• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag om vinterdäck på tunga fordon

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Vi får nog avvakta till transportstyrelsen kommer med en definition vad som är likvärdig utrustning. Men det är typiskt Sverige att komma med luddiga saker. Det skulle vara vinterdäck på alla fordon, på alla däcken, så slapp vi olika tolkningsproblem. Inte förän det blivit något rättsfall vet vi vad "likvärdig utrustning" är.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

I tyskland är det väl bara vinterhjul på drivaxeln som gäller på bilar över 3.5 ton så det är väl lätt o tro att det är där man har kikat.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Vid årsskiftet blir det lag på vinterdäck på tunga fordon.
Då är det bara att köpa en uppsättning fälg och däck till HB. :wub:
där ser man , massor av hbk som tolkar annorlunda , hur är det då bland alla tusentals åkare ? men för mig verkar det klart, från 1/1 2013 gäller NYA REGLER , sen kan man glömma allt som varit, precis som Runar säger
hälsningar Lasse
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Man kan ju undra hur utländska lastbilar skall leva upp till detta. T.ex. Lastbilar från soliga Spanien till snöiga Sverige.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Den tunga trafiken till Norge orsakar varje vinter enorma trafikstockningar på E6 pga sommardäck på drivaxeln, de är sällan utrustade med dubbla drivaxlar. Hur reglerna är i Norge vet jag inte men det förvånar mig att de släpps in i Vårt grannland.
I Norge släpps inte några tunga fordon in på vinterföre utan snökedjor,styr,driv och eventuellt nån styrkedja bak på trailer eller släp.
Om man inte kan visa upp ett antal kedjor i Tullstationen så är det bara att åka och handla,(dyra Norska piggkedjor,men mycket bra sådana).
Om Du slarvar med detta och blir stående med dålig däck och utrustning och stoppar trafiken är inte myndigheterna nådiga.
Mvh Bernt
 

lagerbrax

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6595
Medlemskap
2025
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Enligt däckbranschen så går det ej att få fram vinter däck till den tunga trafiken med så
kort varsel.På vårt garage ( stadsbuss ) har ingen hört något finns ej tid eller pengar
till detta: Så om det är så kommer all vår buss trafik att stå 1/1-31/ 13.
Låter som ett beslut utan realism då en omställnings tid behövs mer logist 1/1 14.:confused:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

I Norge släpps inte några tunga fordon in på vinterföre utan snökedjor,styr,driv och eventuellt nån styrkedja bak på trailer eller släp.
Om man inte kan visa upp ett antal kedjor i Tullstationen så är det bara att åka och handla,(dyra Norska piggkedjor,men mycket bra sådana).
Om Du slarvar med detta och blir stående med dålig däck och utrustning och stoppar trafiken är inte myndigheterna nådiga.
Mvh Bernt

De perioder då jag haft tvåhjulsdrivna husbilar hade jag alltid med mig kedjor vid vinterfiskeresor till Norge, men när jag kört fyrhjulsdrivna husbilar så har jag klarat mig mer än bra med dubbdäck. Även min nya bil är sedan några veckor utrustad med nya dubbade vinterdäck. Med 4WD, lågväxel (och diffspärrar) i förening med hyfsad markfrigång så blir det inte jag som stoppar upp trafiken.
Även min gamla 4WD Sprinter klarade halvmeterdjup lössnö trots lägre markfrigång.

aake
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Den här tråden tar egentligen upp frågan om vad lagen säger om däck vid vinterväglag, men ställ er själv frågan hur ni vill att andra trafikanter ska vara utrustade när ni möter dom på vintervägarna.

Jag har genom mitt arbete kört många mil med både tunga och lätta fordon och har haft förmånen att ha arbetsgivare som tagit sitt ansvar och försett fordonen med vinterdäck men så är det inte för alla.

Att använda som argument att man inte har råd eller möjlighet att skaffa rätt utrustning (oavsett lagkrav) för väglaget som gäller här under ett antal månader varje år är för mig oförståeligt. Då får man helt enkelt låta bli att köra, speciellt då det gäller persontransporter. Det är ju inte första gången det blir vinter...

Lite hårt formulerat kanske, min avsikt är inte att kritisera någon enskild utan mer att väcka tanken hos oss alla.

Kör försiktigt så kommer vi alla fram hela.

