LiFePO4 12V bygga själv

Tråd startad i 'Elförsörjning' av PeterK, 27 Augusti 2019.

  1. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,918
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
    En liten film om hur man kan bygga ett 12V LFP batteri.

    Fyll gärna på med andra "bygga LFP själv" filmer, eller artiklar :)


     
    Senast ändrad: 27 Augusti 2019
  2. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,612
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Den fyren vet mye om batterier og spesiellt om Lithium. Har sett et antall videor fra han og de holder en høy saklig kvalitet.
     
    JANKRO, PeterK och Sjöberg gillar detta.
  3. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,801
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    Synd bara att vi inte har tillgång till dessa begagnade celler i Europa.
     
    Rolf HBK-72 gillar detta.
  4. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,364
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Senast ändrad: 27 Augusti 2019
    kenjon och PeterK gillar detta.
  5. Magnus Strandberg

    Magnus Strandberg HBK Medlem

    Inlägg:
    259
    Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25033
  6. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,364
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Jaså?

    Original ThunderSky Winston part number: WB-LYP100AHA(B)
    Recommended initial and subsequent charging is to 3.65 V.
    The minimum voltage is 2.5 V.
    Maximum discharge current is 3C continously.
    Operating temperature -45°C up to 85°C (discharging)
    Energy density is 90.9 Wh/kg
     
  7. Magnus Strandberg

    Magnus Strandberg HBK Medlem

    Inlägg:
    259
    Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25033

    Vid urladdning Operating temperature -45°C up to 85°C (discharging)

    Men vad säger dom om laddning vid kyla som är viktigare
     
  8. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,364
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Om det är viktigare vet jag inte, men kanske lika? Men det är bra att kunna ta ström vid låga temperaturer, då kan man starta pannan i en utkyld bil och batterierna värms upp både av pannan och av urladdningen som ju också genererar värme.
     
    J.Bergsten och Träsko gillar detta.
  9. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    2,092
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
  10. Magnus Strandberg

    Magnus Strandberg HBK Medlem

    Inlägg:
    259
    Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25033
    Här är lite info

    LFP eller LiFePO4 batteri(er) på vintern, hur hantera?

    Men som du säger går ju alltid att starta värmen. Men börja inte ladda på från tex bilen 30-60a vid kyla. Oftast får man bara ladda högst 10% eller mindre vid kyla

    Finns många trådar om detta i husbilsklubben
     
    Montreal gillar detta.
  11. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,364
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Tyvärr, trådarna här spretar för mycket, det behövs mera substans.
     
  12. Magnus Strandberg

    Magnus Strandberg HBK Medlem

    Inlägg:
    259
    Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25033
    Precis finns väldigt mycket substans i länken du fick. Men annars finns ju Google :):):)
     
  13. Esbjörn

    Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

    Inlägg:
    4,361
    Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2497
    Laddning av LiFePO4 under -0, går bra, men med begränsning på 0,1C. Standardladdare har ofta omkring 18A, alltså lite i överkant, men har man 200Ah LiFePO4, så funkar det!
     
    J.Bergsten, Träsko och PeterK gillar detta.
  14. smålänningen

    smålänningen HBK Medlem

    Inlägg:
    1,460
    Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    1442
  15. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    7,364
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Håller inte med om det där med att det är mycket substans där, och jag har nog läst det som har skrivits betydligt längre än du, tror inte jag behöver dina tips om google heller, är ganska bra på att söka själv, inte bara via guggle och youtube! Det finns mycket bra info att finna om man vet var man skall leta.
     
  16. Magnus Strandberg

    Magnus Strandberg HBK Medlem

    Inlägg:
    259
    Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    25033
    Håller med dig fullständigt :):)
     
  17. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,801
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
  18. PeterK

    PeterK HBK Medlem

    Inlägg:
    3,918
    Kommun:
    Köping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14860
    Ni som länkar till beg. LFP-celler,
    menar ni att just dessa är lämpade för att bygga ett 12V batteri till en husbil?
    Komplettera då gärna med resterande, typ BMS o.s.v

    Cellerna som används i exemplet i filmen är ju ganska unika, just därför lade jag upp den filmen.
    I Montreal's länk fanns det mycket bra info om att BYGGA ett batteri till husbil, tack Montreal :)
     
    Montreal gillar detta.
  19. Daniel K

    Daniel K HBK Medlem

    Inlägg:
    625
    Kommun:
    Luleå
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8801
    PeterK gillar detta.
  20. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    17,612
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Jeg reagerer litt på vekten av VariCore cellene, knapt 2 kg kontra 100 Ah Winston på 3 kg. Det kan være rett eller Ah ratingen er litt optimistisk. Men prisen er veldig god!
     
    PeterK och Daniel K gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.