• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litium laddare

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
När jag byter till litium, vilket kommer hända efter vintern vilken laddare ska jag byta till då gärna victron, en annan fråga litium batterier tål väl inte står utan värme på vintern eller?
 

Bilagor

  • laddare.jpg
    laddare.jpg
    71,3 KB · Visningar: 44

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Litium laddare

Vi har kompletterat bef. laddare (230V och solcells MPPT) med Votronic 1225 DCDC Lithium-laddare (under färd) och allt fungerar perfekt. Befintliga laddare hade inte Li "program" utan likt din laddare, enbart inställningar för Gel och Pb (bly).

Dagens Li batterier har inbyggt BMS som bevakar laddningen, stänger och sätter på, vilket är betydligt säkrare än vad man hade förr i världen. Prata gärna med din Li leverantör om inställningar av din befintliga utrustning. Och, JA, Li är känsliga för kylan!

Våra batterier kommer från SKANBATT i Norge men där finns även Maxpower där båda leverantörer är duktiga på tekniken och engagerar sig gärna i dina frågor.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Litium laddare

Då funkar inte LI batterier för vintercamping, om batterierna inte sitter i ett uppvärmt utrymme?

Stämmer! Votronics laddar svagt ner till -10grC har jag för mig. Så batterierna ska stå uppvärmt när de används på vintern. Blybatterier kan användas i kyla men ger mindre energi.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.768
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Litium laddare

När jag byter till litium, vilket kommer hända efter vintern vilken laddare ska jag byta till då gärna victron, en annan fråga litium batterier tål väl inte står utan värme på vintern eller?

Jeg har byttet til LiFePo4 i foråret 2016. Jeg har en lader ligesom din, og jeg har ikke ændret noget. Jeg har også solceller, som blev installeret i 2015, altså før mit batteriskifte, og der har jeg heller ikke ændret noget.

Mit batteri er tilsluttet hele vinteren (i Danmark er det jo ikke så koldt om vinteren som i Nordsverige), og underholdslades derfor af den lille smule strøm som solcellerne giver om vinteren under et gennemsigtigt carporttag af plast.

Jeg har ikke oplevet nogen problemer med batteriet her i 2017, og jeg antager at det er batteriet BMS der sørger for at alt er i orden.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Litium laddare

Då funkar inte LI batterier för vintercamping, om batterierna inte sitter i ett uppvärmt utrymme?

Nej, inte om du inte köper en dyr lösning med inbyggd uppvärmning styrd av BMS. Men även alla andra battetityper bör ju vara i uppvärmt utrymme vid vintercamping, annars förlorar man ju myckrt kapacitet.

Anders
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Litium laddare

Slillnad på att förlora kapacitet, och att batterierna tar skada. Speciellt om sagda batteri kostar 10 000+kr.

Batteriet bør ikke hurtiglades i minusgrader da dette kan skade batteriet
Maks anbefalt ladestrøm i minus grader er opp til 10A (ca 10% av batterikapasiteten)

https://skanbatt.no/collections/ska...ium-batteri-12v-100ah-100a-bms-lith-12100b100

Detta innebär att om man har laddning från motorn så kommer batteriet att laddas med mer än 10A när man startar och kör iväg.
Våra AGM, 2 x 95Ah tar emot ca 30A+ när jag startar motorn eftrer att ha bryggt kaffe ett par gånger.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Litium laddare

Slillnad på att förlora kapacitet, och att batterierna tar skada. Speciellt om sagda batteri kostar 10 000+kr.



https://skanbatt.no/collections/ska...ium-batteri-12v-100ah-100a-bms-lith-12100b100

Detta innebär att om man har laddning från motorn så kommer batteriet att laddas med mer än 10A när man startar och kör iväg.
Våra AGM, 2 x 95Ah tar emot ca 30A+ när jag startar motorn eftrer att ha bryggt kaffe ett par gånger.

Batterierna kostar ca 5000 kr styck (90Ah motsvarande 160Ah normalt) med minst 4000 cykler, så billigaste lösningen över livscykeln. Normalt har man ju batterierna inne i bodelen. Den är varm när man laddar och skulle den inte vara det har man laddkällorna anslutna via en egen huvudbrytare, såsom beskrivet i (långa) trådar tidigare.

Har precis igår avslutat en installation av 3x90Ah Lithium.

Anders
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Litium laddare

Batterierna kostar ca 5000 kr styck (90Ah motsvarande 160Ah normalt) med minst 4000 cykler, så billigaste lösningen över livscykeln. Normalt har man ju batterierna inne i bodelen. Den är varm när man laddar och skulle den inte vara det har man laddkällorna anslutna via en egen huvudbrytare, såsom beskrivet i (långa) trådar tidigare.

Har precis igår avslutat en installation av 3x90Ah Lithium.

Anders

Hej
Var kan man handla dessa batterier för 5000:- undras?

Hejs
Claes 105
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Litium laddare

Om jag nu har ett modernt EBL (2015) och drar all laddning (220 v, generator, solceller) genom detta, sätter skyddsreläer efter EBL:n men före batteriet, reläerna skall styras av en BMW702 är det tänkt. Batterierna har inbyggt BMS.

All laddning går ju då först via EBL:n och batteriet skyddas för överladdning / urladdning av reläerna. Då skall väl inte behövas någon särskild Li-laddare?

Eller är jag helt ute och cyklar?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Litium laddare

Om jag nu har ett modernt EBL (2015) och drar all laddning (220 v, generator, solceller) genom detta, sätter skyddsreläer efter EBL:n men före batteriet, reläerna skall styras av en BMW702 är det tänkt. Batterierna har inbyggt BMS.

All laddning går ju då först via EBL:n och batteriet skyddas för överladdning / urladdning av reläerna. Då skall väl inte behövas någon särskild Li-laddare?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Här är min lösning. Läs i början, inte tjafset i slutet.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279/

Kopierat här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t101841/
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Litium laddare

Vi håller på att testa vårt el-försörjnings bygge efter JAndersB modell från 2014. Trots att batterierna har inbyggt BMS, vilket egentligen inte är nödvändigt i det här fallet. Vårt inbyggda BMS kommer att få det verkligen lugnt under sin levnads tid. Ett relä och en Batteri-Protector skyddar batterierna från urladdning och överladdning.

Då undrar man, varför köpa med BMS och betala onödigt mycket? Ja du, man lär sig en hel del på vägen, vi kunde sparat 3 000:- per batteri, men nu får vi i alla fall max livslängd på våra batterier vilket kommer att räcka under vår HB-livslängd. Li-battertier kommer att arbeta mellan 90% och 95%, rena idealet för Li, samtidigt som vi får lättladdat och mycket ström hela tiden. Soliga dagar räcker det med bara solceller då vi ligger oftast över 13V på kvällarna inför strömförbrukningen.

Det där med uppvärmning på vintern, det fixar vi med motorvärmaren som värmer både motorn och batterierna innan vi sätter oss bakom ratten. Dessutom är det så att enligt JAndersB modell ska man kunna stänga laddning (tills bilen är varm) eller koppla från batterierna helt under vinterförvaring.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Litium laddare

Tack för tips, men efter vad jag kan utläsa på länken verkar det inte va inbyggd BMS på dessa batterier, eller har jag missat detta?

Hejs
Claes 105
Korrekt men du måste bestämma dig för vad BMS ska göra, du kan tex inte eftermontera en funktion för balansering av de 4 cellerna, utan ett 12 volts batteri utan inbyggd BMS går ej att balansera cellerna på.

BMS inbyggt sköter ej heller laddning av och till som nämnts i tråden utan normalt bara balansering samt ev frånslag vid underspänning.

Bästa funktion men kanske inte enklaste får du av separata celler, dessa kan du tom skippa all automatiserad övervakning och själv hålla koll då och då tex map balansering som du kanske utför manuellt säg varje månad eller oftare om något allvarligt hänt tex hård urladdning osv.

BMS är alltså en förkortning för en batteriövervakningsfunktion, vad just den BMS som finns på en specifik produkt gör måste du själv läsa dig till och besluta om att det är den du vill ha eller inte.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Sv: Litium laddare

Jag har haft LiFePO4 195 Ah batteri i tre år med en Victron Lithium 30A laddare kopplad via en inverter på startbatteriet. Detta har löst problemen med att generatorn annars går ner när startbatteriet är fulladdat. Har balanseringskretsar som tyvärr på senare tid ibland fått jobba sig varma. Har antagligen med batteriets föråldring att göra. Allt har hittills fungerat strålande.
Men de varma balanseringskretsarna oroar mig. Livslängden på balanseringskretsar är inte evig. En bättre lösning vore att ha en 3,7V lithium laddare på varje cell. Detta löser alla problem utom ett, mätning av sammanlagd ingående ström vid laddning att jämföra med utgående för att kunna bestämma laddningsstatus. Är det någon som har en lösning på detta? Det är sannolikt svårt att få precision i mätning över så små spänningar. Linjära Hall-givare skulle kanske kunna göra jobbet. Någon som vet?
Avvaktar med spänning!
Claes
 
Toppen