• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Ja! Jag körde fast i min "tro" att avsnitt 16 handlade om att skydda batteriet från urladdning, vilket egentligen är Victron-BatteriProtectors uppgift, nästa projekt!

En sak Lars-Åke får inte glömmas när det gäller LFP är Peukert's exponent. Den parametern skall ställas manuellt på 1,05 enligt manualen. Har inte nämnts tidigare i den här tråden.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Översättningsmiss, heter ju close på engelska. Skit när icke tekniskt kunniga personer ska översätta...
Exakt, man säger ofta make(sluten) och break(öppen) också, tex break before make, dvs att man först bryter en förbindelse sedan sluter en annan i den ordningen vilket är väldigt bra om man tex växlar mellan elstolpe och inverter:D
 
Senast ändrad:

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej igen alla.
Nu har jag testat inställningen.
Reläet var öppet till SOC sjönk till 90% och 13,26 V.
Då stängde det och var stängt till 14,2 V och 99% SOC (!?).
Därefter öppnade det igen och SOC och volt började sjunka.
Där gäller som jag förstår det att både SOC 95% OCH 14,2 V ska vara uppfyllda.
The relay will be open when the state-of-charge is higher than setting 17 (=95%) (clear state-ofcharge relay) and the battery voltage is higher than setting 19 (=14,2) (clear low voltage relay).
MVH/lars-åke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Du har förmånen att kunna snabbt "om-programmera" med iPhone, det kunde inte Anders på den tiden. Kan du skicka en skärmdump senare när du justerat parametrar? Jag tycker att 90% med 13,26 också är högt. Laddningen kommer att starta väldigt ofta med ganska korta intervall. Kanske 90% och 12,8?
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

OK, men den nedre gränsen gäller som jag förstår "eller".
The relay will close when the state-of-charge falls below setting 16
(discharge floor) or when the battery voltage falls below setting 18 (low voltage relay).
Alltså det som först inträffar, 90% ELLER 12,8 V som du förslår.
Ska jag ha 12,8 V får jag nog sänka "SOC floor" också.
MVH/lars-åke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Du har förmånen att kunna snabbt "om-programmera" med iPhone, det kunde inte Anders på den tiden. Kan du skicka en skärmdump senare när du justerat parametrar? Jag tycker att 90% med 13,26 också är högt. Laddningen kommer att starta väldigt ofta med ganska korta intervall. Kanske 90% och 12,8?


Just vad som hände mig.... LFP celler mår inte bra att ligga hela tiden över 90% kapacitet och laddas så högt hela tiden, de skall jobba.... Jag laddar till 99% med solcellerna och låg högt i laddning hela tiden (jag kunde inte förbruka alla A som cellerna laddaes med varje dag) Så jag blev tvungen att stänga av laddningen ibland så att cellerna fick sjunka ner till ca 10%. Detta gör jag minst 1 gång i veckan, min BMS 123smart som jag köpte i feb blev jag tvungen att retunera eftersom jag aldrig fick den att fungera... men hoppas snart på att få en ny... Nu är detta hur jag ser på det och jag vet att andra har annan erfarenhet med sina LFP.... hur som helst så önskar jag dig lycka till med dina LFP.....:yes:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

OK, men den nedre gränsen gäller som jag förstår "eller".
The relay will close when the state-of-charge falls below setting 16
(discharge floor) or when the battery voltage falls below setting 18 (low voltage relay).
Alltså det som först inträffar, 90% ELLER 12,8 V som du förslår.
Ska jag ha 12,8 V får jag nog sänka "SOC floor" också.
MVH/lars-åke

Jag fokuserade mer på SOC. Man vill ju helst inte lämna landström med mindre än 90% SOC.
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej Anders
Om jag har förstått dig rätt i tidigare inlägg hade du en "reservenergikälla", typ Efoy, som gick in och laddade när inget annat gav något.
Det betyder att du låg mellan 90% och 95% hela tiden. Stämmer det?
MVH/lars-åke
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har en EFOY men använder den mycket sällan och bara för att inte, vid behov, gå under 20% (Lithium) eller 50% vanliga batterier i min båt. Finns ingen mening att försöka ligga på 90%-95%, Lithium tål användning. Motivet är att inte konstant underhållsladda.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Om en ser på hva Tesla gjør med sine LiCo batterier, en må sette opp spesielt om en vil lade mer enn til 90%. Når en gjør denne overstyringen får en varsel om at det kan redusere levetiden på batteriene hvis en benytter denne muligheten ofte.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