/Bengt L
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Vi får nog avvakta till transportstyrelsen kommer med en definition vad som är likvärdig utrustning. Men det är typiskt Sverige att komma med luddiga saker. Det skulle vara vinterdäck på alla fordon, på alla däcken, så slapp vi olika tolkningsproblem. Inte förän det blivit något rättsfall vet vi vad "likvärdig utrustning" är.

Tolkningsproblem verkar det oftast bli i dessa trådar, man kan undra varför man blir förvirrad vad som gäller när man var säker först vad som gällde.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Enligt däckbranschen så går det ej att få fram vinter däck till den tunga trafiken med så
kort varsel.På vårt garage ( stadsbuss ) har ingen hört något finns ej tid eller pengar
till detta: Så om det är så kommer all vår buss trafik att stå 1/1-31/ 13.
Låter som ett beslut utan realism då en omställnings tid behövs mer logist 1/1 14.:confused:
Hej.
Oj Oj Är det en nyhet att vintern är i antågande!Vinterdäcken har Ni väl hemma för länge sedan.Du kan väl inte mena att Ni tänkte köra bussar, som transporterar människor,med sommardäck i vinter?Frågan är om Ni alls skall idka busstrafik med den inställningen?
Som vanligt blev det en långrandig tråd,om en sak som är klar,och självklar,vinterdäck på drivhjulen,samma som i Tyskland.
Mvh Jan-E.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

I tyskland är det väl bara vinterhjul på drivaxeln som gäller på bilar över 3.5 ton så det är väl lätt o tro att det är där man har kikat.
I Tyskland er det vel vinderdekk på alle hjul som gjelder? Når det er snø, is eller slaps på veibanen.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

"Tolkningsproblem verkar det oftast bli i dessa trådar, man kan undra varför man blir förvirrad vad som gäller när man var säker först vad som gällde."

En del torkar sig med höger handen, andra med vänster.
>
>
>
>
:wub:Jag använder oftast papper :wub:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

"Tolkningsproblem verkar det oftast bli i dessa trådar, man kan undra varför man blir förvirrad vad som gäller när man var säker först vad som gällde."

En del torkar sig med höger handen, andra med vänster.
>
>
>
>
:wub:Jag använder oftast papper :wub:
Det er vel nettopp p.g.a. alle disse som tolker at det nå er bestemt i Norge og Tyskland ihvertfal at kjøretøy skal ha vinterdekk, når det er snø, is eller slaps på veibanen. Minimuss mønsterdybde og dekkene skal være merket M+S og tilogmed ha snøkrystallsymbolet i Tyskland. Den eneste tolkningen som står igjen da er om mønsterdybden er for liten på deler av dekket, for mønsterdybden gjeller bare for 1/4 av slitebanen.
 

lagerbrax

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6595
Medlemskap
2025
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Inget av de stora åkerierna typ (Veolia Kelios Ariva & övriga) har några
speciella vinterdäck ( gäller stadsbussar) utan det vanliga är att man sätter
på nya däck varje höst med ett grövre mönster ej vinterdäck.Lagen är
ok men tiden för knapp att åtgärda det antalet bussar är mycket stort.
mvh lagerbrax
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

här på HBK:s sida kan vi tolka det till vår fördel.MEN.... lag (läs polis)har även här förmodligen tolkningsrätt.Vad är:"vissa grovmönstrade däck"?Dessa betraktas i framtiden som likvärdig utrustning till vinterdäck.Spelar ingen roll vad det står på däcksidan,mönstret styr.Tolkningsfråga som i all annan lagtext.Din personliga tolkning gäller förmodligen inte
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Tur man köpte Heralues vinterdäck:)

Och har diffspärr i bakaxeln. Men det är klar en 4WD ombyggnad lockar, finnns färdiga kit i USA.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Oavsett lag (luddig sådan ) eller inte så kör väl Alla HBK'are vid rådande vinterväglag med avsedda vinterhjul?

Själv har jag kört 6 säsonger, året runt och skulle Inte komma på tanken att köra runt vintertid med mina sommardäck...
Ursäkta, men det är i mina ögon nonchalans mot med-trafikanter!

Om sedan man använder dubbad el. inte det är upp till var och en, men i mina ögon, självklart vinterdäck!

Hur yrkestrafiken avgör att lösa detta är upp till dem, men här pratar vi väl husbilar?

Vänligen, Magnus
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Lag om vinterdäck på tunga fordon

Om en lastbil står sig på tvären spelar det nog ingen roll för den fortsatta färden vilken däckskombination man har på husbilen.:rolleyes:
 
Toppen