• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Listan med tömningsplatser till GPS, finns det?

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Enligt guide på TomTom sida, krav på en ikonfil:

Creating a POI set icon
If you transfer the POI set to a TomTom device it will be displayed with a default icon for each location (red box). If you create the POI set on a device you can select one of the built-in icons. Alternatively, you can customise your POI set by creating your own icon by using a graphical program on your computer (like Photoshop, Imagemaker, Paint etc.)

Using a graphical program
  1. Use any graphics program on your computer to create or import the image that you would like to use.
  2. Resize the image so it is 22 x 22 pixels in size.
  3. Save the image as a bitmap file with the same name as your POI category, for example my_poi_set.bmp.
  4. Optionally you can also create an additional larger custom icon, which will be visible in, for example, lists of recent destinations. This icon should be 44 x 44 pixels and named in the same way but with the extension ‘_X2.BMP’ (for example ‘my_poi_set_x2.bmp’).
Note: The larger 44 x 44 icons only work on new versions of TomTom software (from NavCore 7.). In older versions the smaller icon will be enlarged by the device.

Tip: Icons can appear on dark or light area’s on the map so your icon might not stand out clearly everywhere. Therefore it’s wise to add a light line around a dark icon and vice versa. Also, if you use a red background for your icon: RGB: 255, 0, 0; this will turn transparent on the device.

Du hittar hela guiden här: Create Your Own Content Guide

Edit: gjorde en 22x22 24 bit .bmp ikon:
 

Bilagor

  • Tömningsplatser.bmp
    1,5 KB · Visningar: 6

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
TomTom har väl en tjänst för detta har jag för mej. Jag sitter lite illa till just nu (på ställplatsen vid Assens Marina), hoppas någon med kunskap om TomTom fristående navigator kan assistera.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Testade med My Drive Connect men det funkar inte med min GPS. Den säger att "Din enhet har inbyggt Wi-Fi, vilket gör det mycket enkelt att ladda ned den senaste programvaran och de senaste kartorna."
Min gamla TomTom Rider kunde man via TomTom Home lägga in nya ikoner men den nya lyckas jag inte.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kan du plocka ut SD-kortet och sätta det i PC:n? Och där köra TomTom's programvara? (Bara gissar).
 
F

F.d. 14324

Guest
Nej, jag är tyvärr inte alls insatt i hur det fungerar med tomtom, och filer i dem. :(
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Filerna finns ju där men syns inte. Det går att söka efter Tömningsplatser och hitta dem.
Jag nöjer mig med det så länge till någon kommer på nån lösning.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kan du inte koppla navigatorn till PC:n med USB kabel, och sedan köra My Drive Connect (eller vad den nu heter)?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag menar för att få in ikonfilen, platserna har du lagt in. Kanske man måste lägga in ikonfil och POI-fil samtidigt? Kom ihåg att namnet före filändelsen ska vara exakt samma.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Använder TomTom MyDrive i datorn. Klickar på mina platser, IP-filer och importera IP-fil, väljer rätt fil och sen döper jag filen till ett passande namn och klickar på importeraSen synkar GPSen via WI-FI automatiskt. Såefter nån minut så är de på plats. Sen går man i inställningar, utseende, visa IP-listor på kartan och väljer visa och en passande ikon och startar om GPSen och sen är det klart.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har hittat felet!
Det får inte vara åäö i namnet. Jag döpte filen till Tomningsplatser istället och då funkade det. Man kan importera filen i originalnamnet men man får döpa det till nåt utan åäö när man laddat in den i GPSen.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Har hittat felet!
Det får inte vara åäö i namnet. Jag döpte filen till Tomningsplatser istället och då funkade det. Man kan importera filen i originalnamnet men man får döpa det till nåt utan åäö när man laddat in den i GPSen.
Fel av mig, man måste döpa om originalfilen innan man laddar upp den till GPSen! Jag hade två filer i min mapp, en med ö, en med o. Den med o funkar.
 
Toppen