• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt en ny plåtis med solceller (120W). Jag har läst igen många trådar här avseende litiumbatterier men tyvärr så är det svårt att som novis bilda sig en uppfattning om vilket batteri som man skall köpa, det blir alltid så komplicerat i dessa trådar och många olika åsikter så att jag tappar bort mig.
Mitt behov är inte så stort, lampor , laddare och en espressomaskin. (220 med inverter) Använder väldigt sällan el utifrån. Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?
Peter
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Varför lyssnar ni inte på dom som har litiumbatteri och är helnöjda, själv fricampar vi alltid och har gjort så sedan 2003. Frihetskänslan med litium är total, nu behöver vi aldrig vara oroliga för att elen skall ta slut. Dom laddas extremt snabbt räcker otroligt länge och väger 1/3 del av blybatterier. Jag körde runt med 100 kg bly, nu bara 24kg som extrabonus. Upplevd erfarenhet verkar inte betyda någonting i dessa diskussioner om litium, en del bara fnyser och slår akademisk teori i huvudet på dessa obildade människor som påstår att det är bästa batteriet de upplevt. Vi som aldrig står inkopplade på elstolpe fattar att detta är det bästa som hänt.
Vem sa inte lyssnar, har du överhuvudtaget läst alla galna Li inlägg, gör det och återkom sedan!!!!''
"akademisk teori i huvudet" men sansa dig!
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Jag startade denna tråd med frågan ”Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?”
Jag har inte blivit mycket klokare av alla inlägg, jag vet att jag vill köpa ett litiumbatteri och frågar er alla om råd vilket märke som är ok. Så tillbaka till ursprungsfrågan , vilket litiumbatteri kan rekommenderas ?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej
Jag startade denna tråd med frågan ”Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?”
Jag har inte blivit mycket klokare av alla inlägg, jag vet att jag vill köpa ett litiumbatteri och frågar er alla om råd vilket märke som är ok. Så tillbaka till ursprungsfrågan , vilket litiumbatteri kan rekommenderas ?
Rekommendera, vad betyder det exakt, vad vill du höra då ingen här mig veterligen har laddartde 2-5000 cykler vissa pratar om och ingen vet ej heller hur dom används eller laddas.

Mitt råd om du prompt vill ha Li, köp det billigaste du hittar då ingen(vad jag sett) kan specificera hur dom fungerar så varför betala för något man inte vet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Har nyligen installerat 2st 96 Ah Li batteri från Sunlux, installationen var inget strul bara flytta polklämmerna till de nya.
Detsamma skulle husbilsfirman göra om vi valt deras alternativ som prismässigt skulle blivit lite dyrare, men då endast ett batteri (dock tillverkat i Holland, inte Kina)
Laddarna nu inställda på Bly/syra enligt säljaren och även efter att ha läst laddcykeln för laddarna
Ska bli intressant att se om om de uppfyller våra förväntningar, viktskillnaden är lite drygt 30 kg, ca 20 kg vikt på de nya och 53kg på de gamla AGM batterierna.
Betydligt bättre information om kvarvarande kraft via APP för varje batteri än voltmätaren som sitter i husbilen idag.
Så än så länge känns allt bra
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej
Jag startade denna tråd med frågan ”Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?”
Jag har inte blivit mycket klokare av alla inlägg, jag vet att jag vill köpa ett litiumbatteri och frågar er alla om råd vilket märke som är ok. Så tillbaka till ursprungsfrågan , vilket litiumbatteri kan rekommenderas ?

Jag köpte ett Skanbatt litium 97Ah. Men har bara använt det en säsong. Så långt är jag nöjd. Jag fick ge 7650:- fick lite rabatt :). Bytte för att mitt 2år gamla batteri som gav upp. Enligt Bms så är det använt 44 cyklar (teoretiskt ska det då hålla mitt liv ut å lite till)
 

