara för en som int begrip.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag säger som Stenis, Inge mening att försök förklara för en som int begrip.

Även om jag nu inte begriper .. Så kan jag berätta att jag har 4celler lifepo4 som är kopplad till ett 200A batteri :rolleyes: sen har jag BMS123 (som du säkert inte vet vad det är och hur den fungerar) :p
Kopplat allt själv även alla relän som reglerar laddning o urladdning, mm.
inte som du påstår att det är BMS som fixar allt... :p

Så nu får du berätta hur man gör :twitcy:

Jo en sak till... . Eftersom du inte gjorde din "hemuppgift" så inser jag och säkert många med mig att du inte vet hur du skall räkna :twitcy: eftersom du har inte kunskapen :p
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Även om jag nu inte begriper .. Så kan jag berätta att jag har 4celler lifepo4 som är kopplad till ett 200A batteri :rolleyes: sen har jag BMS123 (som du säkert inte vet vad det är och hur den fungerar) :p
Kopplat allt själv även alla relän som reglerar laddning o urladdning, mm.
inte som du påstår att det är BMS som fixar allt... :p

Så nu får du berätta hur man gör :twitcy:
BMS är allt, att du sedan köpt en leksaksbalanserings pryl som heter råkar heta BMS123 är en helt annan sak.

Rörande hur den fungerar så har jag fått uppfattningen att BMS123 INTE fungerar så inte mycket att kunna där:)=

Näru, jag kan nog detta rätt bra tror jag :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
V
BMS är allt, att du sedan köpt en leksaksbalanserings pryl som heter råkar heta BMS123 är en helt annan sak.

Rörande hur den fungerar så har jag fått uppfattningen att BMS123 INTE fungerar så inte mycket att kunna där:)=

Näru, jag kan nog detta rätt bra tror jag :)

Vilken BMS skulle du då rekommendera?
Vilken BMS behöver man ingen extern laddare till
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
V


Vilken BMS skulle du då rekommendera?
Nu har jag inte gjort någon undersökning av marknaden men jag måste nästan säga att jag tvivlar på att det finns någon riktigt bra att köpa, har sagt det flera flera gånger i dessa batteritrådar att det är guldrush och att det inte finns något konsument batteri med BMS som är bra. Proffs finns det många, men även där är det inte lätt, jag länkade Svenska Incell tidigare som är en sådan firma.

Som sagt den skall vara konstruerad som en UPS eller som ett en laptop i sin funktion, dvs laddström in 12V ut resten sköter den och när batteriet är fullt så drivs den av laddkällan.
Trasslet är att vi inte har laddkällajämt och Li gillar inte att duttladdas så vi skulle nog behöva ett 12V bly på typ 30-60A som kan rycka in som en catch tank dvs ge ström under under kortare urladdningsfaser så att Li ej behöver nyttjas för små uttag.

Eller så får vi vänta in nästa generation av batterier, Li varianter eller annat, och troligen blir det så eftersom nuvarande teknik har så mycket problem.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
[QUOTE="GTV6, Tex ingen mobil/laptop håller mer än 5-700 cykler(2 år) och dom har bra celler inget snack om det, det borde för de flesta vara en varningssignal.[/QUOTE]
Vet inte hur du hanterar dina mobiler men mina brukar hålla minst 5 år. Den jag bytte senast hade jag haft i 7 år med fortsatt bra batterikapacitet. Min nuvarande är inne på sitt 3:e år och visar ännu inga trötthetstecken.
Kjell
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
[QUOTE="GTV6, Tex ingen mobil/laptop håller mer än 5-700 cykler(2 år) och dom har bra celler inget snack om det, det borde för de flesta vara en varningssignal.
Vet inte hur du hanterar dina mobiler men mina brukar hålla minst 5 år. Den jag bytte senast hade jag haft i 7 år med fortsatt bra batterikapacitet. Min nuvarande är inne på sitt 3:e år och visar ännu inga trötthetstecken.
Kjell[/QUOTE]
Visst visst, works for me!! Det är ingen mening att prata om vad som fungerar för en och en annan, man måste beskriva exakt HUR man använder saker om man ska jämföra annars är det helt ointressant.

Vi pratar om storkonsumenter av strömuttag inte någon som använder en läslampa ibland, dvs ungerför som du troligtvis använder din mobil skicka ett SMS om varannan dag!
De som idag köper en iPhone har ett helt kasst batteri efter 2 år dvs 6-700 cykler då man gör allt via sin mobil precis som många BHK:are verkar nyttja sitt batteri.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vet inte hur du hanterar dina mobiler men mina brukar hålla minst 5 år. Den jag bytte senast hade jag haft i 7 år med fortsatt bra batterikapacitet. Min nuvarande är inne på sitt 3:e år och visar ännu inga trötthetstecken.
Kjell
Visst visst, works for me!! Det är ingen mening att prata om vad som fungerar för en och en annan, man måste beskriva exakt HUR man använder saker om man ska jämföra annars är det helt ointressant.

