• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 LiFePO4 12V bygga själv

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jeg reagerer litt på vekten av VariCore cellene, knapt 2 kg kontra 100 Ah Winston på 3 kg. Det kan være rett eller Ah ratingen er litt optimistisk. Men prisen er veldig god!

Ser nu att celler med samma utseende, storlek och vikt också säljs som 75Ah vilket nog överensstämmer bättre med vikten. US $57.75 23% OFF|Liitokala 3.2V 75Ah battery pack LiFePO4 Lithium iron phospha Large capacity 75000mAh Motorcycle Electric Car motor batteries-in Battery Packs from Consumer Electronics on AliExpress
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Der stemmer vekten mer med forventet kapasitet - og med det prisen.

Men noe vi må huske her er at Lithium i øyeblikket ligger som lagervare ved de store Australse gruvene (kapasitet over 50% av verdensproduksjonen) og Jernmalm er og lagervare ved gruvene. Fosfor er heller ikke mangelvare så prisene på LFP er ikke dirigert av tilgang på råvaer, men på produksjonspris og tiilganng / etterspørsel på markedet. Mangelvaren for elbil batterier ligger på Cobolt og Mangan.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Enligt USGS (United States Geological Survey) utvinns den allra största mängden Kobolt i Demokratiska Republiken Kongo (90 0000 ton 2018). Här finns även de största reserverna och med tanke på det politiska klimaten i regionen, som för övrigt starkt har påverkats av just fyndigheterna, gör att bland andra EU, som en mycket blygsam produktion, förklarat kobolt som en av de kritiska råvarorna. Kina har egna fyndigheter och dominerar för övrigt världsmarknaden för kobolt och batterier. Fyndigheter finns dock även i Sverige men acceptansen för gruvindustri är mycket låg. (Källa: Gelogiskt Forum nr 103, 2019)

P.S. Vi i Sverige vill deltaga och driva på "den gröna omställningen" men inte gärna "ta skiten". Gruvor kan de väl ha i tredje världen kan vara en allmän uppfattning. Till och med vindkraftverk protesteras det emot...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Om det är viktigare vet jag inte, men kanske lika? Men det är bra att kunna ta ström vid låga temperaturer, då kan man starta pannan i en utkyld bil och batterierna värms upp både av pannan och av urladdningen som ju också genererar värme.

Nej, det är inte lika, långt ifrån. Såtillvida dom inte hittat på något helt nytt recept till sina batterier. Det skulle de nog talat om isåfall. Artikeln i länken nedan ser seriös ut. Det finns fler artiklar på samma ställe.

http://nordkyndesign.com/lithium-battery-banks-fundamentals/
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du kanske kan specificera lite mera vad du menar det är ju ett flera sidor långt dokument. Sedan är det ju inte säkert att dom har rätt bara för att dom skriver mycket! Mycket vanligt på nätet och Youtube, många ord men inte alltid rätt för det. :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ja, den förhållandevis låga vikten och få antal sålda, om man kollar på aliexpress, gör att man blir lite fundersam. (https://www.aliexpress.com/af/3.2V-...ttery&catId=0&initiative_id=SB_20191204232733). Hittar inga recensioner heller.. kanske cellen är ny på marknaden.


Det ser ut som att det finns celler men ungefär samma vikt och storlek men med olika kapacitet. 75Ah, 90Ah, 100Ah.

 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Du kanske kan specificera lite mera vad du menar det är ju ett flera sidor långt dokument. Sedan är det ju inte säkert att dom har rätt bara för att dom skriver mycket! Mycket vanligt på nätet och Youtube, många ord men inte alltid rätt för det. :)

Det står lite under Lithium Plating i den artikeln, betydligt mer i någon av de andra som jag nog borde länkat till istället. Får leta reda på den senare.

Ja han skriver mycket. Måste ju inte ha rätt i allt men han relaterar åminstone till egna erfarenheter och forskningsresultat.

Mycket läsning men ger en hel del bra info, tycker åtminstone jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag har pratat med kinabutiken nu via Aliexpress Message Center och de hävdar bestämt att deras lifepo4 90Ah celler håller utlovad kapacitet. Beställde 4 st. Pris inkl. vanlig frakt 2010 kr. Om man vill ha snabbare leverans finns alternativen UPS, DHL och FedEX men då blir det väsentligt dyrare. Moms och postens hanteringsavgift tillkommer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här har du lite tips på hur man bygger ett batteri
how to building a 12 Volts LFP battery - Sök på Google

I mitt fall valde jag tillräckligt stort batteripaket 400Ah. Beställde det ikväll.
Max laddning 1200A
Optimal laddning 200A
Jag kommer inte att komma i närheten av dessa siffror, har ett ebl119 15A, och 360W solpaneler, kanske 20A, vad generatorn kommer att ge vet jag inte.
Batteriet kan laddas med 0,1C i minusgrader.
Jag kan även sätta på värme till batteriboxen med en av mina 3 Trumapannor.
Så jag borde inte behöva bekymra mej vid minusgrader.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Velkommen blndt oss "værstinger" er det 4 stk 400 Ah Winston - samme som jeg installerte i 2013? Håper du tok med hardware for å koble de sammen. Neste steg er å sjekke hvor stor sikring som sitter ved bilbatteriet på kabelen til EBL - denne kommer til å ryke så se hvor stor du kan sette inn uten å bytte holder og oppgrader. Avhengig av samlet lengde på kabel fra bil til bobatteri så blir dette begrenser for ladestrøm, normalt før generatoren gir seg. Mine celler med nesten 10m kabel tok imot rundt 80A :D
 
Toppen