• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 batteri Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Alla ni som använder LiFePO4 batteri Sunlux® Powerbox och specielt den appen
som pratar med batteriet för att visa batteri status som, output, remaining power, temperature mm.

Jag vill införa nya funktioner som t.ex. alarm vid 10% kvar, alarm vid för låg/hög temperatur sms notifikationer för eventen naturligtvis, och mera saker.

Har du något önskemål på fler funktioner i appen?
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Alarm vid för lång tid med för hög spänning vid laddning, beräknad tid till 100% SOC vid nuvarande laddningsström (helst på den sida som visar SOC), split screen för att kunna se två eller flera parallella enheter.

En önskedröm vore en reläfunktion för att kunna få en rapport via WIFI och Internet, alltså "någon" BT växel som även har WIFI och kan agera webserver för fjärrövervakning
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Pratade med Sunlux lite
Det finns en lösenordsskyddad funktion i appen om du önskar utläsa spänning per cellgrupp i batteriet samt se vilket bms skydd som är aktivt.
Då kan du slå in lösenord "1234" så visas denna information.

På tabben" basic info" längs ner den menyn 3 dottar
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Alarm vid för lång tid med för hög spänning vid laddning, beräknad tid till 100% SOC vid nuvarande laddningsström (helst på den sida som visar SOC), split screen för att kunna se två eller flera parallella enheter.

En önskedröm vore en reläfunktion för att kunna få en rapport via WIFI och Internet, alltså "någon" BT växel som även har WIFI och kan agera webserver för fjärrövervakning

Jag är apputvecklare och ser inget hinder att göra det du önskar och vill också ha dom funktionerna bra. Då jag bara har ett batteri så blir det lite långsamt att inför det "split screen för att kunna se två eller flera parallella enheter." då jag inte kan koda mot två batterier alltså, men annars inga problem

Angående "reläfunktion" så om man lämnar en mobil på platsen ansluten till batterierna så kan den fungera som en router och pusha i realtid status via t.ex Google app engine Firebase Cloud Messaging.

Den som lyssnar på detta är samma app alltså. I appen som agerar router får man implementera typ en ny funktion "Start Router", och i dom som lyssnar (samma app alltså) har då också en ny funktion typ "Start client"

Aktiverars inget av dessa två funktioner så fungerar appen som vanligt

För övrigt var appen ej krypterad(obfuscate) så koden är tillgänglig. Där finns heller ingen EULA som säger att man inte får kopiera koden, jag e-postade Sunlux om detta får se vad de säger

Man vill ju inte göra något kriminellt :eek:
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Angående "reläfunktion" så om man lämnar en mobil på platsen ansluten till batterierna så kan den fungera som en router och pusha i realtid status via t.ex Google app engine Firebase Cloud Messaging.
Skulle den kunna vara webbserver och accessas via den router man redan har via port forwarding och DynDNS?
Ett SIM kort mindre...
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Skulle den kunna vara webbserver och accessas via den router man redan har via port forwarding och DynDNS?
Ett SIM kort mindre...

Om jag förstår dig rätt,
Ja det går ju att göra kanske men det är mer användbart att göra som jag sade inledningsvis, att appen som är en "Start Router" pushar data in i molnet och sen kan vem som helt lyssna på det. Appen som agerar "Start Router" signalerar förändringar och sen så kan vem som helst prenumerera på den datan.

Tänkt större! det du föreslår är ett lokalt system som naturligtvis fungerar OM alla har en local router som du har, ja tyvärr ett sim behövs som har internet data eller att mobilen ansluter till wifi

Kom att tänka på(i skrivande stund) att ett mobilt IP(ip adressen på en mobil) inte går att ansluta till! man kan alltså inte dedikera en DynDNS host name som går till ens mobil. Internet leverantörerna gör någon skumt funky ip routing som omöjliggör upprättande av en ingående anslutning till en mobil i Sverige.

