• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Av alla de skinkor som saluförs i Sverige så tycks det finnas en ätlig sådan också: Prosciutto Crudo, lufttorkad (24 månader) från Rosa dell'Angelo i Italien! Undrar vad den kostar!

Ridderheims

Jappe

Fantastisk skinka som är kryddad, saltad och lufttorkad. Därefter lagrad i 24 månader.... och hållbarheten därefter är 28 dagar......
Calle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ja, det räcker väl! Den ska ju ätas, inte pryda matkällaren eller var man nu förvarar sina skinkor!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LCHF. Läs detta!

Det at skivat vare ikke regnes som holdbar er ikke merkelig, den blir fort tørr i kantene. En kul info er at Rosa dell Angelo importerer endel skinke og tørket får fra Nord Norge - spesialkrydret og langtidstørket minst 18 mnd.

Selv foretrekker jeg tørket lamm - skinke, bog og revben. Saltet og lufttørket i tørre luftige omgivelser med lav luftfuktighet. Skinken av lamm er ekstremt snadder, en kan etter noen ukers tørking pensle med honning - det gir en ekstra spiss som enkelte foretrekker. Saltingen foretas i lake i 2 døgn for revben og 4 for skinke og bog.

Slaget av får kan brukes til fårerull - her foretrekker jeg med masse persille og noe pepper.

Har laget alle disse variantene av får også i Australia mens vi holdt til i Canberra, nå med mer varmt og fuktig klima må jeg først bygge et kjølerom :wink::wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

De ICA-affärer som har ovan nämnda Prosciutto Crudo från Italien säljer den till det facila kilopriset 899:50!!!

Konspirationsteorier börjar dyka upp i min arma skalle nu! I framtiden och redan nu förresten så äter de rika och besuttna förstklassig mat medan vi andra med vissa undantag tvingas äta billig men giftig skräpmat! Dags för revolution?

Jappe
 
Senast ändrad:

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Handla av (krav) uppfödare direkt, eller äta mindre kött kanske.

En av mina favoriter just nu är två st. avokado, saltade med Himalaya eller havssalt med färsk basilika, gröna oliver och vitlöksmarinerade kidneybönor. Alt biodynamisk eller krav odlad. Mycke mättande och gott.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Handla av (krav) uppfödare direkt, eller äta mindre kött kanske.

En av mina favoriter just nu är två st. avokado, saltade med Himalaya eller havssalt med färsk basilika, gröna oliver och vitlöksmarinerade kidneybönor. Alt biodynamisk eller krav odlad. Mycke mättande och gott.

Ántligen en som har förstånd att äta sunt
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Det skulle vara intressant om någon köttbonde här kunde informera om sin djurhållning. Jag tror inte att de proppar i dem en massa antibiotika, tillsatser och hormoner till vardags. Även bönder har ett sunt förnuft!
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Min oförmåga att hålla käft när jag borde är tyvärr stor och jag har många funderingar om denna tråd och vissa länkar samt inlägg (inte alla) i här.
Jag har nu bara en enkel fråga när ett för mig älskat hatobjekt i den numera omfattande pseudovetenskapliga världsbilden.
Den märkliga världsbild som nu tydligen har en kraftig medvind vilket för mig är helt obegripligt.
Min enkla fråga till de som gillar "biodynamiskt odlat" är: vet ni vad det innebär?
Ett tips, det är inte samma sak som ekologiskt med "lite till" om man nu tror det.
Leta lite på "antroposofi", "Rudolf Steiner" eller varför inte "odla ekologiskt med hjälp av trolldom"?

Jag är helt för bättre kost och att man bör var noga med hur man lever sitt liv men varför blanda in så många konspirationsteorier samt galen psedovetenskap?
Det är ett angrepp mot oss som behöver verklig vård baserat på verkliga problem att läsa texter av charlataner där det påstår att "all cancer kan botas på ett antal få veckor med rätt kost"
Tro(religion) är bra för de som tror men för de som behöver verklig vård räcker inte det alls.
Ängna alltså en liten tanke på oss som är beroende av evidensbaserad medcin samt evidensbaserade kostråd, vi kan tyvärr inte roa oss med kvasimedicin/råd när vi har verkliga poblem som måste lösas med verklig vetenskap.
"Leka vetenskap" kan man tydligen göra fritt (massa länkar här visar det) men jag och min familj är beroende av verklig vetenskap!!!!!!
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Viktigast av allt är väl att äta varierat! Och måttligt.
Såg idag (i en halvt förgäten bok i bokhyllan) att den gamla Fit-for-life idén ( början av åttiotalet) är väldigt lik LCHF bortsett från att man där inte propagerade för att äta mera kött och fett utan för att man inte skulle äta mer än ETT koncentrerat födoämne i taget, dvs inte kött OCH potatis eller fisk OCH ris utan kött med grönsaker etcetera. Om man inte ville äta rå potatis till köttet, vilket tydligen var OK pga vattenhalten i obehandlad potatis.
Så idag i denna värmen när man helst inte vill ha någon varm mat alls har jag ätit förkokta bönor, hummus, olivolja, sallad och en bit danskt rågbröd med smör, bra många år sedan vi skippade smörgåsmargarin förresten. Sambon fick matjessill, creme fraiche, gräslök och potatis men föredrog faktiskt min bönblandning (svarta bönor, vita bönor och sojabönor) till sillen. Ingen dag utan något nytt!

Sköt om er!:oops:
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Min oförmåga att hålla käft ..................

Stående ovationer och hurra rop!
Äntligen någon som står upp mot alla psuedovetenskapliga fjanterier! Dr Dahlqvist tilldelades VoF´s förvillarpris 2011, inte pga LCHF dieten utan för att galningen utan något som helst vetenskapligt stöd hävdade att LCHF kost botar cancer.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Det skulle vara intressant om någon köttbonde här kunde informera om sin djurhållning. Jag tror inte att de proppar i dem en massa antibiotika, tillsatser och hormoner till vardags. Även bönder har ett sunt förnuft!


Det är inte lantbrukarna som proppar i djuren antibiotika det är fodertillverkarna som anpassar fodret pellerts till ex grisarna efter åldersgupper tillväxt mm.

Förr så var djurhållningen ampassad till lantbrukarens mark med ett tiotal kor, grisar lamm mm.
Idag så finns det ingen lönsamhet i så små mängder. Idag pratar vi om stall med flera tusen grisar och åkermarken räcker inte till att självförsörja djuren som man gjorde förr. Fodret köps via en tillverkare som kommer med färdigblandat foder. Fodret innehåller antibiotika dels för att skydda djuren ifrån infektioner och annat skadligt som kan hota djuren mot en massdöd. För att få lönsamhet i tillväxten så tillsätts tillväxthormoner, en gris måste bli slakfärdig så fort som möjigt. Varje dag kostar den foder. Jag vet att det har blivit ändringar sedan jag växte upp i en grisfarm ör snart 30 år sedan, men inte till det bättre. kött och benmjöl har tydligen blivit förbjuden i foder sedan dess. Eller gäller kanske bara i hundmat.

Bönder skriver du det är ett utdött yrke idag. Nu är det matindustri.

Bonden med sina 12 mjölkor och 10 grisar med en Massy Feguson 135 med 25 Tunnland, dom finns ej mera. Dom stora granngårdarna arrendear marken eller har sålts som hästgårdar.

det som ansågs som en bra skörd så sent som på 40-50 talet skulle en modern lantbrukare bara plöja ner och anse som en total missväxt och inte ens starta tröskan.
Nej även jag längtar efter dom tomaterna som vi odlade på 60 talet och luktade o smakade just Tomat
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Ät bara ekologiskt kött!

Det är inte utfodrat med antibiotika och kraftfoder med en massa kemikalier och baserat på giftodlat billigt soja från Brasilien. Detta kött finns även utan nitriter, fast svårt att hitta. Konsumenterna vill ju ha sitt kött rött och blött av vatten, så som man får genom nitriter,,,,
Och smaken fixar man ju genom konstgjorda smakämnen även i kött, smakindustrin som är snabbast växande i dag!

Allt detta för kapitalägarnas och producenternas intresse för maximal vinst! Inte för ditt väl-mående. Matindustrin i dag är sjuk.

Men kolla även gården köttet kommer ifrån. I Stockholm nästan bara genom butiken Oaxen på söder innan man har ersatt Bondens butik i Sergelhallen.

jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Stående ovationer och hurra rop!
Äntligen någon som står upp mot alla psuedovetenskapliga fjanterier! Dr Dahlqvist tilldelades VoF´s förvillarpris 2011, inte pga LCHF dieten utan för att galningen utan något som helst vetenskapligt stöd hävdade att LCHF kost botar cancer.

Jag har inte sett någonstans att dr. Dahlqvist har påstått att LCHF-mat botar cancer. Däremot anser hon och många andra att LCHF-kost minskar risken att få cancer! Det är stor skillnad!

Det finns mycket i industrimaten idag som gör oss sjuka och läkemedelsindustrin tjänar stora pengar på det!

Jappe
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Viktigast av allt är väl att äta varierat!
Människan som art är väl ett par miljoner år gammal och den "moderna" människan ett par hundra tusen år. Under denna tid har vi ätit "varierat" i 100 - 1000 år beroende på hur lösligt man definierar det, en tidsrymd som överstiger de flestas minnen men inte kan påverka mer än en pink i havet.

De flesta tror t.ex. att potatis funnits i vår kost hur länge som helst men den spreds i Sverige sedan man upptäckte att det gick att bränna sprit på den och kom på borden först efter hungersnöd på 1800-talet.

Människan är den enda djurart som i betydande utsträckning har möjlighet att variera sin mat utöver det som finns inom räckhåll. Enligt min åsikt kan variation vara ett sätt att kompensera för undermåliga råvaror, inte optimera en kost.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

Om en överviktig människa med högt blodtryck och diabetes som följer livsmedelsverkets råd och måste inta ett stort antal piller för att hålla sig vid liv. Vid byte av kost minskar samma människa i vikt, problemen med högt blodtryck och diabetes minskar radikalt, och kan sluta inta större delen av pillerna.
Det kallar jag evidensbaserade kostråd samt verklig vetenskap.
Källa: Vetenskapens värld, SVT

Om min mat inte är genmanipulerad och fri från konstgödsel, besprutning och tillsatser, men innehåller mera näring och är godare än ”vanlig mat” får tillverkaren gärna kalla den vad dom vill, samt även trolla lite.
At odla biodynamisk är i stort sätt att odla enligt flertusenårig kunskap, och det värkar fungera utmärkt.
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

Helt rätt Jappe mitt skrivfel.
Men problemet kvarstår i alla fall. För att överhuvudtaget vara trovärdig (och forskningsauktoritet, vilket Dahlström gärna vill framstå som), ska man ha vetenskapliga bevis för ett sådant påstående. Annars bör man nog betraktas - i mina ögon - som vilken pingstpastor som helst dvs en som TROR.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

...evidensbaserad medcin samt evidensbaserade kostråd...
Jag håller med i grunden, men hur känner man igen det som är verkligt "evidensbaserat"? Tyvärr är det så att mycket av det som kallas vetenskap i dessa ämnen avgörs av röstningsförfaranden på diverse kongresser och att utfallen då beror på vilka som inbjudits.

Det är få vetenskapsområden där man verkligen kan "bevisa" något, det enda jag för ögonblicket kan erinra mig är matematik (och logik, om det nu kan kallas vetenskap). Övriga områden är bedömningssporter där det i stor utsträckning går ut på att samla support för sin åsikt. Jorden var rund för ett avsevärt antal år sedan men vart platt fram till slutet av medeltiden för att sedan bli rund igen. Googla på Eratosthenes för stöd för den första åsikten.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Ängna alltså en liten tanke på oss som är beroende av evidensbaserad medcin samt evidensbaserade kostråd, vi kan tyvärr inte roa oss med kvasimedicin/råd när vi har verkliga poblem som måste lösas med verklig vetenskap.
"Leka vetenskap" kan man tydligen göra fritt (massa länkar här visar det) men jag och min familj är beroende av verklig vetenskap!!!!!!

Jag har haft 3 (!) svåra cancrar i mitt liv, den senaste för två år sedan och jag är den förste att hylla läkarvetenskapens framsteg. Jag hade varit död idag utan många nya mediciner!

Men ämnet i den här tråden är hur maten påverkar vår hälsa och där tycks det raffinerade sockret vara en stor bov. LCHF-metoden bygger på att minska andelen kolhydrater i kosten och där ser jag inget motsatsförhållande till den etablerade sjukvården. Jag tycker att mycket tyder på att mängden kolhydrater i maten faktiskt gör oss sjuka!

Det är lätt att äta nyttig mat! Sockersuget hos GB och mig försvann snabbt! Det enda problemet är bröd! Har man ätit "vanligt" bröd i hela livet så smakar LCHF-bröden konstigt! Någon skrev här: uteslut brödet så är det problemet löst! Så lösningen tycks bli att lägga en tallrik under maten i stället för bröd.

Jappe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: LCHF. Läs detta!

juan.norte
Jag tvivlar på att det är tillåtet i Sverige att ha antibiotika och tillväxthormoner i fodret. Men som jag skrev, det skulle vara intressant om en köttbonde informerade oss om det. Med tanke på att även köttbönder äter kött så tror jag inte de vill ha sådana tillsatser i fodret.

Doften av tomat sitter i kvistarna. Köp kvisttomater så märker du det. Men det kanske bara finns i Sverige.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: LCHF. Läs detta!

I flera av länkarna här kan man läsa vansinniga saker exempelvis "Dr. Leonard Coldwell: Every Cancer Can be Cured in Weeks"
Det är en grov förolämpning mot mig och min familj samt alla andra som förlorat kära och nära i obotlig cancer!
Länkar från "Newsvoice" och "2000 talets vetenskap" dräller av kvasivetenskap samt galna konspirationsteorier, allt uppblandat med vanlig medicinsk fakta.
Denna desinformation kan skada personer som har verkliga sjukdomar och som därför behöver riktig vård!

Min kritik var alltså inte mot kostråd som får den enskillde att "må bra", i ett fritt samhälle är det upp till var och en hur man lever.
Många länkar och råd här är givetvis helt korrekta och i linje med all nuvarande medicinskt kunnade.
Det är missbruket av termen "vetenskap" som jag ogillar och i fallet med exempelvis "Dr Leonard Coldwell" (en tomte i mängden) blir illa berörd av.
Är det föresten någon som frågat en försäljare av "biodynamiskt odlat" vad skillnaden mellan det och ekologiskt är?
Jag roar mig med det ibland, ingen har hittills ens gissat nära.
"Biodynamiskt odlat" (=ekologiskt+trolldom) är alltså något som minst 95% av köparna samt säljarna inte vet vad det är!
Intressant.
Skillnaden mellan vetenskap och tro är väldigt stor, att se vad som är vetenskap och vad som är tro är faktiskt enkelt.
En riktigt bra markör är när en förespråkare av en produkt/terapi/livsstil börjar svammla om "konspiration från den etablerade vetenskapen".
Då kan man vara helt säker på att det inte håller för en vetenskaplig granskning.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen