• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Men jag måste säga, FAN NI ÄR ROLIGA, ni kopplar och fixar och donar HÄRLIGT tycker jag så ska det vara:D

Och speciellt impad att fixa allt på Kreta.

Jag laddar till 99.9% med solpanelerna och tycker att regulatorn (Votronic MPPT 350 dual) inte är den bästa laddare jag har använt, för det verkar som att strömmen "kryper" fram och tillbaka om nätterna mellan start och bodelsbatteriet... har jag hög spänning på bodel batteri och låg på start, så kan jag på morgonen se att start har högre spänning än när jag gick till sängs... har start hög spänning och bodel låg så såg jag att start hade lägre spänning på morgon... när jag tog bort minus så blev start stabilt, bodel är ju svårt att se (då det är LFP4)om det rör sig några A som rinner emellan batterierna.... jag tänker sätta ett relä mellan som skall bryta kontakten på minus så de är inte sammankopplad när ingen laddning sker då.... men under körning laddar generatorn, har också funderat på att kanske Votroniken inte har en backdiod eller inbyggd relä som skiljer mellan start och bodels batteriet när laddning upphör.. Detta är problemet med att ha en massa "inteligenta" saker i en H-bil.... för plötsligt så har man ingen aning :swoon: om vad som sker eller inte sker....
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag laddar till 99.9% med solpanelerna och tycker att regulatorn (Votronic MPPT 350 dual) inte är den bästa laddare jag har använt, för det verkar som att strömmen "kryper" fram och tillbaka om nätterna mellan start och bodelsbatteriet... har jag hög spänning på bodel batteri och låg på start, så kan jag på morgonen se att start har högre spänning än när jag gick till sängs... har start hög spänning och bodel låg så såg jag att start hade lägre spänning på morgon... när jag tog bort minus så blev start stabilt, bodel är ju svårt att se (då det är LFP4)om det rör sig några A som rinner emellan batterierna.... jag tänker sätta ett relä mellan som skall bryta kontakten på minus så de är inte sammankopplad när ingen laddning sker då.... men under körning laddar generatorn, har också funderat på att kanske Votroniken inte har en backdiod eller inbyggd relä som skiljer mellan start och bodels batteriet när laddning upphör.. Detta är problemet med att ha en massa "inteligenta" saker i en H-bil.... för plötsligt så har man ingen aning :swoon: om vad som sker eller inte sker....
Har du så du kan logga ström, dvs logga ström in/ut och startbatteriet samt motsvarade för bodelsbatteriet? OCh logga samtidigt!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har också upptäckt stora avvikelser i spänningen mellan start och bodelsbatterier sen bytet. Så var det inte förr! Ska följa upp händelser på något sätt och prata med min el-lärare eller en bilelektriker. När min MPPT 350 Duo lyser med alla gröna lampor (en talar om att batterierna är 100% laddade) då stoppar den laddning helt till bodelsbatterier. Detta har jag mätt och konstaterat. Vad jag däremot inte vet är vad som händer med startbatteriet! Ska hålla ett öga på det...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har också upptäckt stora avvikelser i spänningen mellan start och bodelsbatterier sen bytet. Så var det inte förr! Ska följa upp händelser på något sätt och prata med min el-lärare eller en bilelektriker. När min MPPT 350 Duo lyser med alla gröna lampor (en talar om att batterierna är 100% laddade) då stoppar den laddning helt till bodelsbatterier. Detta har jag mätt och konstaterat. Vad jag däremot inte vet är vad som händer med startbatteriet! Ska hålla ett öga på det...
Hmm, ditt startbatteri har ingenting alls med detta att göra iallafall du kopplat som du beskrivet.

Prova att göra som jag förslog, bestäm dig för en laddkälla(DC/DC) och koppla ur resten då det blir för struligt att leta fel och framförallt driftsätta en ny kosntruktion med allt på samtidigt.

Multimeter gäller inga Victron mätningar, KISS Keep It Simple Stupid:)

dvs borrt med MPPT först(dess + kabel lämpligtvis),sedan bort med 220 och sist bort med Victrons sladdar till Cyrix.

1.1) Mät nu spänningen mellan de två stora skruvarna på Cyrix, det ska säga 0 eller så.
1.2) Mät nu spänningen ut(+ -) från din DC/DC, den ska säga 0

Starta motorn
2.1) Mät nu spänningen ut från din DC/DC(+ -), den ska säga ~14 volt

Stäng av motorn.

