• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning

Status
Stängd för vidare inlägg.

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: .
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Twin
Husbilstyp: Van
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Elektronik
Har en Phocos CML-v2 regulator och en EBL 208 S G. Bilens batteri laddas först därefter laddas bodelens batterier. Borde vara tvärt om. Nu ser jag att -är kopplat till 1 alltså längst ned på EBL och + på nummer 2. På schemat går + till nummer 3 alltså den övre. Törs jag koppla om?
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Leffe M skrev:
Hej Decker har rätt När du kör laddas startbatterit först Står du vid stolpe 230v är det tvärt om
Leffe
Inget svar rätt. Talat med teknikern hos leverantören. Han sa "hörru jag jag har jobbat med detta i 16 år det här kan jag" sen sa han " vi har kopplat fel". Nu funkar det. Leverantör: M & M i Västerås.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
När motorn går får naturligtvis startbatteriet mest laddning, laddningen av bodelsbatterierna har säkert nån form av begränsning,nån form av max ström.

Står man med 230 V eller solcell så bör ju bodelsbatterierna prioriteras och startbatteriet får bara underhållsladdning, nån strömbegränsning där oxå.
 
F

F.d. 53814

Guest
pekke skrev:
När motorn går får naturligtvis startbatteriet mest laddning, laddningen av bodelsbatterierna har säkert nån form av begränsning,nån form av max ström.

Står man med 230 V eller solcell så bör ju bodelsbatterierna prioriteras och startbatteriet får bara underhållsladdning, nån strömbegränsning där oxå.

Från manualen.

1.2.2.1 Battery charging ...
... on mains supply
living-area battery:

control system * thyristor controller
charging characteristic * IUoU
maximum charging voltage * 14.3V
charging current * 16A within mains supply range, electronically limited
floating voltage * 13.8V, automatic change-over
new charging cycle
(change-over to boost-charge) * if battery voltage approx < 13.8V, about 5 sec delay
3-phase characteristic:
* boost-charge at 16A
(arithmetic mean, electronically limited)
up to maximum charging voltage,
* then equalize-charge at constant 14.3V
(selectable: 1h duration for lead-acid;
8h duration for lead-gel batteries),
* then automatic change-over to float-charge at 13.8V.
If due to high loads the 13.8V floating voltage can't be provided the battery charger switches over from float to boost-charge after a delay of approx. 5 sec.
safety circuits * overheat protected
* overload protection by electronic current limiting
* short-circuit protected by a FK2 automotive fuse
starter battery:
charging current * trickle-charge of starter battery with max. 2A

...by solar regulator
max. allowed charging current (camping battery) * 14A

...while driving
charging current * simultaneous charging of starter and living-area battery by alternator, batteries in parallel by cut-off relay, maximum charging current of
living-area battery by alternator must not exceed 30A
.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Hej igen
jag skickade ett mejl till Schaudt tekniska support, ock fick svar idag av Werner Litzki angående vilket batteri som laddas först. Så här sa han
Båda batterierna är parallellkopplade via ett isolerande relä ock där med laddas de samtidigt. När bilen körs så skall bodelsbatteriet huvudladdas med 13,3-13,7 volt.Underhållsladdning 13,8-14,3 volt. Får inte ladda över 14,5 då kan det bli dyra kostnader
Har i min bil Ebl 101 kopplat så här överst
+ Bodel

- Bodel
+ Startbatt
D+ Ingång
-Startbatt

Här är din Ebl 208 s uppeifrån
+ Bodel
+Bodel
+Startbatt
+Startbatt
D+input
D+ Bas
+ Bodelsbatt +Sensor
- Sensor
-Jord
-JORD


I ock med att du har två + ingångar till både Start O Bodelsbatterit ock två minus [jord] kan man välja ingångar ock koppla på mer om man vill som skall gå på startbatteriet eller bodelsbatteriet
Det innebär också att din koppling var rätt från början
Leffe
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Leffe M skrev:
Hej igen
jag skickade ett mejl till Schaudt tekniska support, ock fick svar idag av Werner Litzki angående vilket batteri som laddas först. Så här sa han
Båda batterierna är parallellkopplade via ett isolerande relä ock där med laddas de samtidigt. När bilen körs så skall bodelsbatteriet huvudladdas med 13,3-13,7 volt.Underhållsladdning 13,8-14,3 volt. Får inte ladda över 14,5 då kan det bli dyra kostnader
Har i min bil Ebl 101 kopplat så här överst
+ Bodel

- Bodel
+ Startbatt
D+ Ingång
Här är din Ebl 208 s uppeifrån
+ Bodel
+Bodel
+Startbatt
+Startbatt
D+input
D+ Bas
+ Bodelsbatt +Sensor
- Sensor
-Jord
-JORD


I ock med att du har två + ingångar till både Start O Bodelsbatterit ock två minus [jord] kan man välja ingångar ock koppla på mer om man vill som skall gå på startbatteriet eller bodelsbatteriet
Det innebär också att din koppling var rätt från början
Leffe
Tack för all hjälp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen