• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LCHF. Läs detta!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Korruption på hög nivå? Kan man lita på Efsa?

Fakta: Socker

Socker är ett samlingsnamn för olika sockerarter, som finns naturligt i mjölk, bär och frukt.
Det socker vi använder för att söta vårt livsmedel kallas sackaros och består av glukos och fruktos. Det saknar vitaminer, mineralämnen och kostfibrer utan ger enbart energi.

Att äta socker ger inga positiva hälsoeffekter men glukos behövs för att hjärnan ska kunna fungera. Socker ökar också risken för karies.
Vuxna som börjar äta mer socker går upp i vikt medan de som minskar går ner, har flera studier visat.
(Källa: Livsmedelsverket)

Det finns ingen bevisad koppling mellan övervikt och socker - den slutsatsen har den europeiska livsmedelsmyndigheten Efsa dragit.

Men resultatet kan ha påverkats av sockerindustrin, rapporterar Ekot.

Efsa grundar sina rekommendationer kring socker på fem studier, varav fyra har betalats av sockerindustrin. Enligt Efsa är vem som betalar för en studie inte relevant.

Giv mig styrka!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Vårt dagliga bröd.

Ingen dålig affärsidé, egentligen:

Det kalorimässiga tomrum som uppstod när fettkonsumtionen minskade kom att fyllas ut av spannmålsprodukter. Som lök på laxen visade sig också budskapet om mindre fett och mer spannmål mycket lönsamt för både tillverkare av raffinerad mat och livsmedelshandeln.

För den som säljer livsmedel är vetet den perfekta ingrediensen. Ju mer vi äter, desto mer vill vi ha. De nya fettsnåla och spannmålsstinna kostråden från myndigheterna tillsammans med ett omfattande genetiskt förändrat vete blev ett utmärkt recept för en hel värld av feta människor.


Läs: Vetemage

Ny studie: Ãr dagens vetebröd farligt för din hälsa?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Hundramilabröd

Mitt bröd som jag äter
även kakor och klenäter
har färdats långt i riket
men det är ju sista skriket
med bröd som konserverats
skurits i skivor och paketerats
lastats i lastbil för långmila färd
genom stora delar av vår värld
för att jag som god konsument
ska kunna berika avlägsen producent

Jag minns den tiden när jag var magrare
och handlade bröd hos kvarterets bagare
färskt och gott och då kunde man vara lugn
man visste att det kom från bagarens fina ugn
råvarorna kom från den egna traktens lantbrukare
då fanns inga tillsatser i maten som gjorde oss sjukare

Jag minns fortfarande de ljuveliga dofterna i bagarboden
undrar just hur det luktar i Omne, långt där uppe i Norden
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Apropå Ketoner vid LCHF-diet.

Jo doktorn så här är det, jag lever ihop med en fanatisk lchf'are!
Inte så farligt som det låter, men hon tar det på allvar, är samtidigt en gottegris, den kombon går inte ihop, så hon åker vikt-bergodalbana ibland.
Hon har fått mej att (åter igen) hoppa på lchf, därav mätning av Ketoner i urinen. Hon är en sån som dricker kaffe med fett!!

Jag använder sticks som enkelt mäter på urinen, vet inte var hon köper dessa men kan ta reda på det.
Ett annat tecken på att man hamnat i Ketos är andedräkten, mindre rolig biverkning, men förhoppningsvis värt besväret att få bort bukfettet.

Detta blir nästan som en tävling här hemma, men även som en minnesbeta att vill man bränna fett (utan hårt kroppsarbete) så får man inte fuska med dieten.
Första veckan är det alltid svår ångest, för mej iallafall.
Under fettförbränningen absolut ingen: öl (och jag som har 4 flak står i matkällaren), bröd, sånt som växer under jord, pasta, ris m.m, eller något som innehåller socker.

Jag gillar blomkålsmos skarpt, kokar blomkålen i riktig grädde, behövs inte mycket grädde, +lite kryddor, mums, man kan köra med mixerstav ifall man vill ha annan konsistens. Annars är Broccoli basföda för mej, till köttet, fisken, eller fågeln.
Enda dryck jag tillåter mej själv förutom vatten,kaffe,mjölk är Fun light sockerfri saft.
Jag har satt upp vikt-delmål när jag ska unna mej några glas vin :cool:

Dock undrar jag ifall man lurar sig på keton-värdet, läste här att det kan gå ner fast man bränner fett.
Fettförbränning och ketoner - Jonas Bergqvist

Här finns lite mer tips om fettförbränning
GÃ¥ ner i vikt med optimal ketos - Kostdoktorn

Jag har bestämt mej att jag vill inte sitta med diabetes, eller i värsta fall hjärtåkomma, som flera kompisar hamnat i. Jag har redan högt blodtryck.
 

Bilagor

  • 2016-04-21 11.19.10.jpg
    2016-04-21 11.19.10.jpg
    2,6 MB · Visningar: 4

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: LCHF. Läs detta!

När jag tittar på dina inlägg Jappe så ber jag till någon annan:
Giv mig styrka!! Lägg ner detta och håll dig till dina positiva sidor, skriv om ljuvliga Mosedalen och allt annat fint här i livet! Människorna behöver det! Vi blir dagligen bombade av allt sk...t , så varför spä på? De som vill informera sig om sockrets och andra farliga ämnens påverkningar får tillräckligt att hitta på nätet och hos kostrådgivarna
Klaus
:spinny:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Aldrig! Kan inte! Omöjligt! Hela mitt väsen opponerar sig vilt vid blotta tanken på sådan förnedring.

Jappe

Psst. Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: LCHF. Läs detta!

Läs detta och agera!!

Fungicider skapar farligare mögel i mat, hus och människa

Fungicider och herbicider skapar farligt mögel. Sedan industrialiseringen har man via kemisk bekämpning siktat mot bättre avkastning vid odling. Allt fler och potentiellt skadliga herbicider och fungicider har därför tagits fram. Vissa bakterier och svampar är lättare att komma åt med kemikalierna medan somliga arter av mögel varit resistenta eller anpassat sig och blivit det. Det diskuteras flitigt om fungiciders inverkan på vår hälsa men något som egendomligt nog står i skymundan är ökande mängd mögel och mögelgift i mat och dryck, orsakerna därtill och de sekundära hälsoeffekterna.

Mögel gynnas av bekämpningsmedel
I naturen råder normalt balans mellan bl.a. svampar, bakterier och mögel. Växter har under evolutionens gång skapat sig försvar emot dessa patogener, vilka i sin tur uppreglerar angreppssättet. Det kan jämföras med dumheterna mellan USA/NATO och Ryssland, fast är skarpt läge och ett ständigt pågående krig via olika gifter såsom t.ex. mögelgift (1), bakteriegift (2) och växternas polyfenoler (antioxidanter).

Då bakterier i fält bekämpas trivs mögel bättre. Med bruk av fungicider samt herbicider ändrar vi balansen. Bakterier och svampar är känsligare för besprutningen än vad flera olika vanliga arter av mögel är. Då möglets naturliga fiender inte längre finns ges friare utrymme att tillväxa. Samtidigt har mögel (3) visat sig bli mer eller mindre resistent emot olika typer av bekämpningsmedel. Vidare har det även via undersökningar visats att själva mögeltillväxten kan hämmas medan utsöndringen av mögelgift ökar. (4)

Benomyl och Glyfosat kontra mögel
Två exempel på kemiska medel som ej rår på alla sorters mögel är Benomyl och Glyfosat.

Fungiciden Benomyl har skapat resistent mögelBenomyl (5) som ingår under bekämpningskategorin azoler registrerades 1969 och salufördes samt användes flitigt under ett antal år innan man upptäckte dess negativa hälsoeffekter och att nu vanliga arter av mögel blev resistenta. (6-10) Förbud genomfördes slutligen genom produktägaren DuPonts egen avregistreringsbegäran 2001. Benomyl användes inte bara som biocid vid odling utan tillsattes också i färger för att hämma alg- och mögelpåväxt.

Herbiciden Glyfosat kallad Roundup ger möglet resistens. Herbiciden Glyfosat (Roundup) utgör ett hett debattämne. Ökande mängd forskning utpekar allvarliga effekter både i naturen och i kroppen. Glyfosat som levereras via Monsanto har potent antibiotisk effekt. Det innebär avdödande av bakterier som hämmar mögel. Precis som med Benomyl rapporteras mögelarterna Fusarium samt Aspergillus efter behandling av grödor etc. kunna växa mer fritt. (11-13) Ökad mängd mögelgift analyseras i såväl grödor som djurfoder och slutprodukt i matvarubutikerna.

Det är inte enbart dessa två bekämpningsmedel som äger egenskap att fungera likt baktericider, vilket ger slutresultat att mögelangrepp eskalerar. En rad andra kemiska substanser och sammansättningar har visats ge liknande effekter. (14)

Allvaret med mögel
Fungicidernas och herbicidernas hälsoeffekter, troligtvis föranledande bl.a. cancer, är allvarliga nog för att Miljöbalkens Försiktighetsprincip i förbjudande syfte ska brukas. Riktigt så enkelt är det inte då företagsintressen driver på för fortsatt användande. Rapporter tas fram som kastar tvivel åt den forskning vilken visar på hälsoeffekterna samtidigt som namntunga advokatbyråer och handelsavtal likt TTIP och CETA försöker bana väg åt företagen.

Mögel hamnar lite i skuggan trots att aktuella mögelgifter (1) såsom Aflatoxin B1, Trichotecener (T-2), Zearalenone med östrogena effekter etc. kan vara långt mer skadeframkallande än kemikalierna, samtidigt som synergieffekter nås då vi får i oss det här tillsammans. Som exempel ger sig Glyfosat troligen på den goda tarmfloran, vilket också mögelgifterna gör. Obalans i mag-tarmfloran leder till lång rad sjukdomstillstånd, allergiska effekter och inflammatoriska tillstånd likt t.ex. astma. (15,16) Födoämnesintolerans likt glutenintolerans o.s.v. riskerar induceras. (17)

Den allt vanligare och ofta fatala sjukdomen cancer finner vi vara kopplad både till här aktuella herbicida, fungicida ämnen och mögelgift. Frågor hopar sig om ämnena var för sig är cancerogena och ger ökad risk för tumörartade cellförändringar eller om det är immunförsvaret som nedsätts så mögelsvamp lättare kan angripa och faktiskt utgöra cancern ifråga? (18,19) Utökade studier behövs rörande synergieffekterna, likt påbörjade studier om olika ämnen och mikrober som finns i sjuka hus. (20)

Mögel i luft och hus
Det är inte bara den totala mögelmängden som via fungicidernas inverkan ökar i mat och dryck. När möglet ej på naturlig väg via bakterier hämmas på åkrar och fält sprids mer mögelmetaboliter likt sporer och mögelgift via termik och luftrörelser till den luft vi andas. Det totala allvaret vid inandning av mögel har länge negligerats. Till skilllnad från oralt intag, där mage-tarm initialt exponeras, påverkar inandning av mögelkontaminerad luft flera exponeringsvägar likt luftvägar, lungor, mage-tarm och ger därför mer total systemisk negativ effekt. (17)

Då mer bekämpningsresistenta och livskraftigare mögelarter skapas samt ökar i mängd påverkas också våra hus. Mögel i hus har såväl som i fält setts öka under ett antal år. (21) Orsakerna till det kan vara många, men vi befarar forskningsbaserat att bekämpningsmedlens roll spelar en till del avgörande roll.

Betänk att den totala mögellasten ökar, via mat och dryck, i hus, och på två olika sätt i luften vi andas. Uteluft som är mögelkontaminerad ventileras i olika grad in i våra bostäder, vilka samtidigt kan vara angripna av mögel och bakterier (2) medförande negativ hälsopåverkan. Från fuktskadeområden i hus avges skadliga substanser likt mögelgift och bakteriegift till inomhusmiljön. Vi blir allt mer korsexponerade och utsatta. Immunförsvar och avgiftningssystem utsätts för hård prövning, känsliga personer är de som först och värst drabbas. Till denna kategori hör våra barn, äldre och personer med genetisk predisposition. En patient i Frankrike vilken sökte vård hade resistent aspergillusmögel i kroppen. Det gick därmed inte att medicinera. Patienten dog av följderna och man analyserade fram det fatala resistenta möglet i patientent hus, trädgård och fält kring huset. (35)

Intressant invägande fakta är studier som visar att pollen vanligen kontamineras av mögel och att möglet fungerar likt adjuvant, med förstärkande allergen effekt. (22,23)

Snabba fakta
Det skulle gå att skriva avsevärt mer omfattande och detaljerad artikel men tid finns inte just nu. Väljer därför att ge några snabba länkhänvisningar för mer relaterad läsning.
I Sverige, Finland, Tyskland och USA m.fl länder forskas det om Glyfosat och negativa hälsoeffekter. Forskarna verkar samstämmiga om den totala faran med användande av ogräsmedlet. (24,31)

Läs mer detaljerat om hälsoeffekterna som ges utav mögelarterna Fusarium och Aspergillus m.fl. (25,26)
Ytterligare befarat mögeltriggande faktorer som vi vill se mer studier kring är joniserande strålning likt gammastrålning (radon) och icke joniserande strålning från användande av mobila strålande enheter. (27,28) Frågan är hur mycket strålningen sammantaget påverkar och triggar det mögel som tack vare fungiciderna klarar sig allt bättre på våra åkrar och i våra kroppar.
Några vanliga arter av svamp och mögel blir allt mer resistenta emot antimykotika, medicin emot invasiva angrepp. Troligen sker inte resistensen enbart tack vare medicineringen utan även p.g.a. användandet av olika azoler likt Benomyl och andra typer av herbicider samt fungicider, särskilt sådana närliggande de triazoler som medicinerna består av. (29,30,34) Invasiva mögelangrepp ökar oroväckande mycket och har inte sällan dödlig utgång.

En av de första mögelarterna som rikligen ofta etablerar sig i för fuktig krypgrund är Penicillium chrysogenum. Samma art rapporteras som resistent emot Benomyl. (7) Vi undrar om förklaringen till den rikliga påväxten i hus och krypgrund kan bero på fungiciden och andra bekämpningmedel som använts? I vilket fall som helst kan möglet väl växande i krypgrunden eller på annat ställe i huset innebära kontamination till boendeytorna och vidare leda till hälsoeffekter. (32,33)

Genmanipulation sker för att grödor ska bli resistenta emot mögel, t.ex. Fusarium. Ett av företagen som arbetar med detta är Syngenta. Monsanto som står bakom Glyfosat har i sin tur tagit fram herbicidresistenta grödor. Det verkar som företags- och pengaintressen galopperar före hälsoaspekter och naturvård. Det är dags att väga in riskerna från start så vi inte sitter med skägget ikläm när skadan väl är skedd, vilket är fallet nu. Frågan är bara hur stor skadan är, om den är irreversibel eller reparabel?

Fortsättning följer i artikel som avslöjar att mögelgifter vilka denna sidan handlar om är allvarligare för barn än forskning tidigare visat:

- MYCOMIX - Mögelgift farligare för barn än tidigare befarat

2016-07-12
Uppdaterad 2017-01-04
Av Jerker Andersson
Referenser
1) Mögelgift - Mycotoxin används som biologisk krigsföring, LFS.
2) Actinomyceter - Jordbakterier även kallat mögelbakterier, LFS.
3) Mögel relaterat ämnen som hus forskning hälsa, LFS, 2001.
4) Mögelsanering ger farligare mögel i krypgrund samt vind, LFS, 2013.
5) Benomyl RED Facts, EPA, 2001.
6) Benomyl-resistant Fusarium-isolates in ecological studies on the biological control of fusarium wilt in carnation, J. Postma, A. J. G. Luttikholt, 1993.
7) Transformation of Penicillium chrysogenum with selection for increased resistance to benomyl, Picknett TM., Saunders G., 1989.
8) The effect of gene tubC on the vegetative growth of benomyl-resistant strains of Aspergillus nidulans, Nilce M. Martinez-Rossi et al., 1994.
9) Identification and Characterization of Benzimidazole Resistance in Monilinia fructicola from Stone Fruit Orchards in California, Themis J. Michailides et al., 2003.
10) Aquired resistance to fungicides, J. Dekker, 1976.
11) Interactions between glyphosate and autochthonous soil fungi surviving in aqueous solution of glyphosate, Krzysko-Lupicka T, Sudol T., 2008.
12) Influence of herbicide glyphosate on growth and aflatoxin B1 production by Aspergillus section Flavi strains isolated from soil on in vitro assay, Barberis CL, 2013.
13) Glyphosate associations with cereal diseases caused by Fusarium spp. in the Canadian Prairies, M.R. Fernandez, 2009.
14) In Vitro Detection of Herbicide-Tolerant Fungi Isolated from Pesticides Polluted-Soil, Ahmed Abdel-Megeed et al., 2013.
15) Astma mögel och fukt i hus tydligt relaterat, LFS, 2013.
16) Mögel-infektion i lungorna ger astma och astmaattack, LFS, 2013.
17) Glutenintolerans vid inverkan av mögel samt mögelgift i hus, LFS, 2015.
18) Mögel, bakterier och pentaklorfenol i hus kan orsaka cancer, LFS, 2013.
19) Cancer kan botas med medicin mot mögel, LFS, 2015.
20) Vetenskapliga bevis - Mögel och sjuka hus skadar allvarligt, LFS, 2015.
21) Mögel i hus - Varför mögelangrepp lätt kan starta, LFS, 2008.
22) Pollen bär mögel och bakterier - ger allergi mögelallergi, LFS, 2016.
23) Mögelallergi - Allergi mot mögel, LFS, 2008.
24) Ogräsgift lagras i våra kroppar, Svenska Yle, 2015.
25) The Impact of Fusarium Mycotoxins on Human and Animal Host Susceptibility to Infectious Diseases, Gunther Antonissen, Siska Croubels et al., 2014.
26) Impact of mycotoxins on humans and animals, Mohamed E. Zain, 2011.
27) Radon Gammastrålning ökar mögel mögelgift cancer, LFS, 2016.
28) Kan mobilstrålning trigga mögel i hus och människa, LFS, 2015.
29) Environmental azole fungicide, prochloraz, can induce cross-resistance to medical triazoles in Candida glabrata, Faria-Ramos I et al., 2014.
30) Azole and fungicide resistance in clinical and environmental Aspergillus fumigatus isolates, Meneau I, Sanglard D, 2005.
31) Purdue Professor Dr. Don Huber on Glyphosate and Fusarium Growth, Paradigm Change - Ph.D. Lisa Petrison, 2016.
32) Krypgrund Torpargrund Information Lösningar Avfuktare, LFS, 2001.
33) Krypgrund kontaminerar inomhusmiljö - mögel och bakterier, LFS, 2016.
34) Is the emergence of fungal resistance to medical triazoles related to their use in the agroecosystems? A mini review, A.M. Fuentefria et al., 2016.
35) Livshotande medicin-azol-resistent mögel i natur och hus, LFS, 2016.
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: LCHF. Läs detta!

Hej Jappe!
Jag tycker det är bra att du vill informera. Någon gillade det inte men jag tycker så här: Den som inte vill läsa behöver ju inte göra det och kanske någon läser och blir inspirerad att ändra kanske negativa vanor till det bättre? Fortsätt med dina tips. Jag tror att framtiden kommer att visa att det är rätt att vara restriktiv med kolhydrater!!!
 
Toppen