3.1) Mät nu spänningen mellan bodelsbatteri (-) och den stora skruven på Cyrix som är kopplad till bodelsbatteret, den ska säga ~13-14 volt(beroende laddtillståndet)

3.2) Mät nu spänningen mellan bodelsbatteri (-) och den stora skruven på Cyrix som är kopplad till DC/DC(+), den ska säga ~0 volt(DC/DC laddar ej relät är öppet)

Starta motorn:

4.1) Mät nu spänningen mellan bodelsbatteri (-) och den stora skruven på Cyrix som är kopplad till DC/DC, den ska säga 14 volt(DC/DC laddar)

4.2) Mät nu spänningen mellan bodelsbatteri (-) och den stora skruven på Cyrix som är kopplad till bodelsbatteret, den ska säga exakt samma som ovan dvs 14 volt(relät är slutet)

4.3 Blå lampa ska lysa, dvs reläet(CYRIX) är slutet.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har också upptäckt stora avvikelser i spänningen mellan start och bodelsbatterier sen bytet. Så var det inte förr! Ska följa upp händelser på något sätt och prata med min el-lärare eller en bilelektriker. När min MPPT 350 Duo lyser med alla gröna lampor (en talar om att batterierna är 100% laddade) då stoppar den laddning helt till bodelsbatterier. Detta har jag mätt och konstaterat. Vad jag däremot inte vet är vad som händer med startbatteriet! Ska hålla ett öga på det...

Under laddning är det ju inte så stora problem.... däremot så kan jag inte förstå vad som händer på natten :swoon: när ingen laddning sker från Votronic 350
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det jeg hadde var 400 Ah bygget med Winston celler og ladet med bilens orginale ladere plus 250 W solpanel på MPPT. Kontrollmålinger stemte bra med teori, men en kul situasjon var at dén 40A laderen som var i bilen gikk over fra lading ved 14.4V til å ligge med en vedlikeholdspenning på 13,8V og dermed ingen aktiv ladning. Cellene var fortsatt 100% i balanse etter 2 år uten bms.

Jeg kunne ikke ta med bilen ved emigreringen til Australia så den er solgt.

Jag vill inte motsäga dig Knut... men vad jag har lärt mig så skall balans kontroll göras under slutdelen av uppladdningen eller vid slutdelen av urladdningen... allt däremellan säger inte så mycket om celler är i balans eller ej (om det nu inte är riktigt åt H....... med cellerna).... Sen vet jag inte hur du har mätt.... men jag hade aldrig kunnat göra en riktig mättning utan cellogen... att mäta med ett mätinstrument cell efter cell tror jag blir svårt.... och framförallt tidskrävande och säkert väldigt jobbigt... med cellogen ser jag ju alla celler samtidigt.... det finns andra enkla testinstrument för att mäta cellerna... titta på Ebay under Power log.... kan vara mycket att titta igenom innan man hittar den rätta....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Koppla in en shunt på startbatteriet, antingen tar du en du har eller så kan du prova med en H4 lampa tex, den borde duga till några A ström! Blir det inte bra med en H4 ta två då klarar du dubbelt så hög ström. Annars finns dom att köpa lite här och där, du kan lika bra ta ett effektmotstånd från Elfa tex 0,2 ohm kanske.
Lampan är inte linjär som ett motstånd, tar du ett motstånd så kan du tom kalibrera mha en riktig multimeter i serie dvs notera spänningen och strömmen i några steg, säg 1A 2A och3A, sedan är det bara att dra en rät linje på ett papper och du har en tabell V->A


Sedan kopplar du din logger tvärs över denna shunt/lampa, slå på någon liten förbrukare i förarhytten(dörrlampa) och notera vad loggern säger map + eller - spänning, säger den + så betyder + att du drar ut ström från batteriet säger den - samma sak.

Sedan loggar du på natten och observerar om den ändrar sig från + till - dvs att strömmen börjar gå "fel" väg.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Under laddning är det ju inte så stora problem.... däremot så kan jag inte förstå vad som händer på natten :swoon: när ingen laddning sker från Votronic 350
Jag fick 2V ut från MPPT'n när det var väldigt, väldigt mulet och fick t.o.m. sätta svarta sopsäckar över solceller under den omfattande installationen med massvis av kablar åt alla håll och kanter. Det är mig en gåta om solceller kan vara så bra eller om det kan vara bakström från startbatteriet (pga avsaknad av en fungerande diod?). Startbatterit frodas däremot i solskenet och mår hur bra som helst, trotts att det bara är max 1 Amp den får från solens MPPT 350 Duo Dig. Nu är det så att vi förbrukar absolut ingenting under väntetiden (städ & underhåll) inför Norge-semestern.

Jag börjar förstå skillnaden mellan olika spänningar gällande start (AGM) och Bodelen (LFP) batterier, det är ju för sjutton Cyrix som stryper laddning till bodelsbatterier så att batterierna lägger sig kring 13,6 Volt och "vilar". Kan det vara möjligen så att 13,6V är 95% som Cyrixen är inställd på, för det är knappast 14,2 som jag har ställt in BMV'n enligt JAndersB rekommendationer?

Summering:
  • MPPT 350 Duo laddar (max 1 Amp) AGM startbatteriet hela tiden som den alltid har gjort, vilket fortfarande fungerar
  • MPPT 350 Duo slutar ladda bodelsbatterier när SOC "95%" inträffar, eller 14,2V uppfylls. Eventuell backström-laddning under dagtid då villkoren är uppfyllda (95%, alt 14,2V), är utesluten då Cyrixen skulle aldrig släppa något igenom
  • Om Cyrixen hamnar i ett läge att den tillåter laddning som t.ex. vid =< 90% alt =<13,2V UNDER natten, då är frågan om det kan finnas backström från startbatteriet till LFP, för ingen annan laddning existerar just då? Detta ska undersökas snart, en mörk och kall Norge natt ; )

 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Du förklarar så kryptiskt att du borde gå under smeknamnet Enigma:)

Vet inte om jag förstår dig rätt men säger du att dina bodelsbatteriet ej får högre spänning är 13,6 volt?

Varför pratar du % hela tiden , man pratar spänning och ström i el gäller samt försök att förenkla felsökning dvs ta bort Victron från Cyrix och koncentrera dig på laddningen först inte att bryta den.

Prova att följa mitt förslag till felsökning #264, börja med det feta.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Du förklarar så kryptiskt att du borde gå under smeknamnet Enigma:)
Om du läste en av mina 1:a inlägg #---, då borde du ha förstått att det här inte alls är mitt område, att jag/vi aldrig har haft en båt, inte ens husvagn och absolut inte en husbil. Batterier som vi någonsin har använt klassades som typ AA eller i bästa fall AAA vilket var en billigare variant till en släkting s.k. Li-Ion "rechargeable", (läs svindyra) ...OM vi nu hade råd med sådana just då... hehe...

Jag skriver både i % och Volt, kanske dags för Specsavers Mikael? Ber om ursäkt för min bristande terminologi, det blir säkert bättre med tiden, hehe ; )

/Enigma
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Om du läste en av mina 1:a inlägg #---, då borde du ha förstått att det här inte alls är mitt område, att jag/vi aldrig har haft en båt, inte ens husvagn och absolut inte en husbil. Batterier som vi någonsin har använt klassades som typ AA eller i bästa fall AAA vilket var en billigare variant till en släkting s.k. Li-Ion "rechargeable", (läs svindyra) ...OM vi nu hade råd med sådana just då... hehe...

Jag skriver både i % och Volt, kanske dags för Specsavers Mikael? Ber om ursäkt för min bristande terminologi, det blir säkert bättre med tiden, hehe ; )

/Enigma
Du är lite rolig, du svarar på det du känner för(% tex) istället för det du borde svara på de mätningar du borde genomföra, du kommer att få många fler gråa hår om du fortsätter att göra enkla saker komplicerade:)

Har du hört talas om uttrycket Not invented here:D
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Herregud vad ni yrar och komplicerar. Det här är ju ett enkelt upplägg. Jag drog kablarna, programmerade av och på -nivåerna i bmv, satte battery protect till 12v och körde i 2 säsonger utan det minsta problem.

Jag tänker inte blanda mig i desa diskussioner förutom att återigen påpeka att mlaajanen fortsätter att spela allan och har svårt för att hålla sin tunga i styr. Ej heller repeterar han, vilket vore behövligt. State of charge -termen är i % och är vital i detta upplägg, om man har den minsta förmåga att förstå uppbyggnaden.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

BMV/Cyrix:
Ursäkta om jag "yrar" Anders, det finns för många parametrar och input just nu men som sagt Cyrix är inställd by the book (och färdigrepeterat). Läser jag av BMV (innan eller efter en körning), så lägger sig värden varje gång kring 13,6 Volt. Har inget att jämföra så jag utgår att det är som det skall.

BatteriProtect:
12V är nytt för mig, detta minns jag inte att jag har läst någonstans. För att inte dra ut på det, här kommer en enkel fråga: ska BP programmeras enligt "7-segmentell display" 8 i tabellen nedan?

BP-inställning.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack Anders, nu får jag klara mig själv. Återkommer efter Norge-semestern om hur det har gått med alla inställningar och observationer. Det är svårt när husbilen är en bra bit från hemmet samtidigt som det finns en vardag att ta hand om. Med lite tur ska dessa batterier (LFP) leva lite längre än sina föregångare. Tack till alla som hjälpt mig under övergången från AGM till LFP :yes:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen