• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det med MB Sprinter og motorvarmer kommer nok fra behovet for en oppvarmet motor for å kunne klare avgasskrav, alternativet er å pøse på mer diesel som ikke forbrennes riktig og som etter kort tid vil tette partikkel filteret. Bluetech krever og sin varme for å fungere.

Min påstand er at i Skandinavia burde alle dieselbiler forvarmes vinterstid, dette ville fjernet problemet med gjengrodde partikkelfilter.
Otroligt, men gäller bilar som går på tomgång eller medans man kör och är det MB unikt?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Även Volvo bjöd på dieselvärmare, fram till 2015 tror jag det var, det är bekvämt ihop med Mercedes me och Volvo oncall, alltid varm bil när du behöver det
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Även Volvo bjöd på dieselvärmare, fram till 2015 tror jag det var, det är bekvämt ihop med Mercedes me och Volvo oncall, alltid varm bil när du behöver det
Men var det för att motorn kunde stanna eller för att den inte kunde hålla tempen dvs det blev ingen värme i kupen på tomgång vilket är ett vanligt problem med dieselmotorer då dom inte har någon trottel och kyls ned av insugsluften?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T


Det är endast en komfort och miljö sak, alltid varm motor/bil när du anländer,
eller att snabbt som fan nå normal drifttemp i motorn, ifall du inte kört värmaren innan, de startar automatiskt vid behov innan du nått normal temp.

Väljer du bort autofunktionen, tar det bara längre tid att nå rätt temp.
Motor stannar inte av att den är kall, eller vad menar du?

Kupévärme löser en del märken även elektriskt, hade en Chrysler 300c med MB V6 diesel, den hade elvärme på kupé luften vid start, kom bra värme på någon sekund.

Hade en Saab 9-3 diesel en kort tid, den kunde starta dieselvärmaren vid landsvägskörning vintertid, trots att den var varm.

Ursäkta urspårning en o_O
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
DPF problemet vinterstid med korte kjørestrekk gjelder alle diesel med DPF. Men det som en for moderne diesel motorer må velge mellom er korrekt utslipp fra start kontra forvarme. En dieselvarmer dekker både forvarmen og komfort, de mest effektive og rene dieselmotorene kan startes uten forvarme - men da med ulovlig utslipp de første minuttene. Den ekstra sot som lages i en slik start trenger DPF lang tid på å brenne vekk og om kjørestrekningen er for kort så blir det igjen sot til neste start - etter endel slike starter så tenner alarmlampen for DPF ........
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Eftersom tråden ändå spårat ur så................
Common rail-dieslar har så effektiv förbränning så spillvärmen räcker inte till för att värma kupén när det är riktigt kallt.
På Volvos 6-cyl diesel satte man dit en STOR generator och tre elektriska värmeelement i motorblocket för att kunna hålla värmen uppe på motorn vid kall väderlek.
Jag förmodar att det är av samma anledning man har dieselvärmare på vissa modeller.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom tråden ändå spårat ur så................
Common rail-dieslar har så effektiv förbränning så spillvärmen räcker inte till för att värma kupén när det är riktigt kallt.
På Volvos 6-cyl diesel satte man dit en STOR generator och tre elektriska värmeelement i motorblocket för att kunna hålla värmen uppe på motorn vid kall väderlek.
Jag förmodar att det är av samma anledning man har dieselvärmare på vissa modeller.

Även Mercedes har/har haft liknande lösning. Eftersom den stooora generatorn blev mycket varm, hade den vattenkylning vilket ytterligare bidrog till uppvärmning av både motor och kupé.

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tillbaka till litiumbatterier,
Är det smartare att sätta in de billigare/mindre intelligenta batterierna (typ scanbatt) kontra de dyra/lite intelligentare (typ Epsilon b)?

Största skillnaden verkar väl vara antal cykler de klarar, de får ju ändå inte ett optimalt liv med laddningen från husbilen.
Åker man på ett byte till under husbilens livslängd, så blir det väl ändå billigare totalt med de billigare, eller?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
O.T


Det är endast en komfort och miljö sak, alltid varm motor/bil när du anländer,
eller att snabbt som fan nå normal drifttemp i motorn, ifall du inte kört värmaren innan, de startar automatiskt vid behov innan du nått normal temp.

Väljer du bort autofunktionen, tar det bara längre tid att nå rätt temp.
Motor stannar inte av att den är kall, eller vad menar du?

Kupévärme löser en del märken även elektriskt, hade en Chrysler 300c med MB V6 diesel, den hade elvärme på kupé luften vid start, kom bra värme på någon sekund.

Hade en Saab 9-3 diesel en kort tid, den kunde starta dieselvärmaren vid landsvägskörning vintertid, trots att den var varm.

