• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Laddningsproblem

Eller så separerar du batterierna under laddningen och låter laddarna gå på varsitt batteri...Då kan du använda båda laddarna samtidigt.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Eller så separerar du batterierna under laddningen och låter laddarna gå på varsitt batteri...Då kan du använda båda laddarna samtidigt.

De bara ett barr 260 agm på bodelen,ja har läst om min fråga förut en som beskrev hur man paralellkopplar två laddare han sa att de går bra,har ingen aning om var ja läste de men de va husbil,ja sätter extra grova kablar mellan start å bodel med brytare imellan,men tror int de går å sätta en laddare på vart batteri för de dom känner fortfarande av varandra laddarna
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Så här har jag för mig att det fungerar:
En intelligent laddare går ju igenom flera olika faser. Med jämna mellanrum stänger den av laddningen och mäter laddningstillståndet (spänningen) på batteriet). När den finner det lämpligt går den ner på underhållsladdning, tex 13,8 volt och strömmen blir låg. Om du då kopplar till ytterligare en laddare kommer den första att luras av spänningen och tro att batteriet är fulladdat och gå över i underhållsladdning.
Sen är det som tidigare sagts att blybatterier inte tar emot laddning hur snabbt som helst. Om man trycker på extra hög spänning ökar visserligen strömmen in i batteret men resulterar mest i värme som kortar livslängden.
Sist måste jag påpeka det här med enheter. Ström (ett elektronflöde) mäts i ampre A. Batterikapacitet i amperetimmar Ah. Det blir rörigt när man menar ett och skriver ett annat.
// Göte J
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Så här har jag för mig att det fungerar:
En intelligent laddare går ju igenom flera olika faser. Med jämna mellanrum stänger den av laddningen och mäter laddningstillståndet (spänningen) på batteriet). När den finner det lämpligt går den ner på underhållsladdning, tex 13,8 volt och strömmen blir låg. Om du då kopplar till ytterligare en laddare kommer den första att luras av spänningen och tro att batteriet är fulladdat och gå över i underhållsladdning.
Sen är det som tidigare sagts att blybatterier inte tar emot laddning hur snabbt som helst. Om man trycker på extra hög spänning ökar visserligen strömmen in i batteret men resulterar mest i värme som kortar livslängden.
Sist måste jag påpeka det här med enheter. Ström (ett elektronflöde) mäts i ampre A. Batterikapacitet i amperetimmar Ah. Det blir rörigt när man menar ett och skriver ett annat.
// Göte J
Jo a å ah de hörs no rätt som du säger,på förra bilen fungerade sådär värkade ladda okej när de behövdes mer laddnig ,sen när de börja bli fullt började orginal blinka rött,om ja provar lika igen då,gillar int tanken,de va no de du beskrev dom kom int överens
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Problemet har int ändra forfarande samma som ja fråga för tusen spalmeter sen ,hur paralellkoppla waecon me orginal
Du har fått så många svar och kommentarer, varför tar du inte till dig dom och även svarar på de frågor du får.

Eftersom du har bestämt dig för något på egen hand och du vill inte svara på frågorna som ställs eller på de tips som ges ej heller på leverantören av husbilen, då måste du fixa allt själv eller hur.

Om det senare inte fungerar som tänkt eller som du skriver ej tidigare heller, vad drar du för slutsats av det?
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Du har fått så många svar och kommentarer, varför tar du inte till dig dom och även svarar på de frågor du får.

Eftersom du har bestämt dig för något på egen hand och du vill inte svara på frågorna som ställs eller på de tips som ges ej heller på leverantören av husbilen, då måste du fixa allt själv eller hur.

Om det senare inte fungerar som tänkt eller som du skriver ej tidigare heller, vad drar du för slutsats av det?

Jo ja svarar nog men ar man köper husbil e int problemet,fått många svar säger du,den som kan koppla de ja frågar efter me dom svaren ja fått måst va en siare eller nåt annat medium,så skriv nu då var ska kablarna gå tackar allra ödmjukast
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Jo ja svarar nog men ar man köper husbil e int problemet,fått många svar säger du,den som kan koppla de ja frågar efter me dom svaren ja fått måst va en siare eller nåt annat medium,så skriv nu då var ska kablarna gå tackar allra ödmjukast
Eftersom du inte själv förstår el eller problemet fullt ut så borde du kontakta en husbilsfirma och be dom koppla in sakerna på rätt sätt åt dig så att inget går sönder samt att du får den funktion du önskar.

Det brukar inte bli bra om man talar om för en fackman hur han ska utföra ett jobb, däremot om man talar om vilken funktion man önskar brukar det blir bra.
 
Senast ändrad:

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Eftersom du inte själv förstår el eller problemet fullt ut så borde du kontakta en husbilsfirma och be dom koppla in sakerna på rätt sätt åt dig så att inget går sönder samt att du får den funktion du önskar.

