Lithium passé

Tråd startad i 'Elförsörjning' av JAndersB, 3 September 2018.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,097
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    Lade ju häromdagen upp följande tråd:
    Lithium lärdom v 2.0. Läs och lär.

    Många gillade, några säger sig ha läst men verkar inte agera därefter. Förstås upp till var och en. Sedan finns ju de(n) som tycker några av de största auktoriteterna på elförsörjning i husbil och båt och med lång erfarenhet av LiFePoy, i USA och England, är idioter.

    Hur som helst, dags för nya batterier i båten. Och nu blir det något annat. Cruiserforum har mycket i detta ämne också.

    Firefly Oasis Battery - Carbon Foam AGM
    För dyra för europa, och 6 månaders kö.

    Så i stället:
    PLH+C100 Pure Lead Carbon Series Battery
    4 st på väg hem från England.

    Läs och lär igen.
     
    Strelow, kenjon, widdewidda och 4 andra gillar detta.
  2. Kjell1351

    Kjell1351 HBK Medlem

    Inlägg:
    742
    Kommun:
    Huddinge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    17525
    Hur ser du på dessa batterier som ett alternativ i husbil?

    Undrar Kjell
     
  3. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,097
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    Husbil och båt väldigt lika för mig i användningssätt, vi fricampar på vintern och ankrar på sommaren. Dock är det skillnad i laddningssätt. Ingen sol på vintern så bensingenerator och 70 A laddare. På sommaren primärt solceller och landström i hemmahamn. Så därför hittills lithium i husbilen och bly/syra i båt. Dessa nya kolfiberfyllda ger ju nästan alla fördelar med lithium men inte deras nackdelar till ett lägre pris, både för husbil o båt så man förstår att de har svårt att tillverka tillräckligt.

    Både Main Sail och Nigel Calder har testat Firefly och är väldigt begistrade. Inga skador av djupurladdningar och PSOC.
     
    Maja och Kjell1351 gillar detta.
  4. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,641
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Intressant, främst på grund av priset.
    Funkar det inte heller som annonserat kan man kasta det på tippen utan att ha bränt en extrem summa för ett batteri.
    (lyser det igenom vad jag tycker om Lithium batterier :blabla:)

    Vad gör detta batteri som inte ett AGM gör?
    Jag hittar bara jämförelser med våta batterier. (flooded)
     
    mården1 gillar detta.
  5. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,097
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    Våta och AGM är nästan samma. Framför allt tål de nya mer djupurladdning utan att kräva en efterföljande fulladdning. AGM har jag undvikigt i många år p.g.a. detta. Är man off the grid länge så är detta extremt viktigt. Precis som lithium kan man sakta jobba sig ner mot 80% DOD (depth of discharge) och kan laddas mycket snabbt till 90% SOC. Kan laddas i kyla. Många fler laddcykler till lägre DOD. Tål underhållsladdning till skillnad mot Lithium,, bra för alla laddkällor och kräver ingen bms. Men fortfarande hög vikt.
     
    Senast ändrad: 3 September 2018
    tilskog, klasmid och Kjell1351 gillar detta.
  6. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,097
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    6 dagen för ankar och solpaneler, vindgeneratorer och EFOY för en ojämn kamp mot sulfateringen hos mina bly/syra (dit hör AGM och gel). Nu 75% SOC. IMG_20180903_183945.jpg
     
  7. jasno

    jasno HBK Medlem

    Inlägg:
    190
    Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5229
    När du har installerat skriv dina erfarenheter. Jag tycker inte heller om LiFe för HB då teknologin för batteri skötsel inte har kommit till samma nivå som vi har inom modellflyget för dessa och då kan det bli DYRT.
     
  8. UffeA

    UffeA HBK Medlem

    Inlägg:
    124
    Kommun:
    Falkenberg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25368
    Så dessa batterier har alla Litiumbatteriers fördelar men samma tyngd som blybatteri?
     
  9. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,097
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    Nästan i alla fall. Inte lika många cykler och inte konstant hög spänning ändå ner till 80% DOD (depth of discharge heter det, inte DOC).
     
    UffeA och Kjell1351 gillar detta.
  10. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,641
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
    Skall bli intressant att se vart denna teknologin tar vägen.

    Tills vidare får jag klara mig med 2 x160 Ah AGM + 15 liter bensin till det inbyggda elverket.
     
    JAndersB gillar detta.
  11. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,330
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Ser ut til at disse batteriene bygges med plater som er en blanding av bly og kull, spennende at de klarer å redusere/fjerne sulfateringen ved dette.
     
    JAndersB gillar detta.
  12. Arne HBK 13

    Arne HBK 13 HBK Medlem

    Inlägg:
    883
    Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Vilken spänning laddas dessa batterier med.
    Arne
     
  13. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,638
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2025
    HBK-Nr:
    12537
    Lithium är absolut inte passé för vår del. Vi vill inte ha mera bly i vår nuvarande husbil, den väger redan så det "räcker".

    Nästa projekt: ...om så där 10 - 15 år, haha...
    Unknown-1.jpeg
     
    Seglaren46, Largu, Jan K och 3 andra gillar detta.
  14. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,097
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    Ganska likt vanliga AGM men hög absorption. Bulk och absorption 14,7V, float 13,6V.
     
    Arne HBK 13 gillar detta.
  15. Arne HBK 13

    Arne HBK 13 HBK Medlem

    Inlägg:
    883
    Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Intressant med dessa batterier,vad händer med spänningen när batteriet är urdraget med 80%.
    Jag hittar inga datablad till dessa batterier.
    Arne.
     
  16. pincher

    pincher HBK Medlem

    Inlägg:
    28
    Kommun:
    Stockholm
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13761
  17. JAndersB

    JAndersB HBK Medlem

    Inlägg:
    1,097
    Kommun:
    Portugal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    233
    Fick batterierna idag. Jagar själv mera datauppgifter om dom, lite segt...
     
  18. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,641
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    19308
  19. Arne HBK 13

    Arne HBK 13 HBK Medlem

    Inlägg:
    883
    Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Om jag läser databladet rätt så skall batterierna inte laddas vid minusgrader.
    Läser jag rätt?.
     
    Esbjörn och Sjöberg gillar detta.
  20. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,330
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Jeg leste og 0 til 40 grader ved ladning - samme som for LFP batterier.

    Noe helt annet jeg oppdaget i dag - vår nye Iveco Daily lastebil har slikt batteri som standard startbatteri.
     
    Arne HBK 13 och Sjöberg gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.