• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lastbil kontra husbil

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Roade mig med en jämförelse en lastbil modell större har en årsskatt på 500:- samt en vägavgift på 12912:-
Vi senaste besiktning var mätarställningen 243009km, årsmodell 2014. Nu till min matematik på 5 år har vi en genomsnittlig körsträcka 4860km/år vilket ger en skattekostnad (2,75 kronor/mil).?
Så jämförelsen med en husbil av samma årsmodell, körsträcka 2630km på 5år alltså ett genomsnitt på 526mil /år. Med en årsskatt på 6838:- ger det ett pris på 13 kronor/mil.
OBS endast skattekostnad exklusive drivmedel också vidare.
Rätta mig gärna om ni anser jag räknar som Fan läser Bibeln..
 
F

F.d. 54808

Guest
Nog fan har du läst bibeln.
Om du ska jämföra så där, så borde du räkna på lika antal mil och då betalar du ungefär bara hälften av vad lastbilen betalar.
Du kan ju även ställa av husbilen när du inte kör med den, du betalar ju skatt per dygn och inte per månad och då får du andra siffror/mil
 
Toppen