• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastvikt?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hejsan!
Vi tittar på vår första husbil och funderar på lastvikten...
Vi är bara 2 personer och behöver inte ha med moped och massa annan tung fritidsutrustning. Är det vettigt att räkna av 50kg för eftermonterad utrustning typ markis, tv-antenn, etc?
Frågan är om 470 kg räcker?
Minus 50 enligt ovan och minus 140 för oss.
Kvarstår 280 kg.
Ni med era erfarenheter, bör det räcka?
Baggage, porslin, vattentankar, gasol, mat/dricka, osv osv. Annat tungt jag glömt?

Synpunkter? ;-)
 
F

F.d. 53833

Guest
Sv: Lastvikt?

När jag tog mitt C1 körkort hade körskolan vägt bilen och kommit fram till att extrautrustningen i den burstner'n vägde ca 250kg.
Fick förklarat att till-och-med förardörren kan vara extrautrustning som inte ingår i tjänstevikten.

Det bästa är att åka och väga bilen vid provkörningn.
Glöm ej att kolla axeltrycket på båda axlar så du får ett humm om vart du kan lägga lasten.


PS. Tjänstevikten är inkl, 75kg förare samt färskvattentank och gasoltank fyllda till 90%, om jag inte missminner...
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Lastvikt?

När jag tog mitt C1 körkort hade körskolan vägt bilen och kommit fram till att extrautrustningen i den burstner'n vägde ca 250kg.
Fick förklarat att till-och-med förardörren kan vara extrautrustning som inte ingår i tjänstevikten.

Det bästa är att åka och väga bilen vid provkörningn.
Glöm ej att kolla axeltrycket på båda axlar så du får ett humm om vart du kan lägga lasten.


PS. Tjänstevikten är inkl, 75kg förare samt färskvattentank och gasoltank fyllda till 90%, om jag inte missminner...

Ja väga hade jag tänkt, men +250kg extrautrustning....jösses
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Lastvikt?

2vuxna + 1 barn på 8år

Vägde bilen efter att vi lastat för en tur och vikten var 4002kg med oss i bilen.
Bilens tjänstevikt 3050kg

Inte märkvärdigt mycket saker men ändå 950kg last med oss själva (föraren 90kg)
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Sv: Lastvikt?

Hmmmm....det tål att fundera på.
Väldigt många husbilar har ju en (teoretisk) lastvikt på 4-500 kg...
Kör de flesta med överlast då? Kanske ovetande?

Vi får satsa på lättöl, lättmjölk och andra lightprodukter :)

Skämt åsido, planerar ni viktmässigt när ni packar/lastplanerar dvs vet vad allt väger?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag tycker det är för lite lastvikt. Efterhand som tiden går och man har kört lite med bilen så blir det att man lägger in mer och mer grejor som ökar på vikten.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Lastvikt?

Jag har en lastvilt på 860kg. När jag lastat allt, inkl hund o tant har jag 60 kg tillgodo. Frun är handikappad så jag har med en permobil och en rullator, elcykel, dubbla gasflaskor, parabolantenn, fulla tankar o massor av mat.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Lastvikt?

Vikt på markis ligger på allt från 30-65kg beroende på storlek och konstruktion. Men vettigt är väl att räkna av runt 50kg så är man nära sanningen.

Om ni har 470 kg kvar i lastvikt på det objekt ni är intresserad av och bilen har Svensk registrering, dvs tjänstevikten ni utgår från kommer från registreringsbeviset och registreringen är någorlunda nyligen gjord (säg inom senaste 3-4 åren kanske) borde den lastvikten (470kg) räcka ganska långt. Speciellt om bilen inte skall lastas med moped/flera elcyklar eller mc (liknande).
I tjänstevikten är redan 75kg förare, full bränsletank, 1st 11kg gasolflaska och 90% av fylld färskvattentank inräknad.

Mvh!
Niklas
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Att gå efter registreringsbeviset kan väl vara lite vanskligt? Är det inte bättre att faktiskt väga bilen?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Lastvikt?

Visst kan det räcka med en lastvikt på 470kg, vi har det på en husbil, import men registrerad i Sverige 2006 som PB2. Vid vägningar senare har lastvikten stämt mycket bra så även på en äldre husbil registrerad som Lätt lastbil 1992. Vi har en lätt mc med ibland som med ställning och 5 liter bensin väger c:a 100kg så nog går det att klara sig med en lägre lastvikt. Vi äter ofta ute och handlar dit vi kommer. Bilprovningar och Kontrollplatser har ofta vågar man kan låna för att få lite ledning hur mycket man kan lasta. Om bilen har eftermonterad utrustning ac m.m. så kontrollväg innan köp.
Lycka till!
Åke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Re: Lastvikt?

Att gå efter registreringsbeviset kan väl vara lite vanskligt? Är det inte bättre att faktiskt väga bilen?

Vid registreringsbesiktningen vägs bilen och den faktiska uppväga vikten skrivs in som tjänstevikt. Det man "missar" är utrustning som i efterhand monteras.
Är bilen importerad är den ju dock ofta vägde MED eftermonterad utrustning. Det som inte kommer med vid registreringsbesiktningen är ju naturligtvis utrustning monterad ytterligare. Men ofta är det mindre saker. I vårt fall handlar det om en subwoofer.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det är vad bilen väger vid en eventuell poliskontroll som ligger till grund för om det blir någon påföljd. Oavsett vad som står på regbeviset om lastvikten, får bilen bara väga max 3500 kg (+ någon felprocent är ej säker på det) om den har den totalvikten. Sen att hävda att man bara har lastat en viss vikt som teoretisk skall funka, spelar ingen roll. Därför är det bäst att väga bilen för att vara på säkra sidan oavsett vilken totalvikt man har 3500 kg, 3800 kg, eller kanske 5000 kg
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Lastvikt?

Vår bil ha tjänstevikt 3275 kg vilket stämmer bra med verkligheten när vi vägde, när vi packat allt för semester med full bränsletank, full färskvattentank, två cyklar, allt vi vill ha med för 7 veckors semester inkl extra septitank, bockar för att få bilen stå plant, osv så vägde vi 3660 kg med mig och hustrun i.

Vår bil har de mesta i tillbehör som dubbla batterier, solpanel, separat frys, ugn, två tv osv. Vår totalvikt är 4250 kg.

Så för oss är 400 kg vad vi lastar (inkl hustrun, och 30 kg "övervikt" på mig mot normalförarens vikt på 70 kg). Att vi sen kan köpa på oss vikt under semestern på 590 kg är skönt för blöta varor att köpa med utan att behöva oroa sig för övervikten.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Lastvikt?

Tjänstevikt enligt Transportstyrelsen.

Tjänstevikt bil, traktor och motorredskap
Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med
det tyngsta karosseri som hör till fordonet,
verktyg och
reservhjul som hör till fordonet
bränsle
smörjolja
vatten
föraren.

>Blasse
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Lastvikt?

Tjänstevikt enligt Transportstyrelsen.

Tjänstevikt bil, traktor och motorredskap
Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med
det tyngsta karosseri som hör till fordonet,
verktyg och
reservhjul som hör till fordonet
bränsle
smörjolja
vatten
föraren.

>Blasse
Du glömde varningstriangel :):(
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Re: Lastvikt?

Det är vad bilen väger vid en eventuell poliskontroll som ligger till grund för om det blir någon påföljd. Oavsett vad som står på regbeviset om lastvikten, får bilen bara väga max 3500 kg (+ någon felprocent är ej säker på det) om den har den totalvikten. Sen att hävda att man bara har lastat en viss vikt som teoretisk skall funka, spelar ingen roll. Därför är det bäst att väga bilen för att vara på säkra sidan oavsett vilken totalvikt man har 3500 kg, 3800 kg, eller kanske 5000 kg

Det du menar, om jag förstår dig rätt, är att alltid väga bilen när du åker iväg eller har lastat in mer/ny läst för att inte råka överlasta!?
 
Toppen