• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithiumbatterier

B

Byggare Bob

Guest
Är det någon som fått inmonterat lithiumbatterier i sin husbil?

Anledning till min fråga är att jag själv har starka funderingar på att byta ut hela min batteribank och då helhjärtat satsa på lithium.

Frågan är om det kan vara ekonomiskt försvarsbart men också vika för och nackdelar det kan få med litihium batteribank.
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Lithiumbatterier

Intressant disk, blev nyfiken på "lithium" och kollade via Google upp ”tillgängliga fakta”, eller åtm vad Batteriexpressen | Alltid rätt batteri till rätt pris. Alla kända märken. som ju levererar alla dessa olika batterityper själva uppger/anser/tror på;

Lithium; 80Ah, kostar 14.140:- (150Ah kostar 47.000:), väger 14,8kg, klarar 2.000 cykler med djupurladdning till 100%, kan verka inom temp-området -20 till +45 och har utmärkt livslängd i upp till 6år!

AGM fritid; 75Ah, kostar 2.188:-, väger 23,3kg, klarar 450 cykler med rekommenderad urladdning till 80%, självurladdning 2%!

GEL fritid; 80Ah, kostar 2.813:-, väger 26,8kg, klarar 650 cykler med rekommenderad urladdning till 80%, självurladdning 2%. Leverantören uppger/anser själv att dessa batterier har de bästa förbrukningsegenskaperna och att de även är lämpliga att kombinera med solceller!

Generellt om batterier från lite blandade källor och egen vetskap, här med lite ”uppgifter” som ren information alt för ev vidare ”djupdykning” i ett komplicerat ämne;
# Laddar man ur batterier med hög strömstyrka (via konverter 12-230v) vid användning av hårtork, micro, eller liknande under kort tid, kan man ”tappa” upp till 40-50% av batteriets energiinnehåll (Ah). Detta att tänka på inför val av förbrukning och därmed var av batterityp!
# Cyklingsdjup – energiverkningsgraden i en cykel varierar mellan 65-85% och vid ex -20 grader har ett i övrigt fulladdat batteri bara 40% av kraften kvar.
# Verkningsgraden för en inverter (12-230v) är ca 85%, dvs en hårtork på säg 1.500 watt blir då i verkligheten en förbrukare med 1.765 watts effekt (och motsvarande Wh). Verkningsgraden för att ladda ett batteri uppgår till ca 90% och ju snabbare man laddar ett batteri så sjunker verkningsgraden ytterligare (under 90%) – Detta att tänka på då det gäller att välja vilken förbrukningsprofil man vill eller måste ha i sin husbil, det påverkar direkt viken batterityp som man bör välja.
# Generellt avgörs ”förslitningen av batterier” med urladdningsdjupet, om Lithium utgör ett undantag som skiljer sig har jag inte kunnat få fram några ”säkra” uppgifter om.
Snyggt jobbat Bengt men betr. Lithium, priser o kapaciteter är jag nyttigt skeptisk till dina källor. Kan rekommendera dig att studera norrmannen Thore Lövlies intressanta upplägg o skrifter.
Ha det fortsatt gott.
Lasse J i LA
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Lithiumbatterier

Lithium; 80Ah, kostar 14.140:- (150Ah kostar 47.000:), väger 14,8kg, klarar 2.000 cykler med djupurladdning till 100%, kan verka inom temp-området -20 till +45 och har utmärkt livslängd i upp till 6år! Generellt avgörs ”förslitningen av batterier” med urladdningsdjupet, om Lithium utgör ett undantag som skiljer sig har jag inte kunnat få fram några ”säkra” uppgifter om.[/SIZE]

Otroligt vad man hittar på Google.Det "Relax" här har hittad,är
nog mycker mer nyanserad än vad som här står.Båda priser ock
livslängd ärfar man helt annorlunda.Int hittar han såkallade
"säkra" uppgifter heller.

Vad med våra erfarenheter,som använder dom?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Snyggt jobbat Bengt men betr. Lithium, priser o kapaciteter är jag nyttigt skeptisk till dina källor. Kan rekommendera dig att studera norrmannen Thore Lövlies intressanta upplägg o skrifter.
Ha det fortsatt gott.
Lasse J i LA
Hej Byggare Bob jag har, betr just utpekade batterityper enbart hänvisat till en större svensk leverantör/agent av sådana batterier inkl just lithium! Det är enbart att trycka på min länk ovan så ser du vilka uppgifter som jag refererat till, så där behöver du inte vara skeptisk - du ser ju min källa!
Vad norrmannen Thore Lövlies tillför/ändrar i denne utpekade leverantörs bla prislista förstår jag inte, ett företag som lever på batteriförsäljning förlitar jag mig mer på än hörsägner?

Som elkraftingenjör i grunden har jag normalt inga större problem att förstå och kritiskt följa källor och ställa rätt frågor om jag till äventyrs inte begriper sammanhanget (på min tid var just "batteriutbildning" enkelt mest i labform, tvivlar på att utbildningen kommit så mycket längre än i dag).
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Lithiumbatterier

Hej Byggare Bob jag har, betr just utpekade batterityper enbart hänvisat till en större svensk leverantör/agent av sådana batterier inkl just lithium! Det är enbart att trycka på min länk ovan så ser du vilka uppgifter som jag refererat till, så där behöver du inte vara skeptisk - du ser ju min källa!
Vad norrmannen Thore Lövlies tillför/ändrar i denne utpekade leverantörs bla prislista förstår jag inte, ett företag som lever på batteriförsäljning förlitar jag mig mer på än hörsägner?

Som elkraftingenjör i grunden har jag normalt inga större problem att förstå och kritiskt följa källor och ställa rätt frågor om jag till äventyrs inte begriper sammanhanget (på min tid var just "batteriutbildning" enkelt mest i labform, tvivlar på att utbildningen kommit så mycket längre än i dag).
Jag vet att det pågår en fortlöpande utveckling på just lithiumområdet och den lär också gå tämligen snabbt.

Det vore ju idioti att betala de pengar du angivit för lithiumbatteri när det i dagsläget finns de vanligaste andra typerna med som du skriver bra och kanske T om bättre såväl kapacitet som kostnad.

Jag är emellertid tacksam för den information du tagit fram, vet ju sedan tidigare att har såväl kompetens som energi. Trots allt är jag fortfarande skeptisk till uppgifterna från dina källor.

Får se hur det hela kommer att sluta, om det blir lithium eller ej.
Återkommer längre fram med mer info.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Lithiumbatterier

Har lurt på Lithium de siste månedene, og om det blir noe, så blir det en tur til Thore Løvlie.
Batteri kan jeg kjøpe i China, nei det koster for mye til å kanskje kaste penger ut av vinduet om det er dårlig kvalitet.
Jeg kan kjøpe det "billigeste" her hjemme og satt det rett inn i bilen, det kunne jeg gjort.
Så i tillegg til å kjøpe batteri, vil jeg optimalisere/tilpasse ladingen til et Lithiumbatteri som jeg tror ikke er optimalt i min bil i dag.
Har ikke peiling på strøm, så jeg vet ingen ting, men synes det virker realistisk det som Thore Løvlie mener.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Lithiumbatterier

Intressant disk, blev nyfiken på "lithium" och kollade via Google upp ”tillgängliga fakta”, eller åtm vad Batteriexpressen | Alltid rätt batteri till rätt pris. Alla kända märken. som ju levererar alla dessa olika batterityper själva uppger/anser/tror på;

Lithium; 80Ah, kostar 14.140:- (150Ah kostar 47.000:), väger 14,8kg, klarar 2.000 cykler med djupurladdning till 100%, kan verka inom temp-området -20 till +45 och har utmärkt livslängd i upp till 6år!

AGM fritid; 75Ah, kostar 2.188:-, väger 23,3kg, klarar 450 cykler med rekommenderad urladdning till 80%, självurladdning 2%!

GEL fritid; 80Ah, kostar 2.813:-, väger 26,8kg, klarar 650 cykler med rekommenderad urladdning till 80%, självurladdning 2%. Leverantören uppger/anser själv att dessa batterier har de bästa förbrukningsegenskaperna och att de även är lämpliga att kombinera med solceller!

:) Hei igjen!

Jeg våger meg på en kommentar til vedr. LiFePo4 batterier.

