• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lata dar i Peniscola .

F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:wideeyed:Hej igen alla kända och okända där ute i den stora världen , den 1sta september lämmnade vi Skellefteå med GPSn inställd mot varmare breddgrader med andra ord vårt vinterviste Peniscola i Spanien , vi hade ju tänkt stanna några dagar i Moseldalen men dessa dagar begränsades till 2 pga kraftig blåst och massor av regn .
Så resan gick snabbt vidare mot Luxemburg där vi tankade billigt , snabbt vidare in i Frankrike tog vägen över Pyreneerna i soligt och vackert väder , har sällan eller aldrig varit så högt över havet eller upp i himmlen om man hellre vill det , annat än när jag någon gång åkt charter flyg till Tenneriffa .
Så torsdag natt den 6te september eller kanske var det fredag morgon när vi så nådde vårt slutmål i Peniscola , stod och köade utanför receptionen tilsammans med en del tyskar bla. hade turen att få en stor och bra plats trots att det var fullbelagt men just den här platsen vi står på blev ledig i samma stund som vi anlände , kan man ha mer tur eller ?
Nåväl så tillbaks till vardagen vi har nu etablerat oss på den plats som ska vara vårt hem fram till i april 2012 , åker väl mot Sverige i maj igen .
Kan bara konstatera att man blir inte direkt besviken när man kommer hit igen solsäkert vackert , varmt en massa festivaler bad i medelhavet och massor med trevliga mäniskor runt omkring oss , kan det vara bättre .
Alltså vi har haft sol sen vi lämmnade Moseldalen lite drygt 30grader på em och omkring 25 i medelhavet .
Därför i morse när jag steg ut i solen och värmen med dagens första kaffekopp slog mig en tanke , att Anita Ekberg blev berömd över hela världen när hon tog sig ett bad i Fontan di Trevi i Rom .
Kim Novak blev ju känd för att hon aldrig badade i Geneserats sjö det har inte jag gjort heller , men om dessa damer hade varit här hos oss i Peniscola idag så vågar jag nästan lova att dom skulle tagit sig ett dopp i Medelhavet ,
Visst kan livet fara fram på många sätt med oss men det går inte i repris så därför känns det extra skönt just nu att vi verkar få en fin höst och vinter till här på en för oss drömplats under vintern .
När man för så där lite drygt 50 år sedan hoppade in och jobbade som springgrabb då var ens dröm rikligt med driks av damerna man körde ut veckans matbeställning till , så man kunde tanka moppen ,köpa en cola på fiket och gå på 2 olika bio färeställningar under helgen .
Att man skulle få ett rikt och bra liv med friska och duktiga barn och barnbarn föresvävade en inte speciell , inte heller fanns det i ens agenda att livet skulle levas i husbil utomlands vintertid , men så ser ju livet ut numera och skam den som klagar , önskar bara att man kunde sakta ner tiden lte grand ett år går ju allt för fort , tyckte när vi åkte hem till Sverige i våras att hösten var något avlägset som det skulle ta tid att nå fram till och innan man tänkt tanken fullt ut så är den här igen .
Som campingägare här i Peniscola går det ingen nöd på en campingen är knölfull och det står ett 10 tal bilar utanför varje dag och väntar på en plats , men vi släpper inte ifrån oss vår .
Kan också upplysa er som gärna vill veta att vi just nu är ca 15 svenska bilar som camperar här .
Jag återkommer med en ny rapport lite längre fram när jag har något nytt att berätta , förhoppningsvis kan jag då också lägga in några foton , just nu är varken kameran , datorn internet eller jag överens om tekniken .
Ha nu en fortsatt fin höst all ni kända och okända HBK:are och all andra .
Rulla Lungt .
 
F

F.d. 29808

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Tack för att vi får höra från er i Peniscola när vi för tillfället har sköna dagar kvar i höstmörkret i Nybro. Vi hör väl av oss när det börjar krypa i Spaniennerverna framåt.
Kramar Laila o Lasse
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej igen all ni där ute i cyberrymden , var ett bra tag sen jag skrev några rader och berättade om det lata och bekväma livet för oss tidsmillionärer här i Peniscola .
I morse när jag slog upp mina klarblå funderade Aina om jag hade tankat/laddat våra eminenta 2hjuliga elcyklar vilka låter sig med endast eletricitetens kraft susa fram som en grekisk gud efter medelhavets strand med siktet inställt på vår grannstad Benicarlo endast ett fåtal km härifrån , problemet var bara det att idag var det söndag vilket vi ju borde ha vetat , och i och med detta så vilar och har den spanska butikspersonalen ledigt , så dom planerade inköpen kom aldrig till stånd , men lika snabbt som tanken vred vi om styret och sen beodrade vi dessa fantastikska åkdon att ta oss samma väg tillbaks .
Jag bifogar en liten länk om Benicarlo för er som undrar , alltid ger det er väl en del vägledning :


Se väderprognos

Se prognos

Benicarló, an important fishing port and tourist centre in Costa del Azahar, has a long beach, and a historic quarter filled with remarkable examples of stately architecture.​
Benicarló, en viktig fiskehamn och turistcentrum i Costa del Azahar, har en lång strand och ett historiskt kvarter fyllda med anmärkningsvärda exempel på ståtliga arkitektur.

Benicarló's origins go back to the Middle Ages, when it was a little Arab town.​

Benicarló s ursprung går tillbaka till medeltiden, då det var en liten arabisk stad.
Its original urban layout has reached our days intact, with many of its houses exhibiting their coats of arms.​


Dess ursprungliga stadsplanering har nått våra dagar intakt, med många av sina hus ställer ut sina vapensköldar.
At the heart of the village we find the church of Sant Bertomeu, a Baroque temple with a beautiful carved-stone façade, and spiral columns.​


I hjärtat av byn hittar vi kyrkan Sant Bertomeu, en barock tempel med ett vackert snidade-stenfasad och kolumner spiral.
In the interior we can visit the Parish Museum, which exhibits interesting Gothic artwork.​

I interiören kan vi besöka Parish Museum, som uppvisar intressanta gotiska konstverk.

On a nearby hill stands the hermitage of Sant Gregori, the scene of a popular pilgrimage every May 9th.​
På en närliggande kulle står The Hermitage Sant Gregori, skådeplatsen för en populär pilgrimsfärd varje 9 maj.

Benicarló's seafaring tradition can be witnessed at its active fishing port, next to which we have a beach that stretches into the neighbouring town of Peñíscola, doubtlessly one of the main attractions of the city.​
Benicarló är sjöfart tradition kan bevittnas på sin aktiva fiskehamn, bredvid som vi har en strand som sträcker sig in i den närliggande staden Peñíscola, utan tvivel en av de största attraktionerna i staden.

We should also remember this place has a long farming tradition, specially orange and artichoke.​
Vi bör också komma ihåg denna plats har en lång jordbruk tradition, speciellt orange och kronärtsko

Väl tillbaks och efter en god lunch , blev det en spännande boul match med våra goda husbilsgrannar Gunnar och Yvonne , vill inte avslöja hur det hela slutade , men efter välförättat värv , fick det bli ett svalkande dopp i havet ca+25 i vattnat och drygt 30 på land , vad mer kan en blek och soltörstande nordbo önska sig .

Blickar vi lite bakåt så har Kickan och Ingvar stått för den traditonalla ärtsoppa med god varm punch till + diverse andra tillbehör som vanligt ställde Ragnar upp som toustmaster allsångsledare mm med benäget bistånd av sin som alltid dragsspeland hustru Berit , finns en annan tråd om ärtsopp träffen för er som vill veta mer .

Vi har ju häckat här i lite drygt en månad nu , solen har gett oss energi på dagarna havet har skänkt oss behövlig svalka , goda trevliga husbilsbekanta har ställt upp på boulspel ett par timmar varje dag , och när latmasken gripit riktigt tag i oss har vi följts åt några stycken till någon trevlig middagsrestaurang .

Jag är ju av naturen lat men som många av er vet sen tidigare så har jag ju en bloggande sambo , så ni som vill följa livet under hösten och vintern här i Peniscola kan följa oss på hennes blogg ainas.cyberhem.com

Vill samtidigt meddela att metrologen hittills haft ett lätt arbete har i stort sett haft sol den senaste månaden förutom en natt då Tor tog farm sin stora hammare "mjölner"släppte lös sina bockar och lät åskan dåna på mellan bergen sen tog det inte många timmar den natten innan han såg till att vi fick en 22mm regn , på morgonen var han dock på gott humör igen och släppte fram den för oss så efterlängtade solen .

Kan också meddela att på lördagskvällen den 8-10 avhölls ett trivsamt strandparty med om jag räknade rätt 56 deltagande svenskar , och flera är på väg hit men det är ont om platser står alltid bilar utanför och väntar .

:wideeyed:Ha det gott , trots att Kiruna fått snö , västerbottens inland lär få nattfrost , och det är återigen lagligt att köra på dubbdäck , tänk då på oss tidsmillionärer som ännu söker oss till skuggan mot eftermiddagarna .
Rulla Lugnt.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

La Fiesta Nacional de España eller Día de la Hispanidad som dagen också kallas för firas alltid den 12 oktober. Det sistnämnda uttrycket kommer från när Christoffer Columbus satte sin fot för första gången i Las Americas år 1492. Dagen är en nationell helgdag och brukar firas med en militärparad i Madrid, ledd av kung Juan Carlos I.
Den 12 oktober är också en lokal helgdag i Zaragoza (Fiestas de Pilar) i Aragonien, då stadens helgon Pilar ställs fram vid torget Plaza del Pilar. Tusentals dyrkare från hela världen klädda i traditionella folkdräkter besöker torget och lägger fram blommor till sin jungfru Pilar.


:yes:Hej alla husbilsvänner jag brukar ju inte skriva så här ofta men vill bara påminna om att det är SPANIENS NATIONALDAG denn 12 oktober och ovanstående rader har jag klippt rakt av från gogel .

Kan ju då samtidigt som en upplysning tala om för er som inte redan vet att det soliga vädret består i detta för oss helt underbara land och vi kommer att glädjas med alla dessa goa glada och vänliga spanjorer som vi allt emellan kommit i kontakt med , ingen nämd och ingen glömd men ändå personalen här på Camping Eden får en extra stjärna idag då jag såg att en av vaktmästarna var och avlövade en massa träd för att Uffe och Lena skulle kunna se svensk tv via sin parabol.

Tyvärr åker en del svenskar söderut imorgon bl.a Jan och Birgitta några fullvärdiga boul moståndare som vi säkert kommer att sakna , får bara invänta att några nya spelare nu ska dyka upp .

Vad solen beträffar så rår den fortfarand med att få kvicksilvret att krypa en bra bit uppåt på termometern , närmare bestämt till en så där 34-36grader mot em , bad tempen är inte så dålig den heller i dag vid 13tiden nådde tempen upp till 25grader , det ni är lite skillnad mot för Bror Axelssons tankegångar om att snart kunna ta fram snöscotern för årets första tur .

Det kommer otroligt många husbilar förbi här varje dag en del blir utan platser och står då under natten på en gratisparkering bakom campingen för att få en plats dagen efter och en del drar vidare till andra campingar , men vi är ju ett antal nordbor som också slagit ner bopålarna här för vintern på detta för oss förträffliga ställe .

Ha det nu så bra i vänta på vintern och en ny vår alla kända som okända , blev ju ett lite längre inlägg än tänkt , men det blir så ibland när det alltid händer en massa saker omkring oss .

:yes:Rulla Lugnt
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej igen alla husbilsvänner hemma i Sverige och övriga Europa .



Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 024.JPG

Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 027.JPG

Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 006.JPG

Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 010.JPG

Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 088.JPG

Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 032.JPG

Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 038.JPG

Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 081.JPG

Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 008.JPG

Ärtsoppa och Gunnars flytt 2011 10 03 080.JPG

Här kommer några utlovade bilder från vårt vinterviste i Peniscola , som ni ser så bor vi bara bra här , gör marknadssvängen på måndagarna , umgås med en massa trevliga husbilsvänner , solar , badar , spelar boul , slappar i solen och är som vanligt allmänt lat .
Måsta ju dock bestiga elcyklarna ibland för iköpsresor till Lidel eller någon annan affär i vår omgivning .
Bilderna är tagna på vår uppställningsplats , från marknaden , och en del tog jag på den trevliga ärtsopp träffen som Kickan och Ingvar hade ordnat en trevlig tradition som dom gärna får fortsätta med , förutom den goda ärtsoppan så blev det både allsång , historieberättande och även en och ann stilla vals i den jumma höstnatten .
Eftersom tekniken inte riktigt vill vara med mig så får det bli en kort rapport idag , men jag ska försöka återkomma med några fler bilder , och en lite mer utförlig berättelse längre fram .
Rulla lugnt och ta det försiktigt där ute i höstmörkret tänk på att halkan kan slå till när man minst anar det .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes:Hej igen govänner tänk ändå vad dagarna rullar på , badade i medelhavet under förra veckan , och nu har vi ställt om till vintertid , marknaden har börjat sälja vinterkläder , här är det inte ute tempen som reglerar vilka kläder man ska ha utan årskalendern , Lidl hade också extra pris kampanj på en massa vinterkläder under förra veckan .
Vad ska man tro då utetempen i skuggan ligger närmare +25 grader mot em.
Nåja för att följa trenden och modet köpte jag mig så en ofodrad fleece jacka för 10€ på marknaden , vill ju inte vara alltför avikande då kan dom ju tro att man kommer norrifrån.
Dom senaste dagarna har flera svenska bilar anslutit och även rätt många finska ekipage har anlänt (övervintrare) folk som man känner sedan tidigare år .
Förutom dagens marknad har man rest ett stort försäljningstält nere i hamnen , utanför har det uppförts olika hoppborgar för det ungre klientelet , barna är lediga från skolan och många vuxna har klämdag idag för imorgon är det ju helgdag här då är det ju den riktiga "ALLA HELGONS DAG" hemma i Sverige har vi ju ingen röd dag i veckan för just detta men här tar men det mer på allvar .
Annars känns det rätt så skönt att kunna strosa runt och göra ingenting i bara schorts och ett linne , speciellt när man följer nyheterna hemifrån på nätet och just nu läser om nödvändigheten att få på dubbdäcken pga, den förädiska halkan , tänk att man under så många år åkt runt på vinterdäck och alltid ansett att det är en sak man inte kan vara förutan , och nu tänker man att kanske skulle man ändå lägga MS däck på husbilen när det blir aktuellt med att köpa nya , för skulle man få för sig att åka runt i Europa mitt i vintern så har ju bla. Tyskland infört nya däcksregler för vinterkörning.
Förutom en del pyssel med och omkring bilen rinner dagarna iväg genom samtal med husbilsgrannar om alla livets väsentligheter så som Lidels extrapriser kommande vecka , kinarestaurangens matsedel , lågprisglödlampor till bla. husbilen borta hos kinesen , eller hur det gick i dom senaste boulomgångarna , dessemellan ska man ju hinna slappa och njuta någon stund i solen också .
Hade någon sagt eller ens tänkt tanken när man för så där en 55 år sedan när vi ungar tillbringade vinterkvällarna på Svandammens is , skottandes snö för att kunna åka skriskor på vingliga föttrer med nästan rundslipade skridskor som skulle snöras och skruvas fast på kalla blöta pjäxor , att vi som pensionärer skulle åka husbil övervintra i tex. Spanien och sitta under ett parasoll sökandes skugga medan vi njuter av en god kall öl , hade nog den personen ifråga förmodligen blivit dumförklarad .
Det mest spännande under nogon av dessa ungdomens vintrar var då vi kunde sitta i en snödriva en klar vinterkväll och vänta på att sputnik och hunden Laika skulle passera på himmlavalvet .
Nu spårar det iväg det skulle ju handla om lata dagar i Peniscola , men ibland rusar tankarna iväg med en och lite av barndomens minne och nostalgi kommer över en , vi har fått göra en livsresa i både teknik och utveckling som våra barn och barnbarn inte ens har varit i närheten av och det är det väl inte konstigt att dom ibland tror att vi växt upp eller kanske rent av varit granne med Fred Flinta .
För som vanligt hade jag ju tänkt lägga in några bilder härifrån men the Computer sees no .
Jag ska försöka få iväg några kort lite senare .
Rulla Lugnt i vintermörkret .


 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:wideeyed:Hej nu ska vi se om jag får det här med tekniken med överföring av foton som med ljusets hastighet ska kunna nå er alla som vill ta del av dem .


marknadsdag 2011 10 17 043.JPG Marknaden2001 sista okt 059.JPG
Än känns det som att en del av sommaren finns kvar här hos oss trots att vi nu gått in i vintertid enligt klockan ,.



Marknaden2001 sista okt 069.JPG Marknaden2001 sista okt 074.JPG
På marknaden är det alltid en massa köpsugna eller kanske bara nyfikna mäniskor , men trevligt är det .



Marknaden2001 sista okt 079.JPG Här är ett drömobjekt för en elektriker att få pyssla med .



Marknaden2001 sista okt 080.JPG Kolla in vilket mysigt apotek vi har i vårt närområde .



Alla Helgons Dag 1nov 2011 010.JPG Alla Helgons Dag 1nov 2011 004.JPG



Alla Helgons Dag 1nov 2011 004.JPG Alla Helgons Dag 1nov 2011 011.JPG
Idag den 1 nov på Alla Helgons Dag som är helgdag här i Spanien , tog vi oss bort till Kyrkogården för att kolla in alla dessa fantastiska blomsterarrangemang som man har smyckat gravarna med inför den här helgen .

Hoppas att det funkar nu det här med tekniken alltså återkommer med fler bilder lite längre fram då jag har någor att berätta om vår vardag här .
Rulla Lugnt .
 

Bilagor

  • Alla Helgons Dag 1nov 2011 012.JPG
    Alla Helgons Dag 1nov 2011 012.JPG
    244,4 KB · Visningar: 1
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes:Hej igen alla kända och okända där ute i den stora världen , ja den befinner sig i kris , Grekland står på ruinens brant ingen vet om och när dom ska få låna mer och nya pengar , Italien tappar sin premiärminister när som helst och även här i vårt paradis på jorden alltså Spanien så står allt inte riktigt rätt till med ekonomin här heller .
Följer med i dom olika trådarna här på HBK sidan väntar på svar från dom olika grupperna om deras verksamhet , HBK ordförande Lasse gick ju för ett tag sedan ut och uppmanade dom , ja gav dom fullmakt att rapportera direkt på forumet till medlemmarna om sin verksamhet men jag kanske väntar förgäves .
Här hos oss i Vår lilla värld rullar timmarna och dagarna på som vanligt , vi går våra campingrundor slänger ett och annat ord till husbilsbekanta som vi känner och ibland skapas det nya kontakter med för oss sedan tidigare okända .
Måndagarna går som vanligt åt till marknadsdagarna och samtidigt med det en liten stunds trevlig samvaro med andra husbilsåkare över en kall öl på Pensionista .
Det stora som hänt och påverkat oss under den gångna vecka är nog stormen som drog fram här under helgen med uppemot 25m/sek i byarna det gällde att hålla i både hatten och vindskydd , markiser och förtält , hörde dock inte något efteråt om att det skulle ha uppstått några skador på husbilar eller vagnar .
Dessutom har vi ju som jag skrev i ett tidigare inlägg nu gått in i vinterperioden och i och med det så kommer gänget som klipper ned alla träd på campingen , grenarna på dessa växer fort ut på våren så på sommaren bildar dom ett helt lövtak över campingen och skapar en skön skugga under den varmaste perioden , nu då vi fått klippt och allt blivit ljust och öppet runt omkring oss känns det som att vi gått in i en ny sommarperiod , för nu når solen oss igen med sina värmande strålar och vi kan sitta ute och äta i +25grader eller mer under dagen .
Förutom allt det vardagliga så passerade Jappe förbi oss här på väg till sitt stamställe nere i Sant Paula .
Nu till helgen är det också en del andra svenskar som lämmnar oss för vidare resa mot just Santa Paula och omgivningarna däromkring , många av dom lämmnar ju husbilen utanför Elche för att flyga hem till Sverige och vistas hemma under december och januari .
Här på Eden är vi ju ganska många övervintrare som blir kvar ända till våren och nån gång i april eller så gör vi som flyttfåglarna vänder nosen mot norden för att tillbringa sommarmånaderna där .
Ja ska försöka lägga in några bilder som vanligt , men ibland lyckas det inte och då skyller jag på att jag har för dålig uppkoppling sant eller falskt vet ju inte jag men det är en ursäkt så god som någon .
Rulla Lugnt



Stormen 6-11-2011 002.JPGStormen 6-11-2011 011.JPG
När stormen drog fram över oss blev det inte mycket gjort utan alla kurade i sin respektive husbilar och höll ett vakande öga på allt som kunde blåsa iväg .



stormen nov.05 2011 006.JPG stormen nov.05 2011 007.JPG
På måndagen när vi gick ner till marknaden och Pensionista hade allt lugnat ner sig igen och vädret hade återgått till det normala .



stormen nov.05 2011 012.JPG Här gör Jappe ett kort stopp för övernattning här i Peniscola på väg mot sitt stamställe La Bahia i Santa Pola .



stormen nov.05 2011 014.JPG stormen nov.05 2011 017.JPG
Här är grabbarna som vet hur man klipper träd och så här kortklippta blev vi .



stormen nov.05 2011 018.JPG I veckan har vi också precis som varje vecka haft en tvättdag , och då kommer denna fantastiska maskin väl till användning tvättar riktigt bra med tanke på att den inköptes för 30€ av en tyck granne här på campingen .

Ser på datorn att värmen i Sverige fortfarande håller i sig och att det inte varit så snöfattigt norröver på hundra år vid den här tiden på året men det innebär inte att jag kommer att uppmana er att köra för fort utan fortsätta att :
Rulla Lugnt
 

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Lata dar i Peniscola .

Tack för att vi får läsa om er vistelse i Peniscola. Vi var på samma camping en vecka i april på hemvägen från vår vintervistelse i Spanien och Portugal. Jättefin camping och jättefin stad... Vi kommer säkert att hamna där i vinter igen, kanske redan på nedresan i januari. Vi längtar..

Ha en fortsatt skön vistelse där och skriv mera...
 

AMGENÖ

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
6264
Medlemskap
2023
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej!
Det är roligt att följa era vidare bravader på Eden
Man bli avensjuk för att vi inte kunde vara kvar, men forsätt att skriv, då känns
det som att vi är kvar.
Häls atill de andra
Mvh
Anne-Marie o Ellert:wub:
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes:Ja så har vi då kommit ännu en vecka närmare advent sen jag senast skrev ner några tankar om vardagslivet här på Eden , kan dock konstatara att skidsäsongen på platten kommit igång liksom hockyn , Robinson är slut för säsongen och snart också Bonde soker fru mfl. så vad ska vi nu se på för samhällsnyttiga program framöver .

Ser också att snön nu är på gång i norr och att även kylan verkar komma smygandes , läser om det nya elupproret i södra sverige där nu elen blir dyrare.

Här i Peniscola har vi ju inte helt kunnat undgå att Spanien går till valurnorna idag och att alla tror på ett regimskifte , på måndag lär vi väl veta hur det blir
.
I övrigt har vädret varit snällt med oss har haft lite obestämbart väder den senste tiden med ömsom sol och ömsom lite regn , förutom det senaste dygnet då , då vi fått mer än det normala under en månad .
Vi är rätt många här som dragits med några envisa förkylningar på sistone kanske beror det på att vi tycker att det fortfarande är sommar medan spanjorerna anser att det är vinter och klär sig därefter .
Tex. så kunde man köpa både täckbyxor och täckjackor samt varma underställ på bl.a Lidel under den gångna veckan .



Peniscola 2011 11 19 003.JPGIbland så drar vi iväg ända bort till Eroski för att handla , som vanligt finns det mycket varoe där men väldigt få kunder .



Peniscola 2011 11 19 006.JPGHar man väl tagit sig till Eroski så kan man ju inte låta bli att slå sig ned på nån uteservering där för lite förfriskning innan man gränslar sin elponny för vidare transport hemåt .



Peniscola 2011 11 19 009.JPGVäl hemma igen gäller det att hålla kontakt med kökschefen för att informera sig om vad dagens middag kommer att bestå av .



Peniscola 2011 11 19 010.JPG Så här ser det ut utanför oss på vår gata just nu inte särskilt jullikt men till helgen kommer det väl upp en del julslingor skulle jag tro .

Kan ju också tillägga att en en del av svenskarna som varit här under dom senaste 2 månaderna nu har åkt söderöver då till bl.a Santa Paula mång av dom flyger ju hem under jul och nyår och lämmnar då bilen där.
Lite svårt att lägga in bilder just nu så jag får försöka få med fler vid ett senare tillfälle ha det nu bra alla kända och okända , vi hörs .
Rulla lugnt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej på er där nere i Peniscola,


Jag har en fråga till er som campar där nere, kan ni dricka det vatten som ni har tillgång till?
Jag tyckte mig se en hel del vattendunkar vid ett ekipage, så därför undrar jag.


Hälsningar

Stig B
HBK 4305
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej på er där nere i Peniscola,


Jag har en fråga till er som campar där nere, kan ni dricka det vatten som ni har tillgång till?
Jag tyckte mig se en hel del vattendunkar vid ett ekipage, så därför undrar jag.


Hälsningar

Stig B
HBK 4305
:wideeyed:Hej visst kan du använda kranvattnet här, det användes till det mesta i matlagningen etc. , det är ju godkänt av hälsovårdsmyndigheten , men dom flesta köper ändå flaskvatten att dricka när dom vill släcka törsten .
Vattendunkarna du ser utanför en del ekipag samlar ofta folk på sig , dom använder dom som motvikter på tältkappor och liknande , det kan nämligen blåsa rätt bra här emellanåt .




Peniscola 2011 11 19 008.JPG Så här ser det ut hos många långtidsboende här gäller ju att grejorna sitter fast om det sätter igång att blåsa .
Rulla Lugnt .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:yes:Hej alla kända och okända vill passa på och skicka en 1sta adventhälsning till er , hoppas att ni fått i er lite god varm glögg varvat med goda pepparkakor för snällhetens skull.
Hälsa alla från oss här i ett soligt varmt och skönt Peniscola .
rulla Lugnt
RuneB , Aina



1sta advent 002.JPG
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej igen , hade ju vid något tidigare tillfälle utlovat några bilder härifrån vår horisont , ska försöka lägga in ett antal som jag tog nu på morgonen under en promenad genom en stad som just håller på att vakna söndagen den 27-11 2011 alltså den 1sta advent .
Är det konstigt att vi tidigare så frusna nordbor trivs i denna för oss så underbara miljö.



1sta adevent 2001 peniscola 004.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 006.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 008.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 010.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 012.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 013.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 015.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 018.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 027.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 030.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 032.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 036.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 037.JPG

1sta adevent 2001 peniscola 009.JPG
Som ni ser inte lider vi någon större nöd som dom tidsmillionärer vi är så kan vi ju inte annat än njuta av tillvaron .
Ha nu en god fortsättning på adventhelgen och rulla lugnt .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:wideeyed:Hej igen där ute i en stora världen , idag har vi firat 2dra advent med en del husbilsvänner genom att ta oss en promenad till en av kinesrestaurangerna inte allt för långt från oss för att äta en kinesbuffe mycket och god mat var det , kanske tur att vi gick annars är det ju alltid lätt att sätta sig på elcyklarna och låta sig transporteras med några lätta tramptag .
Ser att värmen hemma i Sverige består men att morgnarna och nätterna är kalla och förädiska så en hel del allvarligare olyckor har inträffat .
Euron är ju i gungning och världen i stort är orolig , här i spanien är arbetslösheten hög ungdomarna har svårt att få jobb , byggmarknaden har stannat av och det säjs att det nu finn omkring 700000 tusen lediga lägenheter i Spanien som står tomma .
Läser också om att Ryssland går till val idag och att Putin som vanligt väntas avgå med seger .
Förvånas över försäkringskassan som inte kan bevilja en permobil till mannen som fått bägge benen amputerade , man tror tydligen att det kanske inte är ett bestående men utan man vill avakta (vad då att nya ben ska växa ut eller ? )
Att Sverige blivit indelat i elsoner som gör att kw priset blir lägre i norra än södre Sverige var det tydligen ingen politiker som tyckte att det var något för svensken i gemen att bråka om men det här borde jag väl inte ta upp här en av klubbkamraterna fick ju ett smärre utbrott sist jag skrev om det .
Kungen och Juholt är ju också dom 2 personer som numera alltid verkar vara i blåsväder , tur att dom bägge verkar vara stadigt förankrade än så länge .
I Koblenz evakuerar man omkring 70000 mäniskor pga man hittar gamla engelska bomber från 2dra världskriget på botten av floden Rehn.
Här i husbilsklubben har ju ett av många ämnen varit adventsljusstaken och den stora frågan där är ju tydligen hur tänder man ljusen , detta har ju lett till en hel del inlägg och "Postis" som desainat HBK ljusstaken känner sig utpekad och ledsen över att medlemmar ifrågasätter om den är rätt tänd .
Här i vår egen lilla värld på camping Eden har nu också vi fått upp en hel massa julsaker men jag har inte sett andra ljusstakar här än dom 7 armade och på dom tänds ju alla ljusen , så egentligen kan inte heller jag bringa nån riktig klarhet i det hela .
Annars njuter vi av solen och värmen , den goda grannsämjan , boulstunderna , gemensamma restaurangbesöken , marknadsdagarna och alla festligheter som våra värdar spanjorerna hittar på och firar så här före jul och nyår ja även feterna som kommer efter det nya året .
Som vanligt ska jag försöka lägga in några bilder härifrån men som vanligt det är inte alltid det går .
Rulla Lugnt i vinternatten tänd era ljus och njut av livet .



2 december 2011 001.JPG

2 december 2011 009.JPG

2 december 2011 008.JPG
I väntan på bussen till Benicarlo och besök på Rafy Bodega där äter 2 personer schnitzel för 15€ på måndagar och fredagar.



2 december 2011 001.JPG

2 december 2011 009.JPG

2 december 2011 008.JPG

2dra advent 2011 peniscola 005.JPG

2dra advent 2011 peniscola 002.JPG

2dra advent 2011 peniscola 006.JPG

2dra advent 2011 peniscola 013.JPG

2dra advent 2011 peniscola 014.JPG Några bilder från den andra advent .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej go vänner där ute i vintrmörkret jag brukar ju inte skriva så här tätt mellan gångerna men idag har vi varit både på marknade , Consum för att inhandla en del livsmedel och också hunnit med en öl bland husbilskamraterna på Pensionista och sist mebn inte minst viktigt deltagit i Boulen .
Lite info om helgdagarna kan ni läsa nedan :
Två helgdagar i början av december​
Skrivet av
-​
Onsdagen den 6 december och fredagen den 8 december är helgdagar här i Spanien.​
Text: Michael Jepsen​
Författningsdagen​
Den 6 december firar spanjorerna Dia de Constitución, vilket är den dag då den spanska
konstitutionen godkändes. Efter Francos död år 1975 behövde spanjorerna några år på sig att
komma på fötter. Efter hela 36 år av diktatur var en demokrati inte någonting som kunde införas
helt utan vidare. År 1978 var man dock äntligen redo att rösta om landets nya grundlag.
Författningen blev godkänd med stor majoritet den 6 december 1978, och därmed fick detta
datum bli spanjorernas författningsdag, Dia de Constitución.​
Den obefläckade avelsen​
Den 8 december är Inmaculada Concepción, den obefläckade avelsen. I de flesta katolska
länder är denna dag en helgdag, och så också i Spanien. Här firar man att Jesus mor, Jungfru
Maria, blev född med Guds hjälp och var därför fri från arvssynd. Hennes föräldrar Anna och
Joakim hade varit gifta i 20 år utan att kunna få barn. Anna bad till Gud om hjälp och till sist kom
ängeln Gabriel och sa att hon skulle föda en dotter. Nio månader senare födde Anna sin Maria.
Sedan det åttonde århundrandet har Jungfru Maria firats, men en del kristna grupper var oeniga
ifråga om omständigheterna kring händelsen. Påve Pius IX proklamerade därför en dogm om
Marias obefläckade avelse. Detta gjorde han den 8 december 1854 och därför firas händelsen
just detta datum. Dogmen baserades på Lukas Evangeliet 1-2 om Maria som gudsföderska och​
som den evigt rena Jungfrun. Trots sin status födde hon ytterligare 4 söner .
På Consum sprang jag på några av mina finska husbilsvänner och dom hävdade med bestämdhet att Spanien har helgdag imorgon måste vara för den finska nationaldagens skull , dom vill fira tillsammans med sina finländska vänner som tillbringar vintern här nere i Spanien .
När man som jag nu sitter här och tänker på helg och nationaldagar mm.
kan man inte annat än tacka sin lyckostjärna för allt man fått uppleva och vara med om jag föddes ju för drygt 66 år sedan , varit delvis ute och jobbat i dom nordiska länderna sett dom byggas upp efter ett andra värdskrig , något som många av vi 40 talister hoppas och tror att våra barn inte ska behöva uppleva utan få leva i ett fredligt Europa , för så bra som vi tidsmillionärer har det här i vår egen lilla värld i ett litet hörn under vintern på Spansk jord önskkar jag att alla nångång i livet ska få ha det .
Så därför firar vi med själ och hjärta både Spaniens Författningsdag och Finlands Nationaldag den 6 december.
Kan inte lägga in några bilder för tillfället , återkommer med det .
Rulla Lugnt i vintermörkret och fira gärna tisdagen som en helgdag med oss , glöm inte att tända ett ljus oavsett om ni tänder det från höger eller vänster .
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

:swoon:Ack ack ack dessa datorer helt plötsligt kan jag lägga in bilder igen , här kommer några från marknadsdagen den 5-12
Vi hade en bra bit över +30 grader i solen idag vem var det som sa att det är 19 dar kvar till JUL ?



Peniscola 5 dec 2011 005.JPG

Peniscola 5 dec 2011 006.JPG

Peniscola 5 dec 2011 011.JPG

Peniscola 5 dec 2011 010.JPG

Peniscola 5 dec 2011 017.JPG

Peniscola 5 dec 2011 020.JPG

Peniscola 5 dec 2011 022.JPG

Peniscola 5 dec 2011 025.JPG

Peniscola 5 dec 2011 026.JPG

:yes:Rulla Lugnt .




 
F

F.d. 29873

Guest
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej Rune och Aina!

Vilka soliga och härliga bilder du skickat. Vi längtar tillbaka!

Vi har just fått vår första snö här i Linköping.

Kram till er båda!

Kjell o Kristina K:spinny:
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Lata dar i Peniscola .

Hej go vänner där ute i vintrmörkret jag brukar ju inte skriva så här tätt mellan gångerna men idag har vi varit både på marknade , Consum för att inhandla en del livsmedel och också hunnit med en öl bland husbilskamraterna på Pensionista och sist mebn inte minst viktigt deltagit i Boulen .
Lite info om helgdagarna kan ni läsa nedan :
Två helgdagar i början av december
Skrivet av
-
Onsdagen den 6 december och fredagen den 8 december är helgdagar här i Spanien.
Text: Michael Jepsen
Författningsdagen
Den 6 december firar spanjorerna Dia de Constitución, vilket är den dag då den spanska
konstitutionen godkändes. Efter Francos död år 1975 behövde spanjorerna några år på sig att
komma på fötter. Efter hela 36 år av diktatur var en demokrati inte någonting som kunde införas
helt utan vidare. År 1978 var man dock äntligen redo att rösta om landets nya grundlag.
Författningen blev godkänd med stor majoritet den 6 december 1978, och därmed fick detta
datum bli spanjorernas författningsdag, Dia de Constitución.
Den obefläckade avelsen
Den 8 december är Inmaculada Concepción, den obefläckade avelsen. I de flesta katolska
länder är denna dag en helgdag, och så också i Spanien. Här firar man att Jesus mor, Jungfru
Maria, blev född med Guds hjälp och var därför fri från arvssynd. Hennes föräldrar Anna och
Joakim hade varit gifta i 20 år utan att kunna få barn. Anna bad till Gud om hjälp och till sist kom
ängeln Gabriel och sa att hon skulle föda en dotter. Nio månader senare födde Anna sin Maria.
Sedan det åttonde århundrandet har Jungfru Maria firats, men en del kristna grupper var oeniga
ifråga om omständigheterna kring händelsen. Påve Pius IX proklamerade därför en dogm om
Marias obefläckade avelse. Detta gjorde han den 8 december 1854 och därför firas händelsen
just detta datum. Dogmen baserades på Lukas Evangeliet 1-2 om Maria som gudsföderska och
som den evigt rena Jungfrun. Trots sin status födde hon ytterligare 4 söner .
På Consum sprang jag på några av mina finska husbilsvänner och dom hävdade med bestämdhet att Spanien har helgdag imorgon måste vara för den finska nationaldagens skull , dom vill fira tillsammans med sina finländska vänner som tillbringar vintern här nere i Spanien .
När man som jag nu sitter här och tänker på helg och nationaldagar mm.
kan man inte annat än tacka sin lyckostjärna för allt man fått uppleva och vara med om jag föddes ju för drygt 66 år sedan , varit delvis ute och jobbat i dom nordiska länderna sett dom byggas upp efter ett andra värdskrig , något som många av vi 40 talister hoppas och tror att våra barn inte ska behöva uppleva utan få leva i ett fredligt Europa , för så bra som vi tidsmillionärer har det här i vår egen lilla värld i ett litet hörn under vintern på Spansk jord önskkar jag att alla nångång i livet ska få ha det .
Så därför firar vi med själ och hjärta både Spaniens Författningsdag och Finlands Nationaldag den 6 december.
Kan inte lägga in några bilder för tillfället , återkommer med det .
Rulla Lugnt i vintermörkret och fira gärna tisdagen som en helgdag med oss , glöm inte att tända ett ljus oavsett om ni tänder det från höger eller vänster
Och Finland firar självständighets dagen den 6 december
Mvh Frank
 
Toppen