Vi pratar om storkonsumenter av strömuttag inte någon som använder en läslampa ibland, dvs ungerför som du troligtvis använder din mobil skicka ett SMS om varannan dag!
De som idag köper en iPhone har ett helt kasst batteri efter 2 år dvs 6-700 cykler då man gör allt via sin mobil precis som många BHK:are verkar nyttja sitt batteri.[/QUOTE]
Då kanske du kan beskriva ”exakt HUR” man använder sin iPhone för att ta död på den på 2 år!
Min iPad, som används flitigt varje dag, är inne på sitt 5:e år. Samma här, visar inga trötthetstecken.
Works for me som du ser. Vilka exakta fakta grundar du dina påståenden på???
Kjell

PS. Kan tillägga att jag förbrukar 60-70 GB/mån, så visst räcker det till ett och annat sms. DS
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
BMS123 og et par merker til med samme konstruksjon ble utviklet for STORE batterisystemer på flere hundre volt i solar anlegg for off-grid bruk. Det finnes dokumentert installasjoner med mange tusen ladecykler og slike bms. Normalt holder cellene minst 2000 cyckler. De de tåler dårlig er langvarig etterladning på nesten 100% SOC. Så en kraftig diode på utgangen fra batteriet med ladetilkoblingen innenfor og forbruk utenfor skulle sammen med rele som stenger av ladning når batteri er fullt og åpner igjen ved 80% SOC skulle gi hva dere etterlyser.

Rent teknisk kunne det hele bygges inn i et drop in batteri, selv om jeg ville foretrekke å bygge det selv med løse celler bms123 eller tilsvarende (finnes flere produsenter her i Australia) diode og dobbeltrele. Ladere settes til flodded eller AGM om det ikke er LFP innstilling tilgjengelig, forskjellen i ladeprofil er innefor tolleranser. LFP trenger kun fast spenning, mens bly bør ha flersteg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
LTO har og høy trygghet, men jeg har ingen direkte erfaringer med disse nyere celler. Om en leser datablad så ser en at en 5 cellers LTO ikke skal lades mer en maks 14V - her trenger en å bytte ladere! Rask ladning fra 0 til fullt på 10 min og et forbruk på 10C - tomt på 6 min er imponerende. Påstand 30 000 ladecykler er i klasse med superkondensatorer og 10 ganger høyere enn LFP.
 
F

F.d. 1470

Guest
LTO har og høy trygghet, men jeg har ingen direkte erfaringer med disse nyere celler. Om en leser datablad så ser en at en 5 cellers LTO ikke skal lades mer en maks 14V - her trenger en å bytte ladere! Rask ladning fra 0 til fullt på 10 min og et forbruk på 10C - tomt på 6 min er imponerende. Påstand 30 000 ladecykler er i klasse med superkondensatorer og 10 ganger høyere enn LFP.

Eller bryta laddningen vid 13,8 med relä och Victron BMW 7xx som jag redan gör idag.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Visst visst, works for me!! Det är ingen mening att prata om vad som fungerar för en och en annan, man måste beskriva exakt HUR man använder saker om man ska jämföra annars är det helt ointressant.

Vi pratar om storkonsumenter av strömuttag inte någon som använder en läslampa ibland, dvs ungerför som du troligtvis använder din mobil skicka ett SMS om varannan dag!
De som idag köper en iPhone har ett helt kasst batteri efter 2 år dvs 6-700 cykler då man gör allt via sin mobil precis som många BHK:are verkar nyttja sitt batteri.
Då kanske du kan beskriva ”exakt HUR” man använder sin iPhone för att ta död på den på 2 år!
Min iPad, som används flitigt varje dag, är inne på sitt 5:e år. Samma här, visar inga trötthetstecken.
Works for me som du ser. Vilka exakta fakta grundar du dina påståenden på???
Kjell

PS. Kan tillägga att jag förbrukar 60-70 GB/mån, så visst räcker det till ett och annat sms. DS[/QUOTE]
Nu var det en iPhone inte iPad, aningen mer batteri i den senare.

Men, vet inte vart du vill komma, om du lever i en värld där man kan använda sin mobil väsentligt längre än jag skrev så är du inte en storanvändare av mobiler dvs du använder dom inte så hårt.
Fö så räkna cykler inte år, jag laddar min mobil kanske 1,5 ggr per dygn drygt, vet inte om du sett att man säljer någon som kallas powerbank och med den kan ladda mobilen under dagen vilken väldigt många gör typ alla ungdommar och där håller inga batterier 5 år :)

Bästa powerbank: 10 modeller i stort jämförande test

Så vi är tillbaka på Works for me, man kan inte resonera så när man rekommenderar saker till folk man inte vet hur dom använder saker och ting.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det är tragiskt att se denna tuppfäktning varje gång Litiumbatterier kommer på tal.
Jag tillhör oxå de som sannolikt byter till Litium när AGM-batterierna kastar i handduken, men känner mig ganska less på alla besserwisser som måste förstöra varje tråd med ödmjuk fråga för att lära sig mer...
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det är tragiskt att se denna tuppfäktning varje gång Litiumbatterier kommer på tal.
Jag tillhör oxå de som sannolikt butter till Litium när AGM-batterierna kastar i handduken, men känner mig ganska less på alla besserwisser som måste förstöra varje tråd med ödmjuk fråga för att lära sig mer...
Håller med, men tyvärr blir det så när man ej kan hålla sig till sak och går på person samt diskussioner och fakta ej får styra utan Works for me råder och alla andra är idioter precis som i tex oljetrådar.

En ljuspunkt är att idag är rätt många överens om att BMS behövs vilket gör att man kanske kan börja diskutera hur en sådan skall fungera och lättare kunna välja och vraka och inte bara nöja sig med en klisterdekal som säger BMS inside.
 
Toppen