Ursäkta urspårning en o_O
Beträffande stannar så det var så Ranko skrev i inlägg #57 vilket jag svarade på.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Eftersom tråden ändå spårat ur så................
Common rail-dieslar har så effektiv förbränning så spillvärmen räcker inte till för att värma kupén när det är riktigt kallt.
På Volvos 6-cyl diesel satte man dit en STOR generator och tre elektriska värmeelement i motorblocket för att kunna hålla värmen uppe på motorn vid kall väderlek.
Jag förmodar att det är av samma anledning man har dieselvärmare på vissa modeller.
Dieslar har alltid haft problem med att hålla värmen på vinter, det är inget common rail kopplat om sedan common rail ökat på problemet ska jag låta vara osagt.

Och det har egentligen ingenting med att dom är effektiva utan det handlar som jag skrev om ovan att man ej har något trottelspjäll på en diesel vilket gör att den andas jättebra vilken man kan se på att dom har mindre kylare än bensinare samt hetare avgaser vilket gör att avgassystemen håller bättre i dom.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Låt det då vara osagt.
Att dieslar går kallare beror på att de har högre termodynamisk verkningsgrad än bensinmotorer beroende på högre kompression. Common rail ger en bättre och längre förbränning av bränslet och ökar på verkningsgraden.
Vad jag vet har de flesta common rail motorer elektronisk trottel för att minska luftöverskottet och därmed utsläpp.
Luftöverskott ger högre kompressionstryck och ökar utsläppen av kväveoxider (NOX) som bildas av högt tryck och värme.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Låt det då vara osagt.
Att dieslar går kallare beror på att de har högre termodynamisk verkningsgrad än bensinmotorer beroende på högre kompression. Common rail ger en bättre och längre förbränning av bränslet och ökar på verkningsgraden.
Vad jag vet har de flesta common rail motorer elektronisk trottel för att minska luftöverskottet och därmed utsläpp.
Luftöverskott ger högre kompressionstryck och ökar utsläppen av kväveoxider (NOX) som bildas av högt tryck och värme.
oj då ...;)


Har man trottel på en diesel då förstår jag att den stannar, gör en Wizard som du det?

Men kan verkligen en motorvärmare hjälpa det, låter helt vansinnigt iställer för att öppna trotteln speciellt om man pratar avgasrening:)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu är multiexperten på gång igen, oavsett om det gäller batterier, elsystem eller motorer inget är främmande för denna expert.
Throttle valve | Electronics | My car dictionary
Explained: Why Diesel engines need a throttle body & throttle plate - Team-BHP
https://www.fs.isy.liu.se/Publications/Reports/10_R_2976_JWLE.pdf
I rest my case.
Du länkar istället för att förklara, lika bra det.

Du förstod alltså inte varför en diesel inte gillar trottel, en ledtråd den har inga tändstift så varifrån skall värmen komma som antänder bränslet :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad jag vet har de flesta common rail motorer elektronisk trottel för att minska luftöverskottet och därmed utsläpp.
Om vi nu skall (för en gångs skull i dessa forum) vara helt korrekta, så är anledningen att balansera avgas och insugningsluft-mottrycket för att EGRsystemet skall kunna styras oavsett motorns varvtal och belastning.

EGR har som bekant inte till syfte att ändra AFR/minska luftöverskottet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om vi nu skall (för en gångs skull i dessa forum) vara helt korrekta, så är anledningen att balansera avgas och insugningsluft-mottrycket för att EGRsystemet skall kunna styras oavsett motorns varvtal och belastning.

EGR har som bekant inte till syfte att ändra AFR/minska luftöverskottet.
Okej, men huvudfrågan som dök upp från Ranko var motorvärmare i MB i syfte att undvika att motorn stannar när det är kallt (-30)kan verkligen motorvärmaren hjälpa det och hur värmen den isåfall luften eller cylindern var min fundering?
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Okej, men huvudfrågan som dök upp från Ranko var motorvärmare i MB i syfte att undvika att motorn stannar när det är kallt (-30)kan verkligen motorvärmaren hjälpa det och hur värmen den isåfall luften eller cylindern var min fundering?


Som en liten förklaring så ger jag mig in i denna urspårade tråd angående hur en dieslar som stannar när det är kallt. Det gör de inte förrän det är extremt kallt och i de temperaturerna får vi nog leta upp de värsta extremerna innan vi stöter på de problemen.
Eftersom det tar lång tid att skriva och förklara så säger jag bara enkelt förklarat att en diesel tänder med värme (genom hög kompression)
Men i detta fall rekommenderas en enkel Wikipedia där det redan finns förklaring på dieselmotorns funktion: Dieselmotor – Wikipedia
Läs den mlaajanen så förstår du nog hur det fungerar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tillbaka till litiumbatterier,
Är det smartare att sätta in de billigare/mindre intelligenta batterierna (typ scanbatt) kontra de dyra/lite intelligentare (typ Epsilon b)?

Största skillnaden verkar väl vara antal cykler de klarar, de får ju ändå inte ett optimalt liv med laddningen från husbilen.
Åker man på ett byte till under husbilens livslängd, så blir det väl ändå billigare totalt med de billigare, eller?

Pushar
 
Toppen