Det brukar inte bli bra om man talar om för en fackman hur han ska utföra ett jobb, däremot om man talar om vilken funktion man önskar brukar det blir bra.

Ja tror no de finns mera kunskap här än på husbilsfirmor ,de va dåligt av mig att int kopiera de ja läst för länge sedan,nu minns ja int alls hur de beskrevs men de va samma sak de handla om
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

En rask sammenstilling:

Parallellkobling av 2 ladere kan fungere helt perfekt om begge ladere er laget for det, men minste uoverenstemmelse og de jager hverandre. Med min erfaring fra dette problem ville jeg ikke engang forsøke om det er den minste tvil om at det vil fungere. Jo flere steg en lader benytter jo vanskeligere har den for å fungere optimalt sammen med en annen lader.

Det er ett område hvor jeg har syndet litt, solpaneler som ikke er blitt koblet bort mens jeg ladet fra 230V. Ladingen opp til 80% fungerer greit, men videre til 100% tar for en batteribank av din størrelse dager med en Waeco sammen med en solar MPPT lader.

Uten forstyrrelse fra solar klarer 35A Waeco å pushe 3 til 4 A inn på 290Ah bly gel ved 80% fullt, solar laderen alene klarer i samme situasjon 5A som maks, dette er en 30A lader og 250W panel. Byttet til LiFeYPO4 pakke på 400 Ah og Waeco klarer 35A til litt over 80% og faller raskt til omlag 10A grem til rundt 90%, men nå er spenningen så høy at Waeco går over til vedlikehold og flater ut med 13,7V som gir 95% laded batteripakke. Faktisk ganske optimalt for levetiden på LiFe, burde holde godt over 10år :D

Håper dette forklarer hvorfor du ikke har fått et svar om at det vil gå bra, muligheten for å få en bedre lading enn den ene alene er nesten ikke eksisterende. Velg den ene eller den andre!

Den bil jeg har mest erfaring fra hadde en dce elblokk uten integrert lader og en ekstern Waeco 35A lader som standard.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Jag instämmer med Knut.

Eftersom Bennyolle inte gett info om bef. laddare/system går det inte att svara.

Men troligen är originalladdaren från Schaudt då hymer använder deras produkter som elblock m.m.
Waeco-laddaren är troligen av samma typ som original,
alltså med 3- eller 6-stegs IUoU laddning, dessa går inte att parallelkoppla med bra funktion.

Men så länge vi inte får veta vad för utrustning det gäller så kan vi bara gissa här :(
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

En rask sammenstilling:

Parallellkobling av 2 ladere kan fungere helt perfekt om begge ladere er laget for det, men minste uoverenstemmelse og de jager hverandre. Med min erfaring fra dette problem ville jeg ikke engang forsøke om det er den minste tvil om at det vil fungere. Jo flere steg en lader benytter jo vanskeligere har den for å fungere optimalt sammen med en annen lader.

Det er ett område hvor jeg har syndet litt, solpaneler som ikke er blitt koblet bort mens jeg ladet fra 230V. Ladingen opp til 80% fungerer greit, men videre til 100% tar for en batteribank av din størrelse dager med en Waeco sammen med en solar MPPT lader.

Uten forstyrrelse fra solar klarer 35A Waeco å pushe 3 til 4 A inn på 290Ah bly gel ved 80% fullt, solar laderen alene klarer i samme situasjon 5A som maks, dette er en 30A lader og 250W panel. Byttet til LiFeYPO4 pakke på 400 Ah og Waeco klarer 35A til litt over 80% og faller raskt til omlag 10A grem til rundt 90%, men nå er spenningen så høy at Waeco går over til vedlikehold og flater ut med 13,7V som gir 95% laded batteripakke. Faktisk ganske optimalt for levetiden på LiFe, burde holde godt over 10år :D

Håper dette forklarer hvorfor du ikke har fått et svar om at det vil gå bra, muligheten for å få en bedre lading enn den ene alene er nesten ikke eksisterende. Velg den ene eller den andre!

Den bil jeg har mest erfaring fra hadde en dce elblokk uten integrert lader og en ekstern Waeco 35A lader som standard.
Okej e de någon ide å ladda till 85-90%med båda å sen med orginal,värkar som problemen kommer när batteriena börja vara full laddade
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Har du ett Schaudt elblock så har du förmodligen ett uttag på det där du kan koppla in en extern laddare.
Då bör det fungera utan att laddarna kolliderar då elblocket sköter all laddning.
Kopplas till position 14 på bild.
+ kopplas till terminal 2
- kopplas till terminal 1
Max 25 A

EBL.jpg
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Eftersom batterier är en kemisk process är det inte som att fylla en vattentank. Vid laddning av ett batteri tar det en stund innan laddningen tar fart, speciellt om det är djupurladdat. En halvtimme av laddtiden kanske inte ger så många procent laddning hur du än gör. Kolla vad Max laddström är på varje batteri och välj laddare efter det. Upp till 80% går det bra, sedan tar det tid oavsett. Om strömmen är för hög på slutet skadas kanske batteriet. Laddaren måste då känna av temperaturen på batteriet för att det inte skall gå fel. Finns det ventilationsslangar är det viktigt att de leds utanför bilen så knallgasen inte blir kvar inne. Har sett batterilådor i tjock stålplåt se ut som fotbollar! Rekommenderar att ta kontakt med en bilelektrisk firma som kan se hela installationen och ge råd som lönar sig i längden. Blybatterier är farliga fel monterade och laddade. Det finns en hel del som mist synen vid batteriarbete!
Barrerisyra är verkligen otrevligt! Avsäkring och rätt montering av batterikablage och laddare. En kraftig laddare alstrar en hel del värme också.
En batterianläggning är minst lika farlig som en starkströmsanläggning även om du får göra allt själv!
Mvh Conny J
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Har du ett Schaudt elblock så har du förmodligen ett uttag på det där du kan koppla in en extern laddare.
Då bör det fungera utan att laddarna kolliderar då elblocket sköter all laddning.
Kopplas till position 14 på bild.
+ kopplas till terminal 2
- kopplas till terminal 1
Max 25 A

Om de här e lösningen skulle ja va glad,du 25ah,den ja har e 35ah,,de värkar som de e så här de ska va då,ja trodde att de ja läste för länge sen int va kopplt ti elblocket uta direkt ti bodelbatteriet men minnet sviker ibland,men har ja 10ah för stor laddare nu då
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Har du ett Schaudt elblock så har du förmodligen ett uttag på det där du kan koppla in en extern laddare.
Då bör det fungera utan att laddarna kolliderar då elblocket sköter all laddning.
Kopplas till position 14 på bild.
+ kopplas till terminal 2
- kopplas till terminal 1
Max 25 A

Visa bilaga 120458
Peterk skrev att det kanske int passar så bra ihop dessa två laddare,någon kommentar på de
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Peterk skrev att det kanske int passar så bra ihop dessa två laddare,någon kommentar på de

Enligt ditt önskemål att köra original parallellt med en extra laddare går det inte bra, se Knut's inlägg.

Har du däremot ett elblock från Schaudt så finns där ingång för extern laddare,
dessa blir då ej parallellkopplade utan elblocket styr och fördelar laddningen optimalt. se Wizard's inlägg.

Ifall du nu har ett Schaudt elblock (EBL-xxx) så kolla med deras support vilka laddare de godkänner att kopplas in i deras elblock, tänk på garantier och försäkring vid ev. felkoppling.

Allt gissat på din utrustning, va den nu kan va :confused:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Enligt ditt önskemål att köra original parallellt med en extra laddare går det inte bra, se Knut's inlägg.

Har du däremot ett elblock från Schaudt så finns där ingång för extern laddare,
dessa blir då ej parallellkopplade utan elblocket styr och fördelar laddningen optimalt. se Wizard's inlägg.

Ifall du nu har ett Schaudt elblock (EBL-xxx) så kolla med deras support vilka laddare de godkänner att kopplas in i deras elblock, tänk på garantier och försäkring vid ev. felkoppling.

Allt gissat på din utrustning, va den nu kan va :confused:
PeterK, nu vet jag inte så mycket om EBL egentligen men vi har redan diskuterat detta som du vet i en annan tråd dock hette den EBL99 tror jag och i det principschemat fanns det ingenting som gör som du och Wizard beskriver map styr och fördelar laddningen optimalt.

Allt detta är vad jag läst mig till, in broschyrerna så blir det lätt lite köksfranska, dvs vackra ord för enkla saker för att alla ska förstå men ändå inte:twitcy:

Så inlägg 3,4,7 och 15 som en lösning är riktigt bra tycker iallafall jag, misstänker att husbilsförsäljaren sa samma sak :)

Allt är anpassat, ingenting brinner upp batterierna laddas.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

PeterK, nu vet jag inte så mycket om EBL egentligen men vi har redan diskuterat detta som du vet i en annan tråd dock hette den EBL99 tror jag och i det principschemat fanns det ingenting som gör som du och Wizard beskriver map styr och fördelar laddningen optimalt.

Allt detta är vad jag läst mig till, in broschyrerna så blir det lätt lite köksfranska, dvs vackra ord för enkla saker för att alla ska förstå men ändå inte:twitcy:

Så inlägg 3,4,7 och 15 som en lösning är riktigt bra tycker iallafall jag, misstänker att husbilsförsäljaren sa samma sak :)

Allt är anpassat, ingenting brinner upp batterierna laddas.
3,4,7,15ja e dålig på de här var e numren på dessa inlägg om dom passar mig ska ja läsa igen,sen va de att ja har 35ah å de va väl å fel
 
Toppen