T.ex då alltså man kan inte ha en FTP server på en mobil eller webserver
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
App kommunikasjon mot moln går normalt på den internetforbindelse som telefonen har, så en telefon som router til molnet behøver ikke å ha aktiv sim om ikke appen krever dette (veldig uvanlig).
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Har redan SIM för router, larm och Alde smart Control, ett fjärde känns onödigt..., kan man kanske gå via IFTTT...???

Ser inte hur IFTTT skulle fungera utan wifi eller mobildata (sim).
Men om du har en router med mobil data (sim kort) så har du väl wifi från den? Om jag förstår rätt?

Även om IFTTT fungerar för vad vi vill så måste man skräddarsy det och det innebär programmering och tid. Nu finns redan Sunlux app klar och lätt att modifiera om man vet hur
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
App kommunikasjon mot moln går normalt på den internetforbindelse som telefonen har, så en telefon som router til molnet behøver ikke å ha aktiv sim om ikke appen krever dette (veldig uvanlig).
Så klart! Skämskudden på :oops:
Lägger alltså en gammal lur med HansEriks kommande modifierade app som kommunicerar till mig på främmande ort via WIFI och min router. Vid avvikelser ringer jag en vän som rycker ut - Voilà :)
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Detta säger Sunlux:

Hej Hans,

Jag behöver ta din fråga med vår underleverantör som utvecklat appen. Skulle du vilja modifiera appen för eget användning så bör det inte vara några problem så länge du ej sprider eller säljer appen vidare. Jag behöver även kolla upp detta med tillverkaren av BMS:en så att det inte finns någon risk att det påverkar hårdvara och gällande garanti på batteriet som helhet.

hehehe :yes: dax för en Whiskey
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Skulle appen kunna pusha en spegling av sig själv eller sitt data till min mobil är det ju fantastiskt :)

Ja precis det finns en massa sådana tjänster jag använder mest:
Firebase Cloud Messaging | Firebase
Cloud Firestore | Store and sync app data at global scale | Firebase

Appen tar ju emot data från batteriet och visar datan i appen. Vart datan visas bryr sig inte datan om så datan kan skickas till en annan mobil och lätt visas där då det är en likadan app.

Appen kan skicka datan till Google Cloud firestore som är en databas i något bergrum i norra Sverige kanske(molntjänst), sen kan vem som helst som har rättigheter att se datan lyssna på förändringar(ny data)

Detta kräver modifikationer som:
- inloggning i appen för att låsa rätt användare till sitt batteri data
mm
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Då jag har WiFi i husbilen och Bluetooth i stereon kan man få batterierna att kommunicera med stereon och stereon med wifit och sedan se det i telefonen när man inte är i närheten.

Sedan hur verkar det.. Jag har luftvärmerören från min dieselvärmare som går precis brevid batterierna, kan det bli för varmt för batterierna?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Att man kan se batteri 1 och batteri 2 på samma sida utan att behöva logga ut .
Vad mer än dom 4 separata spänningarna kan man se under "1234".

Jag jobbar med en app Sunlux EXTENDED version som bl.a då kan visa flera batterier på samma gång, angående "1234" så vet jag inte om man kan se nått mer, än så länge
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Då jag har WiFi i husbilen och Bluetooth i stereon kan man få batterierna att kommunicera med stereon och stereon med wifit och sedan se det i telefonen när man inte är i närheten.

Sedan hur verkar det.. Jag har luftvärmerören från min dieselvärmare som går precis brevid batterierna, kan det bli för varmt för batterierna?

E-Posta Sunlux angående hur varmt det får vara Kontakta oss

Det går att få mobilen som ansluter till Batterierna att ansluta till wifi och via molntjänster skicka Batteri status till en annan mobil. Jag jobbar privat med att ta fram en sån lösning då jag också vill ha det.

Jag meddelar i tråden hur det går men tyvärr pga SUNLUX copywrite kan jag inte dela, sälja eller på annat distribute appen offffffentligt o_O
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jo en annan grej är att man får ju inte ladda batterierna när det är för kallt och vi har alltid strömkabeln i bilen och ett element inuti men om det blir en köldknäpp och batterierna blir kalla.

En varning i appen när temperaturen skjunker under den temperaturen då dom får laddas kanske vore bra
 
Toppen