• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite reflektioner....

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ah påskledigt!
Förbereda för lite campingsemester.
Göra rent vattentankarna och fylla på färskvatten, kolla så att fungerar, jodå.

Börja plocka in sängkläder å efter tredje varvet ut i bilen mötas av en stor, ökande, vattenpöl på golvet.
Men va f... kommer vattnet från.
Lyssnar lite. Vattenpumpen går hela tiden....
Lyfter av locket vid pumpen, det droppar från en anslutning.
Isär med kopplingen och i med en o-ring, vet inte om det ska sitta en där. Det satt ingen och med blev det tätt! Skönt.

Torkar upp allt vatten men pumpen går fortfarande hela tiden, nej inte tryckvakten också...
Fram med lampan och gå över varenda vattenrör. Inne på toaletten hörs ett ”pysande” som slutar när pumpen stängs av.
Kollar ner i inkråmet i toaletten och ser att det kommer lite vatten ur magnetventilens koppling.
Försöker dra åt den på plats men inser att skiten måste plockas ur för kontroll.
Och tur var det, en mm lång spricka släpper ut vattnet. Det är någ förklaringen till varför pumpen ibland startade till förra året.
Förutseende som jag var, när jag bytte magnetventil för tre år sedan och beställde ny från kina, och beställde 3st så var det bara att leta på en ny och meka dit (tog denna gång en kvart mot förra gångens timmar).

In med det nödvändigaste samt kläder och övrig utrustning för en veckas campande.
In med fru och hund och vägen förbi Nyköpings vågplats för kontroll.
3490kg, yes bantningen har gett resultat (både vår och bilens) för att i nästa sekund komma på att barnen ska ju hämtas upp också. Ok 100kg övervikt i år är bättre än 300 förra året....

Första uppförsbacken och bilen kommer inte över 70. På plan väg kommer jag knappt om långtradarna.
Jo bilen är ju tung men inte var det så här segt förra året. Får kolla det när vi kommer hem, kanske chippa bilen.
Dagen efter hade den självläkt. Inget problem att hålla 100-110 i uppförsbackarna. Måste suttit nå skräp i en spridare...

Nu kommer det roliga med husbilsåkandet, barnen bråkar om vem som ska sitta fram och vinka till andra husbilar, sedan ska det jämföras hur många som vinkar tillbaka. Känns som om det är färre och färre som vinkar tillbaka för varje år, samtidigt som det blir fler bilar...
Mest 55+ som vinkar och vinkar tillbaka.

Många nya husbilar så frun utbrister med jämna mellanrum ”en sådan kanske vi skulle byta upp oss till”. När man själv för på tal att man ska in och titta på någon firma blir dock svaret ” vi behöver inte byta, vi har ju sommarstuga också”, jovisst....

Fördelen med husbil, kontra tidigare husvagn, visar sig i Gränna (mfl besökta småorter) samt i diverse besökta nationalparker. Betydligt smidigare att parkera 7,5m bil istället för närmare det dubbla tidigare. Förut fick man slänga in vagnen på en camping och ta sig runt med bilen fram och åter. Nu tar vi en ställplats eller en liten skogsväg när det är ”lagom” tid att stanna. Det känns lugnare nu.

På tal om ställplatser så tycker ungarna bättre om camping. Kändes som ställplatserna mest var belamrade med (nu får man väl skit) 55+-are med skällande hundar och utsläpade solstolar.
För egen del (och även fruns) så är en avskild skogsväg det mest fantastiska man kan unna sig....

Under vårvintern har husbilen kompletterats med allehanda ”nödvändiga” attiraljer: Ny 180w solpanel för bobatteriet (den gamla 50w är nu kopplad till startbatteriet). Fungerar klockrent. Trots kompressorkyl, ytterbelysning, laddning av datorer och telefoner, värme samt tv tittande så har inte batteriet varit under 75%.
Kina värmare på diesel. Fjärrkontrollen har varit superb. När det känts lite småruggigt att gå upp på morgonen startar man värmaren (från sängen) å 10min senare är det 22°!
Kompressorkylskåp, trots flera inlägg om att den brummar störande, så den bästa investeringen hittills. Håller temperaturen perfekt, hörs inte, från 20 till 5° på 30min....
Yttre uttag för gasolgrillen, inkoppling med extern flaska ett minne blott... Vad vi har grillat!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Glömde en sak..
Två gubbs pratade vi med om deras bilar.
Den ene i 25-30års åldern med en rejält stor buss.
Jo jag vet att om man haft körkortet obrutet sen typ -96 så finns ingen viktbegränsning och killen var betydligt yngre än jag så jag kunde inte låta bli att fråga:
-Kräver denna något speciellt körkort?
-Nej man får köra på vanligt B-kort. Den är reggad som personbil klass2.
-Jasså du.....

Den andra var några år äldre än jag och nybliven husbilsägare.
Han hade en bil i storlek som min (runt 3,5t).
Ac och parabol på taket, 4 cyklar i hållare (varav 2 elcyklar), stor markis mm
Vi pratade lite om olika bilars för och nackdelar, han berättade om all extra utrustning hans bil hade (solceller, 3 bobatterier, elverk, ac mm) och jag berättade om mina problem att försöka få bilen under 3,5t.
Han sa att det inte spelade någon roll för hans del då hans körkort var taget före -96 så han hade ingen viktbegränsning!
Kollade hans reg.nr senare och bekräftade att han hade 3,5t totalvikt.

Man kan bara undra hur många olovliga körningar det är på våra vägar.
Pratade med en trafikpolis en gång som sa att de ”normalt” inte kollar husbilar.
Husvagnar är lättare då man ofta ser att det är ”fel” kombo.
Stor tung bil och jättestor husvagn alternativt golfklass och stor husvagn.
Jag kanske oroar mig i onödan för 200kg överlast, jag har ju körkort taget före -96....
 
Toppen