• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LED eller Xenon?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag funderar på att komplettera bilen med någon typ av extraljus. Tanken är att det skall bli en lång & bred ljusbild. Om det blir en ramp så finns väl bara LED vad jag förstått men om det blir 2 strålkastare så finns ju både LED & Xenon att välja på. Vilket är att föredra?
,
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Bennsan ! Personligen tycker jag att "Ledramp" är väldigt bra dels pga ljuset men också pga att dom är så smidiga att bygga in i fronten, kan väl också nämna att jag kör buss extra åt Nettbuss Bus 4 You och där är monterat "Ledramper" och ljusbilden är både lång & bred med väldigt vitt sken, ända gången dessa är till besvär är i snöfall & tät dimma, så mitt val är definitivt ramp
Lycka till hälsar :msn_hot:
Hasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv ville jeg velge LED i dag, for et par år siden ville jeg vært i tvil. Men selvfølgelig er det risiko for at en finner eldre led som ikke holder mål, men E merket og kjente produsenter reduserer den risikoen. Begge gir godt lysbilde, levetiden på en kvalitets LED lampe er vesentlig lengre enn for Xenon og med lavere strømforbruk. Det som kan drepe led er for dårlig kjøling, så jeg ser på hvordan kjølingen er løst - rampe med litt kjølefinne er bra om en ikke bygger for trangt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Har provat båda varianterna. LED rampen är klart bäst men vår är oxå dyrare... Resultatet är dagsljus framför bilen, även på regnvåta höstkvällar.

Vi valde ”DSM GIGA PLUS 400W 41'' (104cm) är nästa generation av vår DSM LED Ramp. GIGA PLUS är en E-Godkänd LED Ramp med en helt ny linsteknik kallad prisma som ger en mer koncentrerad ljusbild och minimalt med spilljus. Största fördelen är att du får en jämn och fin ljusbild med både längd och bredd jämfört med en combo lins som ger en stark punkt i mitten och två svagare punkter åt sidorna. DSM LED Ramp GIGA PLUS är bestyckad med 80st av de senaste generationens LED Dioder från världskända OSRAM som generar hela 400W och 36.000 Lumen!
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Jag har monterat Led, D-22 ramp. Det är den med starkast lagligt ljus. Vägmärken reflekteras väldigt stark så jag tycker att denna räcker. Ofta t.o.m för starkt så det bländar.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag har monterat Led, D-22 ramp. Det är den med starkast lagligt ljus. Vägmärken reflekteras väldigt stark så jag tycker att denna räcker. Ofta t.o.m för starkt så det bländar.

Husbilen besiktigades för en vecka sedan, utan några synpunkter på LED rampen. Finns det lagliga begränsningar på en helljusramp?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hade, tvärt emot andra som svarat, valt traditionella runda XENON-lampor av bra/hög kvalité med original ballast (för att få snabb uppstartstid).

Satt i samma sits som du nu gör Bennsan för ett drygt år sedan. Läste på allt jag kom över och drog efter ett tag slutsatsen att satsa på runda xenonlampor, i mitt fall från Hella.

Orsak till att jag valde bort LED-ramp, trots att dessa är mycket lättare att montera snyggt och därmed få att smälta in bättre i fronten på vår Carthago, var alla problem jag läste om ramper som fått problem med fukt som tränger in och förstör reflektorerna. De enda jag inte hittade sådana problem med var de absolut dyraste märkena. Allt under 6000kr för en 21" ramp kunde man glömma med avseende på detta.

Ytterligare en anledning var ljusbilden. De flesta ramperna har problem med en låg ljusprofil dvs. i höjdled. Även om rampen sprider ljuset brett och långt blir ljusbilden smal i höjdled. Effekten blir ett ljus som är svårinställt och som blir känsligt för nivåskillnader (ex. med avseende på lastad vikt). Detta problem försvinner i stort sett helt om rampen kan monteras väldigt högt. Helst ovanför vindrutan. Men oftast monteras dessa i höjd med kofångare/registreringsskylt. Och då märks denna effekten tydligt.

Jag har dessutom erfarenhet, från personbilen, av Hellas runda Xenonlampor sedan många år (Hella Comet 200 Xenon) som ger fantastiskt mycket ljus trots sin storlek.

Valet till husbilen föll därför på 2st. Luminator Compact Xenon

Designen struntar jag i här. Funktion går före utseende, anser jag.

Mvh!
// Niklas
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Fråga även om du köper LED som är ex 300w hur mycket strömförbrukningen är för de flesta räknar ut ex 30st 10w dioder men plockar kanske bara ut 200w för att spara dioderna.
Dvs en 300w ramp kan vara bara på 200w eller man köper ju inte 100w halogenlampa och monterar ett motstånd på den och plockar ut 75w. Se även till att den är EMC godkänd.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag hörde av en maskinmekaniker (gula branschen) att flera av hans kunder byter ut LED arbetsbelysning mot Xenon.
Anledningen är att LED funkar mycket dåligt i dimma och regn, där Xenon tränger genom betydligt bättre
LED skulle ge en "vit vägg".

Jag har dock ingen personlig erfarenhet angående detta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Snyggt Bengt-Åke, problemet med sådana här uppseendeväckande uppsättnigar är väl att man får svårt att ha dom ifred.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med dagens trafik är det inte många minuter man kan ha dessa monsterljus tända i sträck söder om Umeå.

Mitt rekord är en fredag eftermiddag/kväll mellan Sorsele och Ammarnäs (hade vintercamping där)
med 4 X 100W i dom största extraljusen tända i ca 9 mil utan möte.

Jag skall byta mina H7 90mm ljus till Hella LED helljus.
Halvljus har jag Xenon.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jag hörde av en maskinmekaniker (gula branschen) att flera av hans kunder byter ut LED arbetsbelysning mot Xenon.
Anledningen är att LED funkar mycket dåligt i dimma och regn, där Xenon tränger genom betydligt bättre
LED skulle ge en "vit vägg".

Jag har dock ingen personlig erfarenhet angående detta.
Har samma uppfattning , när man växlar från det kritvita helljuset till halvljus blir kontrasten väldigt stor ( ögat vänjer sig inte lika fort med stigande ålder ) jag vill ha så stor chans som möjligt att upptäcka föremål på och omkring vägen så tidigt som möjligt på mitt (halvtaskiga som man alltid tycker kunna va bättre) halvljus, min personliga erfarenhet är att ledljus passar bra på vissa arbetsfordon tex skogs å jordbruk och grävmaskiner.Men reta inte upp er för det, det här är min personliga åsikt :yes:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Inga problem med överhettning på personbilen med tanke på att bakom extraljusen sitter kondensor, laddluftkyl och motorns kylare? Alla behöver duktig luftgenomströmning för att fungera som tänkt.
Körde med 3st xenonkonverterade Hella 3000 på vår Audi Q5 under de 4 åren vi hade den. Sjukt ljus :).
Sommartid körde vi till Kroatien på semester fullastade med takbox etc. Temperaturen steg aldrig, inte ens i stillastående köerna på gränsen mellan Slovenien/Kroatien i 35 gradig värme. Moderna bilar är testade för bruk i extrema miljöer. Det enda negativa var alla alla som pekade på ljusen när man stannade i någon tysk by.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Snyggt Bengt-Åke, problemet med sådana här uppseendeväckande uppsättnigar är väl att man får svårt att ha dom ifred.

Det har inte varit några problem än.
Grabben skrev om nackdelen med sin uppsättning att då kan inte bländat av många gånger mellan Orsa och Mattmar med undantag i Sveg så fick man själv lite ont i ögonen.
Han har även en 240w på taket för att se över snövallarna han bor i Åre. IMG_20181001_085120.jpg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Körde med 3st xenonkonverterade Hella 3000 på vår Audi Q5 under de 4 åren vi hade den. Sjukt ljus :).
Sommartid körde vi till Kroatien på semester fullastade med takbox etc. Temperaturen steg aldrig, inte ens i stillastående köerna på gränsen mellan Slovenien/Kroatien i 35 gradig värme. Moderna bilar är testade för bruk i extrema miljöer. Det enda negativa var alla alla som pekade på ljusen när man stannade i någon tysk by.

Jag känner igen det där pekandet man sitter i husbilen och folk pekar och tittar.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
"Vitvägg" är ett fenomen oavsett led/xenon har erfarenhet av båda, t.ex på en skördare (skogsmaskin) hade jag monterat ett antal xenonlampor och vid nattskift i SNÖÖÖVÄDER var det omöjligt att köra, upplevelsen av yrsel/illamående var påtaglig, sedan att det blir väldigt dålig sikt när man bländar av kan ju komma an på att halvljuset, framförallt på husbilar är så dåligt är en annan femma, sedan är det ju som Michael S skriver att helljuset får man inte använda ofta ja möjligen på natten då
Hälsningar Hasse
 
Toppen