• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Som en liten förklaring så ger jag mig in i denna urspårade tråd angående hur en dieslar som stannar när det är kallt. Det gör de inte förrän det är extremt kallt och i de temperaturerna får vi nog leta upp de värsta extremerna innan vi stöter på de problemen.
Eftersom det tar lång tid att skriva och förklara så säger jag bara enkelt förklarat att en diesel tänder med värme (genom hög kompression)
Men i detta fall rekommenderas en enkel Wikipedia där det redan finns förklaring på dieselmotorns funktion: Dieselmotor – Wikipedia
Läs den mlaajanen så förstår du nog hur det fungerar.

Åhh tack, har du möjligen inte läst #74 så kanske du förstår att jag nog förstår rätt bra.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Men vad skiljer dessa två batterier åt egentligen som skulle göra att Skanbat håller sämre?
Jag skulle säga att funktionsmässigt är dom rätt lika, det som skulle kunna göra att det ena håller bättre än det andra gissar jag är om något av dessa två är byggt av bättre(och jämnare) celler än det andra men det går inte att se på något sätt så pris borde det fallet vara det som avgör vilket man köper och garantivillkor/möjligheter att få ett nytt ifall det ej fungerar bra!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min bedömning är att elektroniken i det holländska batteriet är betydligt bättre.
-De kommunicerar med varandra via nätverkskabel , så balansladdning hamnar på rätt celler.
-de har även canbus, vad man nu har för nytta av det i en gammal husbil.
-elektroniken styr även laddningen i minusgrader.

Jag vet inte vilka celler dyra kontra skitdyra batterier innehåller.

Det kinesiska lockar med bättre pris.

Men ifall dessa plugin batterier nu håller så länge som de lovar i en husbil, så överlever de väl både mej och husbilen.

Man cyklar ju inte batteribanken speciellt många gånger på en säsong.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
PeterK har du tittat något på dom här batterierna, lika tunga som vanliga batterier men annars väldigt lika lithium fast lägre pris.
PLH+C100 Pure Lead Carbon Series Battery
Har själv köpt ett och kört med en vecka nu.
Arne.

Hej Arne,
Dessa verkar mycket intressanta, men jag har inte satt mig in i denna teknik heller,
Ska bli mycket spännande att få höra dina erfarenheter framöver :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Min bedömning är att elektroniken i det holländska batteriet är betydligt bättre.
-De kommunicerar med varandra via nätverkskabel , så balansladdning hamnar på rätt celler.
-de har även canbus, vad man nu har för nytta av det i en gammal husbil.
-elektroniken styr även laddningen i minusgrader.

Jag vet inte vilka celler dyra kontra skitdyra batterier innehåller.

Det kinesiska lockar med bättre pris.

Men ifall dessa plugin batterier nu håller så länge som de lovar i en husbil, så överlever de väl både mej och husbilen.

Man cyklar ju inte batteribanken speciellt många gånger på en säsong.
Vad menar du med "De kommunicerar med varandra via nätverkskabel , så balansladdning hamnar på rätt celler."? Vilka kommunicerar?

Canbus har inte med husbilen direkt att göra utan är bara en typ av elektriskt interface dvs du kan koppla en Canbus kontroller till den och tex övervaka den vägen om du nu hittar en som stöder just detta batteriets funktioner.

Att det styr laddningen vid tex kallt väder är oersättligt, det kan man ej göra externt annat än om man kan läsa ut temperaturen inne i batteriet på något sätt, det går alltså inte att möta tempen på batteriet på utsidan.

Beträffande kineser, dom leder denna teknik och alla celler kommer nog därifrån men sedan är det frågan vilken kines som är tillräckligt seriös.

fö så hoppas jag att alla dessa batterier är betydligt sämre än du tror, jättemycket sämre...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad menar du med "De kommunicerar med varandra via nätverkskabel , så balansladdning hamnar på rätt celler."? Vilka kommunicerar?

Canbus har inte med husbilen direkt att göra utan är bara en typ av elektriskt interface dvs du kan koppla en Canbus kontroller till den och tex övervaka den vägen om du nu hittar en som stöder just detta batteriets funktioner.

Att det styr laddningen vid tex kallt väder är oersättligt, det kan man ej göra externt annat än om man kan läsa ut temperaturen inne i batteriet på något sätt, det går alltså inte att möta tempen på batteriet på utsidan.

Beträffande kineser, dom leder denna teknik och alla celler kommer nog därifrån men sedan är det frågan vilken kines som är tillräckligt seriös.

fö så hoppas jag att alla dessa batterier är betydligt sämre än du tror, jättemycket sämre...


Nu är jag ingen expert på detta, men intresserad för framtida batteribyte som kommer vare sig man vill eller inte, det jag nämner är sån info jag bl.a fick av representanter för dessa 2 märken.

När/ifall man har en batteribank med flera likadana batterier (Super B epsilon), så kopplar man ihop dessa med en nätverkskabel,
Då känner de av vilket batteri i banken som behöver laddas, de stänger av laddning till de som inte behöver laddas för stunden, och laddar till det batteri som behöver laddas, deras stora produkter är egentligen ups'er, vilka innehåller flera batterier.

Beträffande celler så kommer väl de bästa från Japan samt Korea, och de sämsta från Kina, ifall man bortser från priset.
Kineserna använder t.o.m begagnade 18650-celler som de tar bort originalmärkningen på, blir "no name" celler i bl.a elcykelbatterier har jag sett, mycket skräp kommer från Kina, och så även i batterivärlden. Best 18650 Batteries For The Money Reviews - Top 10 Rated 2019

För övrigt så hoppas jag att dessa batterier är bättre än jag tror, man lever ju på hoppet :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu är jag ingen expert på detta, men intresserad för framtida batteribyte som kommer vare sig man vill eller inte, det jag nämner är sån info jag bl.a fick av representanter för dessa 2 märken.

När/ifall man har en batteribank med flera likadana batterier (Super B epsilon), så kopplar man ihop dessa med en nätverkskabel,
Då känner de av vilket batteri i banken som behöver laddas, de stänger av laddning till de som inte behöver laddas för stunden, och laddar till det batteri som behöver laddas, deras stora produkter är egentligen ups'er, vilka innehåller flera batterier.

Beträffande celler så kommer väl de bästa från Japan samt Korea, och de sämsta från Kina, ifall man bortser från priset.
Kineserna använder t.o.m begagnade 18650-celler som de tar bort originalmärkningen på, blir "no name" celler i bl.a elcykelbatterier har jag sett, mycket skräp kommer från Kina, och så även i batterivärlden. Best 18650 Batteries For The Money Reviews - Top 10 Rated 2019

För övrigt så hoppas jag att dessa batterier är bättre än jag tror, man lever ju på hoppet :)
Okej så denna kabel ballanserar mellan två batterier, du skrev celler tidigare och det är egentligen det intressantaste tycker jag, ligger ett batteri parallellt med ett annat så fungerar det relativt hyffsat då man skall komma ihåg att det sitter en jäkla massa celler(typ 20-30 st *4 ) parallellt inne i batteriet också!

Men dom skapar en fin "lock in till att bara köpa deras grejer" genom denna kabel, smart :)

Att Japan har bästa cellerna är troligt(i alla fall tills Skellefteå fabriken är igång :)) men nu är det nog inget som säger att det sitter sådana i alla no-name batterier som finns att köpa idag, den dagen det finns från kända batterimärken så kan man kanske lite mer på den saken.

Beträffande Kina, finns ingen som använder så mycket batterier tror jag som dom gör men dom själva vet också att det finns dåliga märken så dom väljer med omsorg när dom handlar själv till sina elmopeder od.

Använder begagnade celler är riktiga skumraskfirmer men det är inte så vanligt tror jag.

fö så hoppas jag att du blir jäkligt besviken på dessa dyra batterier och att dom inte håller längre än dina bly ackar dvs ett par år...;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Okej så denna kabel ballanserar mellan två batterier, du skrev celler tidigare och det är egentligen det intressantaste tycker jag, ligger ett batteri parallellt med ett annat så fungerar det relativt hyffsat då man skall komma ihåg att det sitter en jäkla massa celler(typ 20-30 st *4 ) parallellt inne i batteriet också!

Ursäkta, jag skrev fel i förförra inlägget,
Jag menade så klart batterier, inte celler, balancering av cellerna (BMS) har nog alla tillverkare av "drop-in" batteri.

