• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Limma om på taket eller inte?

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Hej. Ett par frågor till er som kanske vet.

Finns det några generella råd angående takluckor och tätningar?

På vår bil en TEC FREETEC -2006 på ca 4500mil sitter det 4 takluckor och jag funderar på om det finns någon rekommendation att limma om dessa någongång?

Det ser okej ut nu, och bilen hålls alltid ren på taket så jag har inspekterat men kan inte se nåt fel än. Men undrar ialf om man brukar rekommenderas att limma om dessa ibland, ska byta den främre ventilationsluckan pga att plasten tappat sin yta. (mjölkig och ful istället för vit och blank)

Har tuber TEC7 hemma och undrar om dessa är okej eller rekommenderas något annat som håller färgen mot UV?

Tänkte även samtidigt snygga till lite på resten av bilen då tätningsmassa kryper ut lite på ett par ställen och blir missfärgat, om ni förstår hur jag menar, denna massa är mjuk, som tuggummi.
Några tips angående detta?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att den butylgummitätningsmassa som används vid montering av takluckor håller sig mjuk väldigt länge. Jag har i vinter lossat utloppet på köksfläkten på vår bil som är från 01 och där var det fortfarande som nytt.
Jag har dessutom bytt en taklucka på vår bil 2 gånger och då har jag använt "TEROSON 2759 BUTYL" Andra gången jag bytte luckan var efter 5 år och då var tätningen dom ny.
Jag har ingen egen erfarenhet av TEC7 men enligt tillverkaren skall den ju ersätta Butylgummi så det kanske funkar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför denna tanke? Det finns inga rekommendationer att limma om luckor etc. på en HB förutom om man har läckage. TEC7 är ett utmärkt tät/fogmedel & ett bra val. Att ta bort massa som krupit ut är bara att skära bort med rakblad. Att massan är mjuk som tuggummi är ett friskhetstecken. Vad man skall se upp med är att alla skarvar är rena & fria från mossor & lavar för dessa kan binda vatten & vid kyla orsaka frostsprängning.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Det var mer en fråga, självklart skönt att slippa limma om något. Då nöjer jag mig med att byta den främre luckan som tröttnat på detta liv, tror solen har tagit ut sin rätt.
Anledningen att jag funderade var just att hålla den i fortsatt fint skick, har idag rengjort hela bilen för Lackskyddsbehandling närmaste dagarna och då dök tanken upp när man kikade noggrant runt allt på taket.

Tacksam för era svar!
 
Toppen