• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har läst test i båttidningar av Winston, där ett flertal båtar använt dessa flera säsonger utan problem, utan BMS,kontroller av cellbalancering har gjorts men inget behov av balancering, billigare lösning men alla här anser att BMS är ett krav.
Visst, du behöver inte byta olja på din bil heller under de första 15000 milen bara fylla på, den rasar inte!

En båt kanske laddas 30-50 ggr under en säsong, en annan aspekt är att beroende på hur man laddar ur och upp det så kommer dom snabbare ur balans samt såklart på cellens kvalitet, där kvalitet är att alla celler skall vara exakt lika.

Ibland säger man "works for me" men det betyder inte att det fungerar på grund av att man gör rätt utan det betyder att jag har haft tur och det har fungerat för mig!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.159
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag tar bara ur säkringen för laddaren i E-blocket om jag inte vill att litiumbatteriet ska laddas, exempelvis när det är för kallt i husbilen eller om jag står på 230 volt och batteriet är fulladdat. Det fungerar för mig och vet egentligen inte att problemet kan vara så stort.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
mlaajanen, jag refererar till tester som gjorts med båtar under 3år,det fungerar tydligen utan BMS ändå,(jag brukar byta olja varje år.)
Ja men nu är vi där igen "works for me" :) Bilen fungerar bra utan ny olja också i 15000 mil som sagt men det är nog inget som man skall rekommendera eller hur.

Try and error är inte en bra metod att konstruera efter, varför tror du att alla som jobbar med batteriteknik balanserar sina celler tom blyceller och man lägger med miljarder i FoU på BMS komponenter?
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Att fixa brytare så att bodelsbatteriet inte får laddning är ju ganska enkelt, naturligtvis beroende på hur inkopplingen är gjord på den enskilda bilen. Att sedan köra pannan på gas är ju ett lämpligt sätt att värma upp batteriet samtidigt som bilen blir uppvärmd.
Att värma upp vår bil med gas på vintern tar väl 15-20min, sedan tar det naturligtvis tid innan "klumpar" som batterier blir varma, men det smarta med litiumbatterier är att de värmer upp sig själva inifrån om man kör låg förbrukning.

F.ö. finns det en tillverkare av litiumbatterier som kan laddas ned till -20grader, WINSTON heter dom, men de tillverkar inga fullt färdiga batterier med BMS o.s.v.

Se upp med påstående som dessa, inga LiFe-batterier kan laddas vid minus 20. Man KAN ladda med reducerad laddström några grader under nollan, men inget att rekommendera.
Jag har inte den bästa erfarenheten av Winston (Thundersky), har byggt och testat några system genom åren. Samtidigt kan ett väl designat system med celler av god kvalité och optimal laddning, givetvis BMS och balansering, fungera väl i många år.
Den minst sagt fylliga länken till Norkyn Design är tekniskt intressant men fokuserar i stort sett helt på maritima system som endast till viss del sammanfaller med husbilar.
Hybridsystem med bly kombinerat med LiFe är användbart, jag har haft detta i flera husbilar genom åren med goda erfarenheter.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Slutsatsen är alltså att man inte ska ha litium om man tänker använda bilen i minusgrader, för ”normalanvändaren” är det inte så enkelt som vissa tycker.
Finns minst sagt skiftande åsikter,beror på vem man frågar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har under ganska lång tid följt ett antal byggnationer av lithium-system där man använder Winston batterier eller celler, och jag kan faktiskt inte minnas någon som haft problem med batterierna, däremot med en del kringutrustning bl.a. laddare och BMS-er. En del system är väldigt enkla, en del system är extremt komplicerade kanske ofta p.g.a. byggarens önskemål att bygga den "värsta" elektroniken och få fram flest kurvor och långa loggar. Jag kan ju tyvärr inte säga att jag har sett någon som har använt Winston-batterierna under "arktiska" förhållanden, men problemen känns ju inte alltför svårbemästrade.


Data från Importören av Winston EV-Power
Lithium Battery 12V/90Ah (WB-LP12V90AH)
Nominal voltage of the battery is 12 V and the operational voltage is 11,5 V - 15 V.
The maximum charging voltage for initial charge is 15 V.
Recommended subsequent charging is to 14,6 V.
The minimum voltage is 11 V.
Maximum discharge current is 3C continously.
Operating temperature -25°C up to 80°C (discharging
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Men hallå, har använt lithium vintertid i 4 år nu, i 2 olika bilar, för fricamping i snön, till lågt pris. Allt finns beskrivet i detalj, använd sökfunktionen. Och tro verkligen inte på allt som skrivs i denna och andra trådar, av främst skrivbordsteoretiker med noll förmåga att ta till sig och analysera information.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Se upp med påstående som dessa, inga LiFe-batterier kan laddas vid minus 20. Man KAN ladda med reducerad laddström några grader under nollan, men inget att rekommendera.
J.
Helt korrekt, det finns idag en mängd med "tillverkare" av LI batterier men dom bestämmer bara färgen på lådan och etiketten, det viktiga är vilja celler som sitter i den och det skriver såklart ingen.

Jämför Biltema, ingen vet vem som tillverkat och till vilken spec.

Inga mig veterligen LI celler kan laddas i minusgrader och absolut inte med 10% av batteriets A styrka, ska man ladda i minus så är vi nere på kanske 0,5% dvs ren underhållsladdning.

Fråga leveratören vad för celler det sitter i, tillverkare och modell och sök upp på internet vad cellen exakt klara.

Man får nog välja om man ska tro på säljarna på ingenjörerna eller på forumets Biggles :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Visa bilaga 173417 Epsilon B,ett dyrt ”premiummärke” rekommenderar tex. laddning ned till -10 grader.
Det finns som sagt olika uppfattningar om LI.
Hur menar du att detta är ett premiummärke? dyrt vet jag inte men högt pris ja.

Om vi går till de kända batteritillverkarna, finns det någon av de som säljer Li batterier ännu under sitt varumärke eller råder guldrushen fortfarande som jag misstänker?

Vem har tillverkat cellerna och vad säger specen på dessa, vad skiljer dess celler från de som ej får laddas under nollan?

Som jag skrev tidigare, vem lyssnar du på säljaren ingenjören eller Biggles?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det finns några här som anser att dom har patent på kunskaper om det här. men det finns ganska mycket kunskap att hämta på annat håll, från folk som har mycket bredare erfarenhet.
Ja det blir lite som en oljetråd, bara för att min bil gått bra i ett år på olja X så vet jag allt om olja.

Eller jag har hört att Biltemas olja kommer från Statoil så det är samma olja som på macken fast billigare.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
...Inga mig veterligen LI celler kan laddas i minusgrader och absolut inte med 10% av batteriets A styrka, ska man ladda i minus så är vi nere på kanske 0,5% dvs ren underhållsladdning. Fråga leveratören vad för celler det sitter i, tillverkare och modell och sök upp på internet vad cellen exakt klara... :)
Du tror väl inte att jag skulle skriva offentligt "max 10%... ...vid minus grader", om jag inte har frågat leverantören? Antingen är det du som har rätt eller Skanbat i Norge och så är vi där igen, vem ska man tro på mlaajanen?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Du tror väl inte att jag skulle skriva offentligt "max 10%... ...vid minus grader", om jag inte har frågat leverantören? Antingen är det du som har rätt eller Skanbat i Norge och så är vi där igen, vem ska man tro på mlaajanen?
Ja du, min erfarenhet är att aldrig lita på säljare och ta reda på sakerna själv, i just detta fallet så är det väldigt väldigt ovanligt att se någon som rekommenderar laddning vid -20 grader så något hyss har dom för sig antingen är dom fiffiga eller så luras dom eller vad tror du?

Beträffade fiffiga, jag har för mig att jag läst att tex Tesla använder batteriets ström för att hålla det vid rätt temperatur eftersom dom även behöver kunna använda det hårt trots kyla.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Idag finns en hel uppsjö el-bilar at välja på. Vad köper en miljömedveten Kiruna bor som inte har råd med en Tesla? Alla har inte tillgång till 230V utanför dörren heller!

OT: Läste någonstans att MB levererar bl.a. Sprinter transportbilar till Skandinavien MED motorvärmare som standard för att inte riskera motorstopp vid -30°C eller kallare. Någon här på HBK har lärt oss att starta motorvärmaren på morgnar kring 5°- 6°C eller lägre. Faktiskt rätt skönt att vakna med varm motor och varmt i kupén. Kanske dags att fixa på något sätt en värmeslang för uppvärmning av LFP?
 
F

F.d. 1470

Guest
Som sagt, vissa här tror sig veta mycket men svarar aldrig på hur många installationer man gjort eller hur mycket praktisk erfarenhet man har. Finns många alternativa lösningar, oberoende av säljsnack, med bra empiriskt underlag, speciellt i båtvärlden, vilket jag tidigare visat på. Sen förstår jag inte vad någon specifik Biggles har med saken att göra.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Idag finns en hel uppsjö el-bilar at välja på. Vad köper en miljömedveten Kiruna bor som inte har råd med en Tesla? Alla har inte tillgång till 230V utanför dörren heller!

OT: Läste någonstans att MB levererar bl.a. Sprinter transportbilar till Skandinavien MED motorvärmare som standard för att inte riskera motorstopp vid -30°C eller kallare. Någon här på HBK har lärt oss att starta motorvärmaren på morgnar kring 5°- 6°C eller lägre. Faktiskt rätt skönt att vakna med varm motor och varmt i kupén. Kanske dags att fixa på något sätt en värmeslang för uppvärmning av LFP?
Kiruna bo, är dom speciella på något sätt?

Miljömedveten är man inte bara för att man köper en Tesla, och skulle nog vilja påstå att stadsbor har betydligt värre med 230 V utanför dörren.

Motorstopp, menar du att MB bilar är så illa konstruerade att man måste ha en motorvärmare igång när det är -30 för att förhindra motorn från att stanna, du skojar hoppas jag :)
Men om det nu är så illa, vem köper en MB?? fler som är lurade av säljare eller vad?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det med MB Sprinter og motorvarmer kommer nok fra behovet for en oppvarmet motor for å kunne klare avgasskrav, alternativet er å pøse på mer diesel som ikke forbrennes riktig og som etter kort tid vil tette partikkel filteret. Bluetech krever og sin varme for å fungere.

Min påstand er at i Skandinavia burde alle dieselbiler forvarmes vinterstid, dette ville fjernet problemet med gjengrodde partikkelfilter.
 
Toppen