• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Laddningsproblem.

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
2016 bytte jag batteri i husbilen (ett Varta på 90 amp.) som är en Fiat 100 hk av 2007 års modell
McLouis Steel 464. 2017 laddades bilbatteriet dåligt så vi fick
ladda några gånger under resan.2018 på hösten konstaterades
att batteriet tagit skada och att generatorn inte laddade tillräckligt,
ca 12,8 - 13 volt. Bodelen har inte varit något problem med då vi har solcell.
I april i år byttes generator och batteri (åter igen ett Varta 90 amp) men det har inte fungerat under sommaren
och i höst när vi kom hem konstaterades att generatorn inte laddade tillräckligt igen.
Man trodde då att det var ett fel på den bytta generatorn varför en ny sattes in.
Efter att kört ca 60 mil kollades bilen igen. Nu mätte man laddning på både bilbatteri
och bodelsbatteri. Bodelsbatteriet hade normala värden men inte bilbatteriet.
Nu har man satt dit ett nytt batteri (ett Varta 95 amp) och då laddar laddaren också det normalt,
fast det har ju generatorn gjort varje gång man bytt till ett nytt batteri. Jag undrar om
det första batteriet, ett Banner, hade högre amp-tal. jag har fått uppgifter om att man t. o. m. ska
ha 110 amp. fast dom verka nästan stora att få plats med men 100 amp. finns ju som då har
samma storlek som t. ex 90 amp.
Finns det någon som känner igen problemet?

Curt Axelsson. medlem 669
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hur har du märkt att bilbatteriet har varit dåligt dessa gånger? Har det varit så slut så att du måste ha tagit starthjälp flera gånger?
Tänker om du har något som ligger och tjuvdrar så pass mycket så att batterierna har knäckts av alla djupa urladdningar och sen inte vill ta laddning.
90Ah eller 110Ah batteri spelar ingen större roll i ditt fall.
 
Toppen