• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lag om överlast ändras?

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
"That will be the day"!

De har harvat detta i 3 år nu! Så det skulle vara på tiden att de kommer till "skott"!
 
Senast ändrad:
W

Weckman

Guest
Ältats i ett par år nu. Tråkigt nog är artikeln över 2år och kommer nog gå ytterligare ett antal år innan något händer. Ytterligare en skrivbords produkt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hoppas att det snart blir verklighet. Jag brukar åka till en bilbesiktning för att kolla totalvikten. Mycket enkelt då om jag får lasta mer. Nuvarande regler är krångliga.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Hoppas att det snart blir verklighet. Jag brukar åka till en bilbesiktning för att kolla totalvikten. Mycket enkelt då om jag får lasta mer. Nuvarande regler är krångliga.
Totalvikten står på ditt registreringsbevis det behöver du inte åka någonstans för att kolla, men du kanske menade BRUTTOVIKTEN ?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Gösta.. ifall du väger din hb, väg även enskild axel!
Det är inte speciellt svårt att överlasta en axel.
bra att veta var man kan lägga ev. extra last :)

Jo,jag vet.
Problemet är hur jag skall kunna belasta framaxeln mer. Det är väl bara motorn och förar och passagerarstolen som i huvudsak belastar framaxeln. Ev tunga grejer i så fall under bordet i dinetten.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sensmoral kolla lastvikten noga innan ni köper husbil för det bär iväg förbryllande snabbt , vår förra bil hade 540 kg men nu har vi 1340 kg så nu slipper man oroa sig .
 
Toppen