• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite solpanel ström förklaring önskas

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Ska nu sätta upp två av dessa solpaneler:
Newly Factory Price semi flexible solar panel 100w; solar panel 12V 100 w watt; monocrystalline solar cell with glue or without-in Solar Cells from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Kan inte mycket om detta och testar lite med ett mätinstrument.

På solpanelen står det "Voc 20V" och jag ser på mätinstrumentet att jag får typ 17.5V när jag testar plus/minus kablarna från en solpanel. När jag kopplar ihop båda panelerna (liggande på marken solen skiner) så får jag samma typ 17.5V.

Är detta korrekt?

Jag har detta mätinstrument :
http://www.caltek.com.hk/catalog/pdf/BS3302.pdf
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har också en cetec MXS25 batteriladdare som drivs av gasoldrivet elverk under vintern. Vad händer om jag startar den och på samma gång solen skiner så panelerna ger max 10Amp (2x100w solpaneler).

Blir mycket ström nu va!

Solcell regulatorn är en bluesolar mppt 100/30
Bodelsbatteri 2x100Amp

BlueSolar laddningsregulator MPPT 100/30

Bör jag vara orolig?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Den ena av laddarna kommer att uppfatta batterierna som fulla eftersom spänningen från den andra laddaren är tillräckligt hög för att motsvara ett minst fullt batteri.
 
Toppen