Hur vet du att "ligger ett batteri parallellt med ett annat så fungerar det relativt hyffsat då man skall komma ihåg att det sitter en jäkla massa celler(typ 20-30 st *4 ) parallellt inne i batteriet" ?

Varje enskilt batteri har ju sin egen BMS,
Kan jag enligt dej då köpa t.ex flera Skanbatt LFP, parallellkoppla dem och sen glömma bort dem?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ursäkta, jag skrev fel i förförra inlägget,
Jag menade så klart batterier, inte celler, balancering av cellerna (BMS) har nog alla tillverkare av "drop-in" batteri.

Hur vet du att "ligger ett batteri parallellt med ett annat så fungerar det relativt hyffsat då man skall komma ihåg att det sitter en jäkla massa celler(typ 20-30 st *4 ) parallellt inne i batteriet" ?

Varje enskilt batteri har ju sin egen BMS,
Kan jag enligt dej då köpa t.ex flera Skanbatt LFP, parallellkoppla dem och sen glömma bort dem?
Många del flesta använder små celler på 3-4Ah a 3,5V som man parallellkopplar först för att få upp Ah sedan seriekopplar man 4st av dessa "block" för att få 12V eller vilken spänning man nu vill ha tex i en elbil pratar vi ca 100 st i serie.

Balansering sker sedan mellan dessa 4 block, dvs målet är att varje block har exakt samma spänning, 3,5 V på alla. Men sedan hur man gör denna balansering skiljer beroende på ekonomi kort sagt, i det enklaste fallet (troligen samtliga vi pratar om) så har man satt en max spänning per block(en bunt av celler parallellt), tex 3,5 V, så fort spänningen är på väg över dessa 3,5 pga av att cellen är fulladdad så "bränner" man bort överspänningen vilket ger värme(inte bra), i de dyra läsningarna så överför man denna "överspänning" till de tre andra blocken dvs man använder all ström till att ladda och minskar värmen.

Kan man parallellkoppla flera enheter, ja men det beror på vad dessa batteriers BMS hittar på såklart men i sin enklaste form så tänk dig batteri 1 kopplat parallellt till batteri 2 och då kanske leverantören säger nej så får man inte göra. Okej, men då har vi batteri 1 och laddare 1(generatorn) vad är skillnaden? Ingen för BMS del då det inte vet vad som är kopplat parallellt!

Vid strömuttag så spelar det knappast någon roll heller.

Men ta inte mina ord till 100% som absolut sanning jämt men så tror jag.

Seriekoppling är egentligen samma sak men det som händer då är att man måste tillföra en till BMS som balanserar de två seriekopplade batteriera som ger tex 24V så att varje batteri får 12V annars blir det obalans och det gillar inte BMS på det batteri som är fulladdat.

Långt, kanske rörigt, skulle behövas en bild tror jag
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Lithium batterier er en veldig generell betegnelse, de batterier som er aktuelle for husbiler er alle LFP (LiFePO4) som hovedsaklig bruker prismatiske mono celler. Det finnes 18650 LFP celler, men de er ikke billigere pr. Wh enn de større prismatiske. Nominell cellespenning 3.2V minste spenning 2.5V og maks ladespenning 4V. 100% er ved 3.6V. De LiIon cellene som finnes mest av i 18650 format har nominell spenning 3.65V.

Batteripakker for store UPS har alltid vært sære, hadde selv på jobben 2 stk 35 kW enheter med 1 time gangtid på full belastning. Hver UPS hadde der batteribank seriekoblet til 400V bygget opp av 12V bly batterier. I en slik konfigurering og med LFP (eller andre Lithium batterier) ville det være store problemer uten sentral styring av den totale balanseringen. Tesla som benytter LiCo 18650 celler i modell S og X bygger moduler på 24V med innebygget BMS og central overvåkning og styring for den totale pakken på knapt 400V. Tesla 3 bruker noe større celler 2170, men eller samme konfigurering.

