Litiumbatteri i för normalanvändaren

Tråd startad i 'Elförsörjning' av Frank N, 31 Oktober 2018.

Taggar:
  1. Frank N

Frank N HBK Medlem

Kommun:
    Krokom
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24176
    Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop

Senast ändrad: 31 Oktober 2018
  2. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Det er noen "produsenter" av slike batterier i Norge.

Lasse-125 och telijej gillar detta.
  3. JonasS

JonasS HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9235
    Här är en mycket seriös genomgång av hur man installerar litiumbatteri i båtar. Allt mycket noggrant beskrivet så det tar några kvällar att läsa igenom allt.

Kontentan är återigen att det inte går att plugga in ett lifepo-batteri som ersättning för blybatterier. Bland problemen är att batteriet kommer att överladdas och livslängden blir förkortad.

Lithium Battery Systems | Nordkyn Design

CapYank, Michael S och Gun & Roland gillar detta.
  4. Frank N

Frank N HBK Medlem

Kommun:
    Krokom
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    24176
    Vad gäller dessa batterier är att laddaren ska ställas för gel batterier. Det verkar som om batteriet har inbyggt skydd.

Senast ändrad: 31 Oktober 2018
  5. JonasS

JonasS HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9235
    Lifepo-batterier ska laddas med högst runt 14.0V och när denna spänning nåtts så måste laddningen avbrytas. Med agm/gel-laddare så ligger laddningen på 14.2-14.4V och ofta under lång tid, som vid solladdning. Detta tål inte lifepo och livslängden förkortas.
    Vad det inbyggda skyddet, BMS, klarar av gå inte att hitta på Skanbatts hemsida. Eftersom laddning och uttag ur batteriet inte är separerade så verkar det otroligt att det skulle fungera att koppla bort laddningen samtidigt som förbrukarna som lampor och radio får ström.

Roger67, Esbjörn och Michael S gillar detta.
  6. tordan

tordan HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22905
    Själv har jag haft ScanBatts lithiumbatteri i ett över år och har bara positiva omdömen.
    Bytte "rakt av" utan några brytande reläer. Håller koll på värdena så här långt och har aldrig haft
    laddning överstigande 13,9 V vid något tillfälle. Har även en separat 220V lithiumladdare, för
    att ev kunna öka laddningen (som man tydligen måste göra vid några tillfällen), men den klipper av
    laddningen vid 13,9 V. Går inte att komma över 14,0 V. Så för min del, anser jag att BMS:n bryter
    vid 13,9 som den ska och varför ska jag då behöva komplettera med ett brytande relä?
    ScanBatt har heller inga rekommendationer att man behöver installera detta.
    Däremot kanske ett relä, som bryter vid den undre gränsen kunde vara mer tillämpligt och befogat?
    Men jag är inte skolad inom "den elektriska sfären", så detta är bara min "lekmannabedömning". :wink:

brogu, PeterK, JonasS och 1 annan gillar detta.
  7. Johan Lejdström

Johan Lejdström HBK Medlem

Kommun:
    Varberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    450
    Jag pratade med en säljare på nedanstående företag och han påstod att detta batteri även kunde laddas i flera minusgrader utan problem. Han sa att detta är en nyutvecklad batteriteknik gällande litium.
    Bara att byta rakt av utan modifieringar. Kan detta funka, tro?
    Det enda som inte lät bra var prisbilden. Drygt 20 tusen.

Epsilon | SellPower

8. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Har lest at med Ytrium (som i Winston cellene) så tåler LFP bedre å lades ved minus grader. Men generelt så kan en lade med en lav ladestrøm til batteriet kommer oppi temperatur, og dette kan styres av BMS uten at laderen modifiseres.

Det er teknisk mulig å lage en BMS som begrenser ladestrøm og spenning uten å ha separate koblinger for ladning og forbruk. Selv det å "vekke" et batteri hvor BMS har koblet fra forbruk er og enkelt. Alt dette gjøres i stor grad i ladekretsen i laptops.

PeterK och Johan Lejdström gillar detta.
  9. Bengt-Åke Linder

Bengt-Åke Linder HBK Medlem

Kommun:
    Falköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1424
    Köpte 2 st 100 amp 150A BMS här samt en laddbooster : Batterier
    Dom hade låg "cut off " och det är ju bra när man har dieselvärmare.
    Bluetooth app så man ser laddning FB_IMG_1540750069124.jpg FB_IMG_1540750081252.jpg
    IMG_20181005_193005.jpg

PeterK, Kege, CapYank och 2 andra gillar detta.
  10. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Bengt-Åke, hur kopplade du in laddboostern? ger den 30A direkt när du startar,kylen driver du den vid sidan av detta?

11. Esbjörn

Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2497
    Normalt har man bobatteriet i uppvärmd den av husbilen. När bilen haft minusgrader, så utgår jag från att batteriet är laddat och då behövs ingen laddning förrän batteriet har plusgrader igen.

12. hakan.81263

hakan.81263 HBK Medlem

Kommun:
    Kristinehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    10644
    Funderar på att installera ett SkanBatt Lithiumbatteri men har en fråga.
    Hur hanterar ni situationen att bilen står kall på vintern och att man av en eller annan anledning mårste starta och köra med den. Batteriet är ju då kallt och enligt vad jag läst så ska man inte ladda det vid minusgrader.
    Laddningen drar ju igång direkt när motorn startar. Klarar batteriet av detta själv eller bör det kopplas ur tills man fått upp värmen?

13. tordan

tordan HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    22905
    Jag kopplar ifrån mitt bodels-batteri på vintern och då kan jag ha bilen elkopplad hela tiden, underhåller startbatteriet och kan starta den när jag vill, även i minusgrader utan att litiumbatteriet väcks ur sin törnrosasömn. Har Scanbatts Litiumbatteri och tycker att det motsvarar mina förväntningar fullt ut. :)

knarrevik och PeterK gillar detta.
  14. mlaajanen

mlaajanen HBK Medlem

Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    I laptop tex så är det separata kopplingar för laddning och förbrukning.

15. mlaajanen

mlaajanen HBK Medlem

Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Man kan inte anta saker, man måste konstruera så att krav uppfylls alltid.

16. Knut

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Til det vil jeg si tja, IBM/Lenovo har dette - Compaq hadde det ikke. Dette er de laptops jeg har jobbet med vedlikehold på Hvordan løsning de andre har valgt vil jeg ikke kommentere på, enkelt å teste. De som ikke har full deling vil drepe batterikapasiteten mye raskere enn de med full deling. Med full deling så kobles i praksis batteriet fra når det er ferdig ladet og laptoppen kjører direkte på ekstern strøm, dette kan være vanskelig å se om en ikke som hos Lenovo har mulighet for å velge en opsjon hvor batteriet kun lades til et lavere nivå.

Hadde tilfeller med Compaq maskiner som stod på skrivebord med ladekabel tilkoblet og batteriet var dødt på under ett år. Andre maskiner av samme modell som hovedsaklig ble brukt portabelt og kun ladet ved behov holdt batteriet i flere år.

At jeg her navngir Compaq er fordi merket ikke eksisterer lengre.

17. Maja

Maja HBK Medlem

Kommun:
    Arvika
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    215
    En av anledningarna till att jag valde Super-B Epsilon litiumbatteri var att detta batteri har en inbyggd sensorfunktion som inte kräver att du t.ex. använder dig av en batteriavskiljare för att manuellt skydda batteriet från laddning vid minusgrader. Har fungerat klanderfritt för mig vintern som var.

PeterK och Lundsholm gillar detta.
  18. Magnus Strandberg

Magnus Strandberg HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25033
    Vårat lifepo4 batteri stänger av sig om batteriet är under 2gr. Det går varken ladda elr plocka ut nått. Allt tack vare BMS

19. mlaajanen

mlaajanen HBK Medlem

Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    För länge sedan så laddade man sönder batterierna då man inte hade bra laddsystem men idag använder gör nog alla på rätt sätt dvs man använder två transistorer som "relä" en som kopplar laddsystemet till datorns moderkort och en som kopplar batteriet till datorns moderkort.

Sedan kan man steglöst styra vem som driver moderkortet.

Samma teknik kommer säkert till husbilar/båtar också vart det lider.

20. Agge&Micke

Agge&Micke HBK Facebookadmin

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11636
    Vi har haft lifepo4 i 1,5 år nu fungerar helt perfekt 100 ampere Makspower inköpt i Norge har aldrig haft problem med el sedan detta inköp helt otroligt hur bra det funkar vi skickade bara ut det gamla blysyrabatteriet och satte dit ett lifepo4 sparade dessutom över 10 kg i vikt men vi låter solcellerna sköta laddningen och om vi blir lata någon gång så drar vi in elen via ett fönster då man inte bör underhållsladda lifepo4 annars helt problemfritt för våra behov .

Jan K, Hobby Toskana, Esbjörn och 3 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.