• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

tompa46

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Gotland
HBK-Nr
23138
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: Peugeot 1994 290 L
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1994
Husbilsfabrikat: Fendt
Husbilsmodell: Fendt 1994
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1994
Ämnesområde: Elektronik
Hej. Jag har fått problem med laddningen i min gamla Fendt. " Laddaren heter Calira Elektroversorgung ESV 12/12 Automatik " och är förmodligen original dvs.
monterad i Tyskland när bilen tillverkades 1994. Jag har någonstans hört att man kan sända laddaren till Calira i Tyskland eller något annat företag som skall vara bra på att fixa laddare. Jag kan dock inte hitta adress eller webbsida till något av de företagen. Kanske finns det någon som har haft problem med laddaren och som känner till någon företag i Sverige eller Tyskland eller något annat europeiskt land där dom eventuellt skulle kunna hjälpa mig att fixa problemet med laddaren.
Mvh
Tompa46
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite beroende av hur den är inkopplad och om det ev. finns fler funktioner i den än bara laddning, men en så gammal laddare har inte speciellt mycket av dagens laddares "intelligens" så vettigast vid första tanken verkar vara köpa och koppla in en modern laddare typ Ctek eller liknande i stället för det omoderna originalet.
I så fall skall den nya laddaren helst kopplas in så ev. mätare m.m. funkar som innan.
I en -94 så är inte elblocken så avancerade, så många gånger är det bara att koppla in en ny laddare på samma ställe som den gamla var inkopplad på.
Att välja någon laddare mellan kanske 15 och upp till 25Amp. kan vara rätt lagom om man inte har extra stora behov.
Man skall också kolla hur stor batteribank i Amp/tim. som laddaren klarar av om man har eller tänker sig skaffa och koppla samman flera stycken batterier.

När man ändå håller på i så fall kan det vara vettigt att ev. komplettera med en Ctek 250dual så du får bra och kontrollerad laddning även när du åker med bilen och generatorn laddar.

M.v.h. JANKRO.
 

tompa46

HBK Medlem
Inlägg
0
Kommun
Gotland
HBK-Nr
23138
Medlemskap
2024
Tackar för alla svar och idéer. Har dock fått kontakt med två företag, ett i Nederländerna och ett i Tyskland. Båda företagen säger att dom har service och försäljning av Calira laddare så jag kommer att skicka laddaren till något av dessa företag.
tompa46
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det jag har en fundering bara i all välmening. Är det någon idé att laga en omodern nästan 25 år gammal laddare utan någon intelligens för att kunna behandla batterierna på ett bra sätt, utan kanske i stället passa på att köpa en modern laddare med laddintelligens och ett bredare register på A/tim om du skulle vilja komplettera batteribanken. Det är många som byter ut gamla laddare mot nya även om den gamla inte ens är trasig för att få modernare elektronik.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen