• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Fick höra att Linoljebehandling löser upp Vaxbehandling finns det något belägg för detta?
För att få ett effektivt linoljeskydd så skall första behandlingen följas upp och förnyas redan efter 1 år och sedan vart annat år.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Jag gjorde en linoljebehandling på en personbil för en massa år sedan. Väljer hellre vaxbehandling (eller Dinitrol), linoljan kryper väldigt, bilen blev smutsig och ful där oljan kröp fram. Och återbehandling vartannat år är rätt ofta....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Jag har använt linolja mycket och förordar det till gamla bilar som redan börjat rosta lite eftersom oljan tränger in mycket bättre än vax. När den kommer i kontakt med rost så oxiderar den och det blir mycket motståndskraftigt.
Här är ett forum som jag skrev om linoljans förträfflighet.
https://forum.soe.se/showthread.php?21029-Skydd-mot-v%E4gsalt&p=199080&viewfull=1#post199080
Bilen på bilden har jag fortfarande kvar och används. När jag mekade med den i höstas så pillade jag bort lite all linolja på ramen och där under var fortfarande lacken kvar.

Däremot måste man tänka sig för när den används i husbilar, luktar länge och gärna in i bilen när man ska sova, inte trevligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Till en riktig rostskyddsbehandling används flera produkter: tunn penetrerande olja som tränger in i skarvar och i befintlig rost, mellantjockt vax som försegling, och tjock seg massa som stenskottsskydd. Det är bara när man gör så här som det blir ett fullgott skydd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Min erfarenhet av linolja (rå med lite terpentin i) eller Biltemas burkar faktiskt, är att den kryper in och binder ihop gammal tectyl men den måste redan sitta fast bra på underlaget naturligtvis.
Där den funkar som bäst enligt min mening är när det finns sådan där tråkig ytrost på mindre partier som kommer fram när man skrapar där gamla tectylen har släppt.
Om man bara sprutar på ny tjockare tektyl så släpper den rätt snart. Om man tar grunfärg och sedan tectyl så brukar inte det heller stå sig så länge.
Men om man först sprutar linolja på ytrosten och helst sedan väntar något dygn så den får binda sig lite, och sedan sprutar tectyl/massa på linoljan så verkar det binda bra.
Linoljan sitter fast i rosten och tectylen sitter fast bra i linoljan.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Jag håller delvis med dej, men du buntar ihop Tectyl (som f.ö. är ett varumärke för rostskyddsbehandling, det finns fler), som en produkt och det stämmer inte, se ovan. Att lägga den mellantjocka vaxliknande "tectylen" på rost är ju helt fel, först den tunna penetrerande, sedan den mellantjocka vaxliknande och sedan den svarta som slitageskydd där stenskott kan förväntas. Bara så får man ett riktigt skydd. :)
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Har mycket goda erfarenheter av att lägga på Biltemas tunnflytande och linoljebaserade rostskydd.

Efter drygt 14 år och närmare 40.000 mil lyckades inte bilprovningen skrapa fram någon rostskadad punkt på LT:ns bromsledningar, trots ihärdigt skrapande och diverse svordomar över en del Åsa-Nisse-inspirerade bilägare...
Från gropen hördesnågot om att "spruta olja på rostigt material, x#§§%x# !!!" :mad:
Själv log jag smått till svar på hans sura kommentar. Bilen gick igenom året efter utan anm.

En annan nitisk bilprovare försökte likt en ilsken hackspett knacka hål på Saabens främre länk-armar med sin spetshammare, uttryckte sedan irriterat att "det här får du byta snart..."
Det är drygt sex år sedan och många mil senare, Saaben är Still Going Strong och är fortfarande utan anmärkning på länkarmarna efter mina årliga oljebehandlingar. :rolleyes: Så själv gör jag tummen upp för linolja!
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Linolja o olja är bra på att bromsa upp rostande.men linolja luktar hela tiden. Men bra mot rost. Jag brukar rekomdera olja när det har börjat rosta, lätt att tvätta av om man måste rostlaga.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Linolja o olja är bra på att bromsa upp rostande.men linolja luktar hela tiden. Men bra mot rost. Jag brukar rekomdera olja när det har börjat rosta, lätt att tvätta av om man måste rostlaga.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Jag håller delvis med dej, men du buntar ihop Tectyl (som f.ö. är ett varumärke för rostskyddsbehandling, det finns fler) :)
-----------------------------------
Sorry :oops:, borde naturligtvis skrivit underedsmassa i stället för Tectyl.
Samma misstag som att man gärna skriver Simmerringar i stället för packboxar/radialtätning/läpptätning.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Fast det var ju egentligen inte det som var det viktiga, utan att rostskyddsbehandling med dessa material och flera olika komponenter, varje utprovad för att göra sin del i en komplett behandling, för att slutresultatet skall bli bra?! :)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Till linoljans fördelar hör även att det är mer miljövänligt än petroleumbaserade produkter samt är billigare.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Har mycket goda erfarenheter av att lägga på Biltemas tunnflytande och linoljebaserade rostskydd.

Efter drygt 14 år och närmare 40.000 mil lyckades inte bilprovningen skrapa fram någon rostskadad punkt på LT:ns bromsledningar, trots ihärdigt skrapande och diverse svordomar över en del Åsa-Nisse-inspirerade bilägare...
Från gropen hördesnågot om att "spruta olja på rostigt material, x#§§%x# !!!" :mad:
Själv log jag smått till svar på hans sura kommentar. Bilen gick igenom året efter utan anm.

En annan nitisk bilprovare försökte likt en ilsken hackspett knacka hål på Saabens främre länk-armar med sin spetshammare, uttryckte sedan irriterat att "det här får du byta snart..."
Det är drygt sex år sedan och många mil senare, Saaben är Still Going Strong och är fortfarande utan anmärkning på länkarmarna efter mina årliga oljebehandlingar. :rolleyes: Så själv gör jag tummen upp för linolja!

Hej , Du har så rätt . Jag har Oljebehandlat en hel del bilar genom åren och inga rostskador har det blivit. Man måste blanda linoljan med sågkedjeolja , värma den lite och sen spruta på den, två ggr. /året . Enligt samtal med bilprovningen tidigare så var det det bästa rostskyddet som dom kunde se hittills. :)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Jag har en gammal Chevavan -90 som jag underredsbehandlat med Rå linolja genom påsprutning med en vanlig blomspruta. Bilprovningen är alltid lika förvånade över skicket, vid besiktning, då dom flesta Vanar är sönderrostade. Mina personbilar har jag låtit en firma spruta med Linolja. Visst luktar det lite en månad men det gör det efter vanliga rostskyddsbehandlingar också, skillnaden är som sagt tidigare att Linolja t.o.m går att dricka, vilket annat preparat är så miljövänligt?

Åke
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Linoljebehandling vs Vaxbehandling

Linolja i all ära, men det påminner mig om min fars första (moderna?) bil, en begagnad Simca Aronde (-56:a tror jag det var) och vi brukade ibland tanka bensinen hos Konsumbutiken i vår lilla by.
De hade en sån där pump, där man först pumpade upp antalet litrar i en glasmätare. sen fyllde man innehållet i tanken.
Fin serviceanda hade han också diversehandlaren, frågade om han samtidigt skulle fylla på lite olja?
Jovisst, det gick väl i någon liter kan jag tro, så handlar´n beordrade sin "springpöjk" att hämta beställd oljemängd från lagrets innandömen, där oljor och annat förvarades i stora kärl och avsedd mängd tappades i en speciell oljekanna.
Denna olja hälldes som sig bör i motorn av den lismande affärsinnehavaren. Samtidigt närmade sig några av byns invånare nyfiket händelsen, som tilldrog sig och kollade in redaktörens nyinköpta bil av fransk märke.
Mörkblå var den till färgen, kromade kofångare och med svepande "franska" kurviga linjer... En bil var ganska uppseendeväckande på den tiden i vår byhåla. Inte direkt var mans egendom.

Efter denna förträffliga service, ställdes färden hemåt i behaglig takt ända tills den spinnande motorn började ändra tonläge. Gnisslande och skälvande i akuta konvulsioner gav den till slut upp, tappade gnistan och tvärstannade.
Det blev att snöpligt ordna bogsering med traktor och rep, samt återtåg till byns enda verkstadmekaniker, som mestadels livnärde sig sig på cykelreparationer.
Men han var dock nog så motorkunnig... och konstaterade snart, att motorn skurit pga inblandning av linolja. Det ska redaktören absolut inte hälla i motorn!, mässade han strängt till min far.
Handlar´n fick kläda skam för förseelsen och betala renoveringen och springpojken fick nog (smärtsamt?) lära sig skillnaden på rå linolja och motorolja med SAE-beteckning...
Fortsättningsvis tankades Simcan alltid på Caltexmacken i stan efter den händelsen.
Det här har egentligen inte mycket med tråden att göra, men hoppas att historien kan roa någon. Linolja var ju temat...
 
Toppen