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Hej
Jag startade denna tråd med frågan ”Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?”
Jag har inte blivit mycket klokare av alla inlägg, jag vet att jag vill köpa ett litiumbatteri och frågar er alla om råd vilket märke som är ok. Så tillbaka till ursprungsfrågan , vilket litiumbatteri kan rekommenderas ?
Förmodligen är alla "drop in" batterier väldigt lika så det enklaste är nog att helt enkelt dividera priset med antalet Ah och sen köpa de billigaste amper-timmarna.
Själv har jag bara erfarenhet av Skanbatt 96 Ah vilket fungerar perfekt men jag tror att Sunlux är likvärdigt. Både Skanbatt i Norge och Sunlux i Värnamo ger perfekt support och svarar snabbt på frågor. Med detta inte sagt att inte andra märken kan vara lika bra men frågar du mig så är rådet att välja antingen Skanbatt eller Sunlux.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Våra två 80Ah från Sunlux fungerar som förväntat mycket bra, vår konsumtion av el styr naturligtvis hur länge de 160 Ah räcker och vi har hittills aldrig gått tomt även om vi ofta står stilla länge.
Max strömuttag får för två batterier vara 50% högre än för ett batteri så invertern ska inte ställa till något.
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Det enda MEN är väl hur det fungerar med befintlig laddare när man använder ström längre tid, kör våran på bly/syra vilket ska innebära att den går ner på underhållsladdning efter 4 timmar istället för 16 timmar som den gör inställd på AGM eller gel-
Men fortfarande laddar den.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Som en apropos til denne diskusjonen fant jeg følgende side: Battery packs,LiFePO4,LiFePO4 Battery Cell, Large Capacity Battery Cell, LiFePO4 Battery Pack,big capacity LiFePO4 cell,Super Battery Cell, LiFePO4 10AH Cell, LiFePO4 15AH Cell gjeldene batterier for drift av biler og sykler. Mye av dette kan overføres direkte til bruk i husbil. For enkelhets skyld har jeg kopiert en tabell hit.
Visa bilaga 182840
Bra tabell, men den säger tror jag inget i detta forum!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag köpte ett Skanbatt litium 97Ah. Men har bara använt det en säsong. Så långt är jag nöjd. Jag fick ge 7650:- fick lite rabatt :). Bytte för att mitt 2år gamla batteri som gav upp. Enligt Bms så är det använt 44 cyklar (teoretiskt ska det då hålla mitt liv ut å lite till)
Ok med 44 cykler, men är det någon som tror att det håller 100 ggr till!!

Varudeklaration är kanske något svenskt men oavsett så borde det vara en självklarhet.

Tex ingen mobil/laptop håller mer än 5-700 cykler(2 år) och dom har bra celler inget snack om det, det borde för de flesta vara en varningssignal.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
BMS är nog ganska nödvändigt så att cellerna blir lika laddade alltid så den typen av celler är ju de som man ska köpa om man vill ha en lång livslängd, bra att Knut upplyste om det annars är det lätt att handla billigt men dyrt i längden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ut fra mitt synspunkt er det kun LFP av Lithium Ion batteriene som er aktuelle for husbilbruk. De andre er for farlige uten en mengde beskyttelse både fysisk og elektronisk. Med 50% påslag i forhold til bra AGM og Gel med samme Ah verdi så blir de selv med samme livslengde ikke dyrere om en tar med at en kan benytte nesten dobbelt så mange Wh som disse blyklumpene. Legger en på noen tusenlapper i en topp of the line BMS så øker levetiden mye. 90Ah pakke uten BMS koster litt over €400, en topp BMS koster alene nesten €300. Et kit med løse celler BMS og nødvendig hardware for å bygge en 90 Ah pakke koster noe over €700.

Prisene er plukket fra EV-Power | Winston 12V sets og de andre sidene til GWL. Skal en virkelig gjøre den store modifiseringen så legger en til EV-Power | BMS123 Smart - Dual Relay til et passende kit. Med dette får en både avstenging av ladesiden når batteriet er fullt og av forbrukere når batteriet er tomt. En slik endring skulle maksimere livslengden på batteriet.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt en ny plåtis med solceller (120W). Jag har läst igen många trådar här avseende litiumbatterier men tyvärr så är det svårt att som novis bilda sig en uppfattning om vilket batteri som man skall köpa, det blir alltid så komplicerat i dessa trådar och många olika åsikter så att jag tappar bort mig.
Mitt behov är inte så stort, lampor , laddare och en espressomaskin. (220 med inverter) Använder väldigt sällan el utifrån. Kan någon hjälpa mig med att ge ett råd om vilket prisvärda litiumbatteri jag skall köpa ?
Peter

Du får låsa tråden. 99% handlar om allt annat än svar på din frågor :)
 
Toppen