Noe helt annet LFP celler benytter ikke Kobolt eller Mangan, dette er mineraler som benyttes i de mer eksplosive cellene med nominelle spenninger på 3.65 til 3.7V
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kanske lite off-topic, men: hur vet man vilken typ av batteri man har?
Köpte begagnad Fiat Pössl 2012 där bodelsbatteriet sitter under stolen och är svårt att komma åt/se. Men det verkar vara någon form av klövdjur/ko på logon.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lithium batterier er en veldig generell betegnelse, de batterier som er aktuelle for husbiler er alle LFP (LiFePO4) som hovedsaklig bruker prismatiske mono celler. Det finnes 18650 LFP celler, men de er ikke billigere pr. Wh enn de større prismatiske. Nominell cellespenning 3.2V minste spenning 2.5V og maks ladespenning 4V. 100% er ved 3.6V. De LiIon cellene som finnes mest av i 18650 format har nominell spenning 3.65V.

Batteripakker for store UPS har alltid vært sære, hadde selv på jobben 2 stk 35 kW enheter med 1 time gangtid på full belastning. Hver UPS hadde der batteribank seriekoblet til 400V bygget opp av 12V bly batterier. I en slik konfigurering og med LFP (eller andre Lithium batterier) ville det være store problemer uten sentral styring av den totale balanseringen. Tesla som benytter LiCo 18650 celler i modell S og X bygger moduler på 24V med innebygget BMS og central overvåkning og styring for den totale pakken på knapt 400V. Tesla 3 bruker noe større celler 2170, men eller samme konfigurering.

Noe helt annet LFP celler benytter ikke Kobolt eller Mangan, dette er mineraler som benyttes i de mer eksplosive cellene med nominelle spenninger på 3.65 til 3.7V

Knut du nämner det jag är inne på, nämligen den totala balanseringen i en LFP-batteribank.
Det känns inte helt oviktigt, kan man inte lösa det på de billigare kinabatterierna så faller en sån uppsättning bort känns det som.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ved parallell kobling klarer en seg uten komunikasjon mellom batteriene - så lenge de virker og om BMS selv beskytter cellene mot overladning. Det er ved seriekobling at de store problemene virkelig kommer om det ikke er komunikasjon.

Ved parallell kobling er målet at alle batteriene skal lades til samme nivå samtidig. Om BMS i de enkelte batteripakker kan identifisere en sviktende celle og koble hele pakke vekk samtidig som dette varsles så er det en god nok konstruksjon. Selv med blysyre batterier er dette noe som burde være på plass, men som knapt nok finnes tilgjengelig for ettermontering.

Ved seriekobling så må alle celler balanseres samtidig, og eventuelle dårlige celler identifiseres og rapporteres for utbytting. Om dette skjer for moduler (batteipakker) eller helt nede på cellenivå er opp til designer av systemet. Heldigvis er seriekobling ikke normalt i husbiler, men et velkjent problem problem for UPS anlegg.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kanske lite off-topic, men: hur vet man vilken typ av batteri man har?
Köpte begagnad Fiat Pössl 2012 där bodelsbatteriet sitter under stolen och är svårt att komma åt/se. Men det verkar vara någon form av klövdjur/ko på logon.
Vilken typ då måste du hitta artikelnumre,t för fabrikatet tex loggan, det finns en batteri som heter Banner som har en tjur som logga
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Knut du nämner det jag är inne på, nämligen den totala balanseringen i en LFP-batteribank.
Det känns inte helt oviktigt, kan man inte lösa det på de billigare kinabatterierna så faller en sån uppsättning bort känns det som.
Mja, all balansering är såklart bra men balansera parallellkopplade är inte lätt(och görs bäst av att låta dom vara ihopkopplade) och inte nödvändigt som jag ser det, däremot är det bra att kunna koppla ur dåliga parallellkopplade banker så att dom inte dränerar de friska men sådan teknik är överkurs på en husbil tycker jag.

Balansera gör man alltså för seriella kopplingar, läste du vad jag skrev men det kanske var rörigt eller?

Tänk dig adventsstaken, den med 7 lampor.
Den matas med 240 volt dvs varje lampa får då 240/7 volt OM DOM ÄR EXAKT LIKA om nu vi byter ut en av dessa sju till en annan modell då kommer styrkan hos lamporna att bli olika eftersom det inte längre är 240/7 volt per lampa följdaktligen har vi introducerat en obalans.

På samma sätt gäller cellerna i ett batteripaket, och detta gäller bly också dom balanserar man också i "riktiga" anläggningar" men sådant vi har så förenklar vi då bly tål en hel del skit och batterierna vi har är billiga relativt sätt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
"Litiumbatteri i för normalanvändaren"
tenor.gif
 
Toppen