• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite flyg"fän"

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Lite flyg"fän"

Fina kort Susanne!

Fick du nån ordning på din hårddisk eller gick den till de sälla jaktmarkerna?

Ha det gott!
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Lite flyg"fän"

Skulle åkt till Timmele med den, men min fotohandlare hade en kille som skulle titta på den som skulle vara duktig.
Men jag har väl inte så stora förhoppningar om att den skall bli lagad till ett vettigt pris.
4000:- kanske jag kunde betala men inte 8000:-10000:-.
Och med facit i hand så blir ju mina bilder bättre med åren och många av dessa kanske inte var så bra.
Det jag saknar är mina sista foton på min bästa vän / min mor, innan hon gick bort.
Men man lär sig väl efter detta, att ta en kopia och inte bara tänka att nu skall jag ta en kopia men vilket år!/SS
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lite flyg"fän"

Det är min fasa att hårddisken med alla dokument och foton skulle krascha. Det har hänt på jobbet några gånger men där har man det mesta på en server som regelbundet tas backuper på.

Privat har jag två externa hårddiskar där jag sparar det viktigaste. Det är ju bara en tidsfråga när en dator eller hårddisk slutar att fungera.

Ett alternativ är att regelbundet bränna en DVD med det viktigaste.
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Lite flyg"fän"

Aj-aj-aj Susanne, sa jag till sonen oxå idag som kraschlandat sin Hd (alltså hårddisk inte Harley Davidsson). Man blir botad efter en rejäl krasch o tränar sin karaktär att göra Bu (backup) ofta, speciellt på foto+viktig korrespondens. Känner med dig k a n s k e finns det nån därute som har kopierat vissa viktiga foto om du efterlyser dom, ett tips!
:swoon:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Lite flyg"fän"

Jag kopierade till för 1-2 års sedan på skivor.
Så jag har endel foton kvar i alla fall.
Och alla träffar som varit hos oss har jag sparat på en hemsida men i ett rum som ej visas för allmänheten, det är så många så de bästa har jag lagt ut på sidan isamband med träffen.
Ja vi får se vad som händer o sker.
Lena kände du på dig att detta skulle hända, du sa ju att de aldrig kommer tillbaka(mina kvällsbilder):wink:/susanne
 
Senast ändrad:

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Lite flyg"fän"

Susanne exakt inte bara kände jag vet, eftersom jag var IT-chef i många år före pension. Träffade många förkrossade datoranv som aldrig gjort backup, det var inte svårt att besluta om obligatorisk backup på företagets filer som servrar tog hand om då!
Kram du får slicka såren i helgen ;-[
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Lite flyg"fän"

Vackra bilder på fjärilarna med luddig fin bakgrund!

När det gäller backup på skivor så har jag inte så bra erfarenhet av det. Flera av mina äldsta skivor går inte att läsa längre. Men jag kom på ett knep som funkade men ingen förstår hur det kan funka. Jag brände en kopia av skivorna, och vips så fanns bilderna på den nybrända skivan, går hur fint som helst att öppna och läsa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lite flyg"fän"

Inge - det trikset med å kopiere en "olesbar" CD er forklarbar:
Når du bruker skiven som en datadisk så brukes innholdsfortegnelsen og direkteadressering - ved kopiering leses skiven sekvensiellt og om det er sporingsfeil så blir det korrigert under den sekvensielle kopieringen.

Samme problem og løsning var veldig godt kjent i de gamle floppydiskenes tid.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Lite flyg"fän"

Inge - det trikset med å kopiere en "olesbar" CD er forklarbar:
Når du bruker skiven som en datadisk så brukes innholdsfortegnelsen og direkteadressering - ved kopiering leses skiven sekvensiellt og om det er sporingsfeil så blir det korrigert under den sekvensielle kopieringen.

Samme problem og løsning var veldig godt kjent i de gamle floppydiskenes tid.

Tack för det, man lär så länge man lever.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Lite flyg"fän"

Sussane
Såg pratet om din hårddisk. Var det en disk som satt i datorn eller satt den i ett löst kabinett?
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Lite flyg"fän"

Då borde det finnas hopp.
Har räddat ett par sådana här tidigare.
När disken sitter i ett kabinett finns det elektronik i själva kabinettet.
Ofta är det den som pajjar. Disken som sitter i har någon typ av ATA-anslutning. Sedan konverteras den till USB eller Firewire i kabinettet.

Jag skulle testa att ta ut disken ur höljet, ansluta via lös sladd/adapter (finns på t.ex. Kjell & Co) Sedan trycka in den i en dator, helst en Mac och se om den hoppar igång, det har mina gjort.
Lycka till, hoppas mitt råd funkar.
Gomer
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Lite flyg"fän"

Här kommer lite flygfän, helikoptern är Stollen som kör hos oss på Elmia träffen.
Och efter hans körning lördag morgon så förstår jag att han kallas Stollen.
Fanns även ngr fler medlemmar som flög på dagen tyvärr har jag inga bilder har någon det så lägg in.


elmia 198.JPG

elmia 002.JPG
 
Toppen