Starter med prisen, jeg betalte NOK 6.400,- ferdig levert og montert i bilen.
Det er et Makspower batteri, 100Ah med inneb. BMS. Vekt 14kg. Levert av fa.
Hjem - Makspower batteri LiFePO4 i Oslo. Vektreduksjon= 31kg.
Lithium 100Ah kan sammenlignes med 200Ah GEL/AGM vedr. uttak.

Jeg stiller litt sterkere enn de fleste, siden jeg, i de to siste bilen har fått
montert en computerstyrt ladeforsterker, SoftCharger 30, som ikke gir opp
før batteriet er 100% oppladet uansett hvilken batteritype som brukes.
Det er noe som også Tore Løvlie jobber med, å fylle batteriene helt opp.

Bilens orginale dynamo/ladereele gir opp mye før. Eks. 100Ah fylles til 75Ah
og ved forbruk kan det tappes, ved gode forhold til 40%, det gir 35Ah.

Makspowerbatteriet fylles til 90% og kan tappes til 10%, det gir 80Ah.

Håper dette kan være av interesse.

Godt Nytt År.

Beste hilsen fra Regent.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Lithiumbatterier

Som elkraftingenjör i grunden har jag normalt inga större problem att förstå och kritiskt följa källor och ställa rätt frågor om jag till äventyrs inte begriper sammanhanget (på min tid var just "batteriutbildning" enkelt mest i labform, tvivlar på att utbildningen kommit så mycket längre än i dag).[/SIZE]

Som Lövlie ock flera med honom som ideligen räder ut skillnader ock
för/nackdelar med dom olika batterityperna säger,är att dom tycker
det är konstigt att så många utav "oss" använder batterier med teknologi
från tidigt 1900 tal.
Det är som man säger:"Det är svårt att lära gammal hund att sitta"!!

Nej....inte vet jag,men mina 116 Amp LifePO4 fungerar aldeles perfekt.
Min EBL99 ger 14,34 volts laddning,ock bilens generator ger 14,38 volt.
Det ideèlla för dom här ska vara 14,4 volt,så utav den grund ser jag ingen som helst orsak att byta nåt som hälst av bilens originala utrustning,nåt
som visat seg fungera perfekt.Om jag skulle åtgärda nåt,skulle jag
montera inn en C-tek dual dcdc,ock tatt bort temperaturkännaren.Den
fyller batteriet.Fungerade mycket bra på min förra bil med blybatterier.
Den är även mycket billigare en att montera en soft-charger 30.

Derutöver har jag ett 130W solpanel med mppt-regulator,vicket gör att jag på sommarhalvåret
står många,många dagar i rad utan tilkopplad ström,ock när man åker vidare,är batterierna fortsatt så godt som fulla.

Man använder ju el`en till lite tv-tittande-ljus-lite eld på thruman innimellan-vattenpumpen ock så vidare,men det spelar ingen roll.

Jag är mycket nöjd,ock ångrar inte en sekund på bytet från GEL/AGM

Dom kostade Nkr.7350,-
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Lithiumbatterier

Hej Byggare Bob jag har, betr just utpekade batterityper enbart hänvisat till en större svensk leverantör/agent av sådana batterier inkl just lithium! Det är enbart att trycka på min länk ovan så ser du vilka uppgifter som jag refererat till, så där behöver du inte vara skeptisk - du ser ju min källa!
Vad norrmannen Thore Lövlies tillför/ändrar i denne utpekade leverantörs bla prislista förstår jag inte, ett företag som lever på batteriförsäljning förlitar jag mig mer på än hörsägner?

Som elkraftingenjör i grunden har jag normalt inga större problem att förstå och kritiskt följa källor och ställa rätt frågor om jag till äventyrs inte begriper sammanhanget (på min tid var just "batteriutbildning" enkelt mest i labform, tvivlar på att utbildningen kommit så mycket längre än i dag).
Hur kan du lita på en källa som listar priset enligt nedan och sedan kalla andra källor för hörsägen det övergår mitt förstånd!

Lithium; 80Ah, kostar 14.140:- (150Ah kostar 47.000:),:twitcy:

Det finns en annan lirare här som också refererar till en expertfirma som säljer batterier med 15% självurladdning per månad.

Finner det smått otroligt vilka rykten, osanningar och ockerpriser som florerar.




 
Toppen