En sak är säker och det är att vi är ett steg närmare den totala "sanningen" om LFP laddning genom inställning/iPhone-programering av BMV-700 och Cyrix-Li-charger. LFP-gurun (Anders) startade det hela och nu är det "Dundret" (Lars-Åke) som håller i stafetten, jätteskoj för mig och alla andra som går i liknande tankar. Skoj att Peter (Muskatten) hänger med sina erfarenheter vilket känns ännu bättre. Själv ser jag mig som administrator i väntan på mina egna batterier som kommer IMORGON! Fick beskedet idag efter ett SMS från PostNord som ombud för Bring som fraktat våra LFP hela vägen fra Norge ; ) Yippiiiiii. Känner mig nästan som en 8-åring som fått sin 1:a trampcykel. Snart hänger jag med även med det "praktiska"...

Med lite tur, kanske, kanske att det kan bli ett batteribyte redan i helgen :swoon::spinny::twitcy::yes::wideeyed:
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Exakt, man säger ofta make(sluten) och break(öppen) också, tex break before make, dvs att man först bryter en förbindelse sedan sluter en annan i den ordningen vilket är väldigt bra om man tex växlar mellan elstolpe och inverter:D

Make/break är något man gör (ändrar strömställare), open/close är något som är (på eller av).
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nu pratade vi el uttryck, ínte ren grammatik.

Can you open the switch then close it!

Break-Before-Make: A switch that is configured to break (open) the first set of contacts before engaging (closing) the new contacts. This prevents the momentary connection of the old and new signal paths. Applies to mechanical systems (e.g. that use relays or manual switches) and to solid-state analog multiplexers and switches.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Intressant med el-terminologi, men kanske ännu intressantare med att få en LFP installation i "hamn" mina vänner ; )

Vill bara meddela att batterierna har kommit och att nu finns allt som behövs för att hänga med, inte minst Lars-Åke's installation. Peter och några till har sitt på det "torra" och är mer än välkomna att dela med sig av sina erfarenheter.

Det fanns 2 st. lösa Anderson kopplingshandskar (120 A) i förpackningen som jag lödande idag med + och - 16mm2 kablar till en gemensam koppling för båda batterier (en bygel helt enkelt). Detta innebär att jag kan koppla ifrån batterierna hur lätt som helst om behovet skulle uppstå, t.ex. vid längre avställning som troligen aldrig kommer att inträffa i vårt fall. Aldrig & aldrig, hmmm., kan man säga så?

Alla komponenter tar ström, oftast räknat i mA (milli-ampere vilket låter inte så mycket), men efter bara 10 dagar har BMV-700 (batteriövervakare) förbrukar en hel Ampere, sen kommer resten av "smygisar" som också är förtjusta i all energi dom kan komma över. Bra att koppla ifrån och kunna sova "lugnt" när det väl är dags!

Så här ser det ut i dagsläget:

hela paketet.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vilken fin dag vi fick här på västkusten, helt fantastiskt, kändes nästan som om sommaren redan var här. Vädret höjde städ-stämningen och inte minst LFP installation. Måste meddela att ALLT utom batterierna är på plats. Återstår att lyfta förarstolen, vilket jag får göra själv på P-platsen, trots komfortstolens enorma tyngd. Får jag den på fötterna, då kan jag vara med i Game of Thrones nästa säsong ; )

D+ ska dras fram och värmesensorn ska limmas på höljet av det ena batteriet, sen är det bara att plugga in (inte skruva fast) batterierna och programmera BMV:n. Vet inte hur det har gått för dig Lars-Åke, det har blivit tyst i det fina vädret, men jag tänker sänka nedre gräns till 70-80% (vet ej vad det blir i Volt, här gäller magkänsla och massor av övervakning/observationer) samt behålla övre gräns till 95% (vad det nu blir i Volt(?)). Konsulten (min gamla el-lärare) har inte hört av sig ännu då han var på resande fot, så jag får vänta ett tag till. Bra, då hinner jag bli klar med både D+ och temp.sensorn...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen