• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Du har alltså redan bestämt dig för vad du ska ha, köpt laddaren så vad är problemet egentligen?

Om du tvekar ifall du köpt rätt, lämna tillbaka den, koppla ur EBL(en säkring) samt köp denna och koppla in den på batterierna direkt, då har du värsta laddningen:)
CHARGEMASTER 12/50 50A
 
Senast ändrad:

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Har köpt laddare för länge sen,å frågan ha hela tiden varit hur man paralellkoppla waeco 12-35 ah,med orginalladdaren ,ja får ju int svar på frågan bara en massa andra frågor ,hur många ah ,varför å allt annat frågas som int alls har me saken å göra
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Laddningsproblem

För att kunna svara på din fråga så behöver man veta det som övriga i tråden frågat efter, dvs. vilken typ av laddare sitter det där förut och vilken typ är den.

Så svaret blir då, eftersom du inte kan svara på vad den gamla laddaren är, att du kan inte koppla ihop dina laddare utan koppla bort den gamla och låt din nya sköta laddningen.
Risken är annars att den nyare intelligentare laddaren blir lurad av den gamla och du får dåligt laddade eller överladdade batterier.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Ja e ny här e de så att int alla kan läsa va ja skrivit me andra åva andra svarar,isåfall kan ja förstå att de spårar ur måste ja skriva samma sak åt alla som vill ge mig råd här på tråden
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

En parentes, jag hade tre Waeco laddare i båten(en för varje batteri), en är bytt på garanti och idag är det bara en som är hel, dvs 3 av 4 trasiga!
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Ok håkan waeco 12-35 ny hymer mlt kommer snart ny där vet ja in något om laddare utom att ja vill int ha leksaker under 20ah,därför paralellkoppling dom båda ti ebl kopplar ja int något strömmen ska gå dit där den ska va utan en massa förluster
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Ok håkan waeco 12-35 ny hymer mlt kommer snart ny där vet ja in något om laddare utom att ja vill int ha leksaker under 20ah,därför paralellkoppling dom båda ti ebl kopplar ja int något strömmen ska gå dit där den ska va utan en massa förluster
Waeco är leksaker oavsett effekt det är min åsikt.

Leksaker har inget med A att göra utan hur grejerna är konstruerade.

En CTEK på 5A är bättre än en Waeco på 20 om du frågar mig.
 
Senast ändrad:

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Ha du bara haft otur eller du kan no ha rätt ja köpte för många sa att den va bra,men oavsäätt märke berättar ingen hur man paralellkopplar den me orginalladdaren
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Ha du bara haft otur eller du kan no ha rätt ja köpte för många sa att den va bra,men oavsäätt märke berättar ingen hur man paralellkopplar den me orginalladdaren

Otur, 3 av 4 trasig :twitcy: Som jämförelse har jag 6 CTEK inkopplade som alla är hela.


Visst dom sa det till mig också, vem säger inte så :twitcy:

Du har fått massor med svar och förklaringar, om du köpt en ny husbil som du inte vet ett dyft om map laddare hur kan du börja planerare för att bygga om den det är underligt tycker jag, normalt brukar nya saker fungera jättebra.

Har du pratat med säljarna om dina önskemål?
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Alla nya husbilar funkar på samma sätt om ja ska koppla en laddare paralellt,ja kan int utan hjälp verkar som ingen annan heller har nån susning,varför ifrågasätter ni mig hela tide ja behöver ett bra svar hur ja ska koppla för en elkunnig person borde de va lätt me ögona fast
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Du borde väl veta att int en enda ny husbil som ska rulla här norrut e färdigt laga om man som du skrev tar ur en säkring fick ja häller inget svar på,e orgina laddaren bortkopplad då eller,du sa att ja fått en massa svar ja ser int ett enda som svar på min fråga,me dom svaren ja fått får man int igång ficklampan ens
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Alla nya husbilar funkar på samma sätt om ja ska koppla en laddare paralellt,ja kan int utan hjälp verkar som ingen annan heller har nån susning,varför ifrågasätter ni mig hela tide ja behöver ett bra svar hur ja ska koppla för en elkunnig person borde de va lätt me ögona fast
Använd gärna CITERNA när du svarar på ett inlägg så att man se vilket du svara på.


Har du pratat med säljarna om dina önskemål?
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Använd gärna CITERNA när du svarar på ett inlägg så att man se vilket du svara på.


Har du pratat med säljarna om dina önskemål?

Nä hymers orgial 18 ah kan dom behålla,å mycket annat å som lagas om innan den funkar som ja vill ,nå hur kopplar ja,de me citera visste ja int e ny på de här e no ödmjuk me er hjälp om de lyckas
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem

Nä hymers orgial 18 ah kan dom behålla,å mycket annat å som lagas om innan den funkar som ja vill ,nå hur kopplar ja,de me citera visste ja int e ny på de här e no ödmjuk me er hjälp om de lyckas
Vad är det för fel på en laddare som är avsedd för bilen, man ska inte rycka och slita i allt i onödan. Vad sitter det för laddare i den idag och vad för EBL?

Det är hos dig bollen ligger i att beskriva allt, inte hos oss som svarar!
 
Senast ändrad:

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Vad är det för fel på en laddare som är avsedd för bilen, man ska inte rycka och slita i allt i onödan. Vad sitter det för laddare i den idag och vad för EBL?

Det är hos dig bollen ligger i att beskriva allt, inte hos oss som svarar!

Glöm ebl dit kopplas inget direkt på bat,ja kan int håll på me 18 ah å fylla 150 ah därför en 35 paralellkopplad till
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.723
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddningsproblem

bennyolle, Ursäkta frågan, men har du koll på hur blybatterier fungerar? Du kan inte trycka in obegränsat med ström i ett blybatteri på kort tid, det spelar ingen roll hur stor laddare du sätter dit, batterierna tar bara emot så mycket de vill ändå.
Om du monterar en laddare på 50A till din batteribank på 360 Ah kommer laddaren möjligen att ladda med hela sin kapacitet en kort stund i början, om batterierna inte är djupurladdade, sedan kommer laddströmmen snabbt att minska till typ 30A och sedan forsätta nedåt efterhand som batterierna blir mera laddade.
Det tar mycket lång tid att ladda 150Ah oberoende av laddare.
 
Senast ändrad:

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

bennyolle, Ursäkta frågan, men har du koll på hur blybatterier fungerar? Du kan inte trycka in obegränsat med ström i ett blybatteri på kort tid, det spelar ingen roll hur stor laddare du sätter dit, batterierna tar bara emot så mycket de vill ändå.
Om du monterar en laddare på 50A till din batteribank på 360 Ah kommer laddaren möjligen att ladda med hela sin kapacitet en kort stund i början, om batterierna inte är djupurladdade, sedan kommer laddströmmen snabbt att minska till typ 30A och sedan forsätta nedåt efterhand som batterierna blir mera laddade.
Det tar mycket lång tid att ladda 150Ah oberoende av laddare.

Jo så här e de vi e å fiskar å ibland någe annt ca e vecka igången ,då passar de bra å trycka dit30%mellan 50-80 utan att de tar evigheter,ja vet att mera fyllt de blir saktare går de,om ja kör en ggr i dygnet har vi massor me ström
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem

Har desverre ingen løsning mht blylading som du etterspør.
Hvorfor holde liv i "den halvdøde grisen"(blyteknologi). Istedet sett inn 2 x 100Ah LiFePO4 m/bms som veier kun 14 kg/stk, og du trenger ikke noe elverk. Du sparer masse vekt og du har mer energi tilgjengelig, samt korrekt drifts spenning i husbilen (13,1V).
Du lader lithium mye hurtigere med det originale ladesystemet på husbilen, og om du vil ha maksimal og helrå lading du kan montere en lader for lihium som fyller disse batteriene fra 0 til 100% på overkant av ett par timer. Kun en liten anbefaling etter snart ett år med Lithium
:)
 
Toppen