• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LifePO4 enklare lösning istället för elverk

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Hej,

Har inte tid eller lust att bygga om bilen för LFP innan vintern. Tänkte därför på en fattigmans lösning:
Behåller mina dubbla blybatterier. Köper 4 st 90 Ah winston celler (ca 12kg) och en 20-30 A LFP laddare.
Kopplar in med en vanlig batteribanksomkopplare och använder LFP banken endast då jag står still. Laddning får ske antingen vid tillgång till stolpe, eller så tar jag helt enkelt med laddare och batterier till ett eluttag.
Blir nog ungefär lika krångligt och tungt som att hålla på med elverk, bensin, kablar, ljud mm.

Vi är inga storförbrukate av el så det borde ge ett par tre dagar extra fricamping?

Vad tror ni?
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Med BMS och genom att bara ladda med dedikerad LFP laddare? Laddaren bara ansluten då den laddar. Detta borde göra att överladdning undviks?

Om jag snålar in på bms så får jag ha koll på spänningen vid urladdat via Nasa bm1 men det har jag förstått kan bli problem eftersom LFP har en brant spänningskurva på slutet?

Antar att BMS krävs ifall jag missar att kolla hur mycket jag laddat ur?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du skall ha koll på lifepo4 batteriet så tror jag att nasa bm1 inte är en så bra lösning, för den ser bara den totala spänning av alla 4 celller...
Problemet med alla lifepo4 batterier är att de består av flera celller, vanligast 4st.... Så om du skall kontrollera ett sådant batteri utam bms så tror jag att du måste öppna det för att komma åt cellerna, sen kan du mäta dem, mendet blir säkert himla tråkigt....frun får nog sitta själv och se på tv medan du kollar cellerna.....:eek:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bygget med løse celler og voltmeter på hver celle er minste overvåkning av LFP batteri. Slike små voltmeter koster noen få kroner, kan kreve litt tankegang ved oppkobling. En løsning med ett voltmeter og en vender kan og benyttes. Min erfaring er at en bør sjekke spenningen på de enkelte celler noen ganger i året, gjør en det enkelt for seg så sjekker en ofte og kan reagere om en celle begynner å skli ut.

Uten BMS må en selv sørge for å ballansere cellene ved behov. En enkel løsning er å koble alle cellene i parallell og lade til eksempelvis 3,6V med en lader for en celle - det tar tid om laderen ikke er veldig kraftig.

Selv hadde jeg 4 stk 400 Ah LiFeYPO4 Winston celler, etter 2 år var forskjellen mellom de 3 cellene godt under 0,05V ved både topp og bunn av mitt forbruksområde så jeg hadde ikke behov for å rebalansere cellene.

Ladet under kjøring med opp til 80A - orginal kabling hindret kraftigere ladning. Dvs jeg hadde et par tilfeller hvor jeg sprengte 80A sikring mellom bil og bobatteri.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vist kan man göra som du säger Knut.... men jag skulle aldrig litat på 4 billiga (kina) voltmätare, jag har provat ett tiotal olika och inte en enda visar lika värden.... det kan slå på upp till 0.4V och även mer i skillnad och då är det kört....
se länk.... voltmeter | eBay

Däremot vill jag rekomendera denna... upload_2018-9-25_14-20-43.jpeg (Cellog8) den kosta lite mer än fyra separata voltmätare... men här har du samma Volt klibrering på alla celler och du kan ställa in olika larm.. tex.. för låg V eller för hög V både för cellerna och för 12V "packetet"..... har även sett på nätet att där finns en byggbeskrivning där du utgår från cellogen och bygger/löddar elkomponenter så att den kan stänga av förbrukning /laddning ... så den blir nästan som en liten smart BMS.... :eek: ;) då bör det nog funka.:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har 2 sådana (2 x 30Ah) när vi har begränsad tillgång till 230V eller elgenerator. En har 3 utgångar och en är med bara 1 utgång + bluetooth för övervakning. Båda är inställda för Li-ion laddning och anslutna med 16 mm2 kabel till 2x100 Ah LFP. Än har vi inte upptäckt några nackdelar...

1530867442_upload_products_532_532-362_416_20180706105722.png cat-083600Blue-Smart-IP22-Charger_2.png

Är HB'n uppkopplad hela tiden till 230V (t.ex. långliggandet), då används bara en laddare, den med 3 utgångar som underhållsladdar även startbatteriet.
 
Senast ändrad:
Toppen