• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laga spricka i plastdel

K

kimse944

Guest
Har fått början till spricka ovanför förarprövare o passagerare dörrar. Se bild.
Har ni några bra tips på hur detta lagas snyggt? Kompisen hade liknande sprickor och han lämnade in för lagning och fick tillbaka något som en 5-åring gjort bättre...
 

Bilagor

  • 20170526_103224.jpg
    20170526_103224.jpg
    2,7 MB · Visningar: 139
  • 20170526_103230.jpg
    20170526_103230.jpg
    3,5 MB · Visningar: 144

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Laga spricka i plastdel

Hej..
Gör sprickan lite bredare upptill, 1-2mm och fyll i med Plastic Padding som då får mer kontaktytor.. Skrapa bort överflödet på kanterna innan det torkat. Slipa med fint sandpapper, måla över med lämpl. kulör. Limma plast är inte lätt, gissar att karossen vibrerar..
Lycka till.
Bo.m
Libom.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laga spricka i plastdel

Tyvärr rätt svårt att få en yttre mindre lagning av bara sprickan att hålla när man inte kan komma åt baksidan för att lägga en rätt kraftig förstärkning som tar över krafterna.
Man kan skära upp sprickan så den blir minst en cm. bred, borra flera hål runt kanterna, lägga "lim" på baksidan och pilla in att förstärkningsnät genom hålet och dra det mot kladdet så limmet pressas ut genom hålen på sidorna runt hålet, och därefter spackla och måla. Det blir då förstärkningen som håller ihop sprickan och den synliga lagningen är nästan bara för ögonfröjden.

Om du bara skall försöka laga/spackla sprickan så skall du börja med att borra ett 5 till 10 m.m. hål i var ytterände av sprickan så det hjälper till att stoppa att sprickan löper vidare.

M.v.h. JANKRO.

Ps. det verkar vara plast och inte glasfiber så lim eller spackel bör vara av rätt sort så den löser upp och smälter plasten lite innan allt torkar och förenar sig. Lite lim som bara skall greppa i plasten funkar inte något vidare.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laga spricka i plastdel

Det normale materialet i slike deler er abs plast som er termo og vakum formet. Det finnes lim som biter på denne plasten, og som kan forsegle sprikkor. Men det blir da missfarging langs sprikken så det trengs pussing og lakking. Som JANKRO sier bor et hull i enden på sprikken, selv har jeg stoppet slike sprikker med et svært lite hull, 2 eller 3 mm.

Würth har spesiallim for abs og plastsparkel for ifylling av hullet i enden, dette limet gir mindre missfarging enn det som Biltema selger. Har prøvd begge deler, Würth fra et kit for rep av plastdeler på biler.

Årsaken til at det sprikker er ofte en selvborrende skruv! Ved nymontering bør en alltid borre hull i plasten som er litt større enn skruven. På min Flair fra 2008 fikk jeg nye alle plastdeler bak på bilen inkludert lakkering. Delene ble både limt og skrudd fast i alusandwichen. Største jobben var å få av de gamle delene og justere litt på endene av de lengste delene.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel

Jag skulle gå till en riktig hobbyaffär eller beställa superlim från rcflight kommer på max 2 dagar.
Det ska vara det tunnaste och helst ska man ha tillgång till en nål från en spruta, ligger kanterna inte exakt i höjd kan man vara tvungen att pressa ihop dem.
Limmet i sej är nog starkare än plasten så jag avråder från stora ingrepp, däremot så kan det vara viktigt att forska i varför det spruckit, sprickan kan vara symptomet inte orsaken.
Har lagat flygplanskroppar av flera olika sorters plaster med superlim och det har fungerat bra, trots både vibrationer och stora påfrestningar.
 
Senast redigerad av en moderator:
K

kimse944

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel

jag antar att sprickan kommer från vibrationer i alkovdelen. En vän som har en adria alkov har samma typ av sprickor. Jag är säker på att vi inte hade några sprickor före resan till Polen förra året men efter deras mindre bra vägar kanske detta är ett resultat. väldigt osäker faktiskt.

Jag är osäker på om det går att borra utan att riskera att gå igenom alu väggen bakom, än mindre att få in någon armering bakom. Svårt att veta innan jag testat

Hittade RCflight sidan men osäker på vilket lim (RCFLIGHT Modellflyg och Radiostyrda plan)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel

Det jag använt är
RCFlight - CA-lim GreatPlanes tunn, 28 g

Det är ju nära semester och resor så det är en snabb lösning med limmet.
Det man bör göra är att forska om det är ett vanligt fel på den konstruktionen.
Man kan ju försöka att minska belastningen på alkoven -minska vikten.
Man ska nog inte göra för mycket innan man vet men lim i sprickorna kan nog aldrig skada.
Var försiktig det härdar snabbt och jag brukar ha något att torka ev. spill med och jobbar man uppåt så kan glasögon vara bra, det har mycket mindre viskositet än vatten så det kan bli supersmå droppar.
Själv har jag jobbat på ett bord inne för det mesta. Just nu snabblagar jag min glasfiber husbil på utsidan med superlim och insidan blir epoxi och kevlarmatta.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Laga spricka i plastdel

Jag tycker att man skall borra ett "stopphål" i ändan av sprickan, för att den inte skall bli längre. Därefter limma med nåt lämpligt lim eller dyl.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laga spricka i plastdel

Har nå studert bildene og ser at begge ender av sprekken er inne på plastdelen! Dette er uvanlig, men kan komme av bevegelse mellom hytt og påbygg ved kjøring på dårlig vei. Her kan en trenge å borre huller i endene av sprikken, tynnest mulig hull. RC hobbylimet kan være en løsning, trykk litt ekstra på plasten på begge sider av sprekken slik at limet kan trenge inn og slipp plasten slik at flaten blir glattest mulig. En kanyle på limtuben kan være et godt hjelpemiddel.
 
K

kimse944

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel

En fundering kring orsak är att jag höjt däcktrycket så jag får mer vibrationer & stötar upp. Ska sänka trycket i däcken igen
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel

Den där sprickan sitter väl egentligen i en täcklist och har väl ingen bärande funktion?
Om det är så är den väl löstagbar på något knepigt sätt, men har väl mera en estetisk funktion och ganska klen plast som kan vibrera sönder och då stämmer kanske att vibrationer är problemet.
Men kan det vara så att något släppt någonstans i konstruktionen och orsakat sprickan?
 
K

kimse944

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel

Vart vänder man sig för att få hjälp med detta? Sprickan är ju i en plastlist vilket jag troligen kan fixa själv men om det är något i konstruktionen behöver jag nog experthjälp... tips runt Stockholm mottages gärna
 
K

kimse944

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel under alkov (adria)

Hej igen

Nu är sprickan limmad med superlim från RC Flight (tack för tipset bengtic". Blev även lite leksaker till "barnen")

Jag har även tagit loss lite på insidan för att se om jag kan hitta någon "lös mutter" men lyckas inte hitta något som sitter mellan alkov och förarhytt. Är det någon som har koll hur detta är monterat och kan ge några tips?? Ska försöka fota och skicka in
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laga spricka i plastdel

Den normale byggemåten er at alkoven er en del av huset som igjen er festet i bottenrammen. Enhver liten bevegelse blir synlig i området mellom hytte og alkove. På offroad husbiler er det en fleksibel belg eller åpning her, der kan det bli bevegelser på flere cm grunnet vridninger i rammen.
 
K

kimse944

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel

Hej

Det låter ju inte helt enkelt att lösa...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laga spricka i plastdel

To løsninger, enten stoler en på at bevegelsene er minimale ved kjøring på god vei og at bilen brukes slik. Eller en bygger med detaljene i skjøten slik at de tåler bevegelser og skjuler bevegelsene. Mesteparten av det som bygges av alkover og halvintegrerte hører til første variant, og sprekker oppstår i området mellom hytten og påbygget.

Her i Australia er det 2 klasser husbiler som hyres ut, de normale med forbud mot å kjøres på "dirt roads" - grusveier og dårligere. Den andre og dyrere er 4x4 husbiler uten slike restriksjoner.
 
K

kimse944

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel

Inga fler resor till Polska landsbygden alltså
:)
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Laga spricka i plastdel

Hej det var ett inslag på Facebook på någon bilsida jag har likat och där använde dom sig av en Lego bit som dom tog en grov rasp och raspade ner halvgrovt dom lade detta i en kopp där dom hällde på aceton ( men inte de acetonet som damerna har till sina naglar. med olja) Legobits raspet smälte då och dom gjorde massan så att den fick rätt konsistens. så lagade dom sprickan med detta. finns säkert att googla på detta eller på Youtube. Det finns säkert någon Legobit i rätt färg att inhandla.. Soliga hälsningar Håkan
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Laga spricka i plastdel

I mitten på 60-talet hade vi viss tillgång på tjockt plexiglas, sågade bitar av huvar från dåtida F13 förmodligen tunnan eller lansen.
de bitarna lades i en glasburk och hälldes ren aceton i som så småningom löste upp plasten och användes som lim till allt möjligt.
Det blev ungefär som karlssons klister fast jättebilligt.
problemet är ju att få ner sånt lim i tunna sprickor och för att fästa så måste det ju finnas tillräckligt med aceton för att lösa upp den ursprungliga plasten.
Kan fungera men inget jag skulle rekommendera, Modellflygplan som limmades med karlssons klister fick ganska spröda fogar som inte tålde vibrationer eller småkrasher.
Cyano lim finns det många sorter av en del är speciella och kan limma cellplast det finns olika tjocklek och sk, kickers som man sprayar på för sekundsnabbb härdning, går att bygga upp tjockare skickt på så sätt.
Det billigaste i förhållande till mängden är nog biltemas men det är ganska tjockt men duger till mycket cyanolim ska förvaras i kylskåp annars blir det tjockare och till slut stelnar det i flaskan. Cyanolim ska man vara mycket försiktig med och inte låta minderåriga använda och noggrant läsa beskrivningen först. Cyanolim går bra att använda ihop med glasfiber kevlar eller kolfiber för smålagningar, det tunna fungerar jättbra att laga en porslinsvas med man håller ihop det så att sprickan inte syns och en liten droppe sugs in i sprickan eftersom det är så otroligt tunnflytande.
 
Toppen