• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag om vinterdäck på tunga fordon

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Lite OT.
Tisdags morgon förra veckan stog en utländsk trailerdragare med trailer på E4 mellan Uppsala/Stockholm. Stog där till fredag morgon då ordentligt inplogad. Samma morgon står där en tom trailerdragare nos mot nos i mörkret. Man undrar hur den kört dit på motorvägen. Kanske vänt på vägen eller kört mot riktningen:confused:
Fredag eftermiddag borta. Fyra dygn med livsfarlig parkering utan skyltning.

Ska det vara så svårt att beslagta och få bort dårarna från våra vägar.

Mitt fulla stöd till svensk åkerinäring.
 
F

F.d. 29056

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

är det någon som VET vad som gäller för tung husbil i Tyskland och Österrike?
 
K

Klaric

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Hej

Samtliga däck gäller i Österrike. Jag körde till Österrike ett år och fick punktering och då sa dom att det gäller samtliga däck.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Hittade detta!

Vinterdäck är obligatoriska från 1 november till 15 april för fordon up till 3.5 ton under vinterväglag. M+S däck på alla hjul och bära med snökedjor för de drivande hjulen. Tunga fordon behöver vinterdäck på drivande hjul (minst 6 mm mönsterdjup)..

Böter för lagbrott : 30€ upp till 5000€ för att utsätta medtrafikanter för fara.

Så här skriver Sveriges Ambassad i Wien:
Vinterdäck
Från den 1 november till den 15 april ska en personbil vid vinterväglag, (is, snömodd och snö) vara utrustad med vinterdäck alternativt sommardäck med snökedjor. Snökedjor får endast monteras om vägen är täckt av is eller snö och vägbanan ej skadas men måste medföras i bilen om sommardäck används. Dubbdäck är tillåtet i Österrike under vintermånaderna. För bussar och lastbilar över 3,5 ton gäller i Österrike, oberoende av väderleken, från den 1 november till den 15 mars, att minst en hjulaxel ska vara utrustad med vinterdäck. Därutöver ska även snökedjor medföras. Läs mer på ÖAMTC.
 
Toppen