• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning av startbatteriet

svenne56

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
26169
Medlemskap
2024
hej har en liten fråga laddas startbatteriet samtidigt som bodelsbatteriet när man står på el ? har en Frankia 700 -02 tacksam för svar
 

svenne56

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
26169
Medlemskap
2024
startbatteriet var helt dött när ja kom men då kopplade jag in el o då stod de på panelen att bodelen laddas 14,3 men när ja tittade på bildelen så rörde sej inte nålen men nu var jag inte där så länge ska åka dit igen om några dagar de kanske inte visar sej för än den laddat upp batteriet lite
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg vet ikke hvilken ebl som sitter i din bil. cbe og Calira bruker en logikk som først lader bobatteriet og når det er full blir startbatteriet ladet. Andre har en liten ladestrøm til bilbatteriet hele tiden bilen står på 230V.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej.
Vet inte vilket ElektroBLock du har på din Frankia, men i manualen för det står nog hur laddningen funkar.
På vår husbil laddas bodelsbatterierna med 18A och startbatteriet med 2A då man har 230V inkopplat.
Så om det är liknande förhållande kan det nog ta en stund att få "igång" batteriet, om det inte har frusit sönder.
(Inte så vanligt, men ett traditionellt bly/syra-batteri kan faktiskt frysa sönder om det är helt urladdat.)
Om man ska ha husbilen på långtidsförvaring över vintern kan det vara en bra idé att se till att batterierna är fulladdade och sen lossa minuspolerna.

Hälsar

Bettan o Einar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
startbatteriet var helt dött när ja kom men då kopplade jag in el o då stod de på panelen att bodelen laddas 14,3 men när ja tittade på bildelen så rörde sej inte nålen men nu var jag inte där så länge ska åka dit igen om några dagar de kanske inte visar sej för än den laddat upp batteriet lite

Du bör koppla in en riktig separat batteriladdare på det urladdade startbatteriet, gärna en av "den gamla hederliga typen", ej elektronisk. Den eventuella inbyggda är bara en underhållsladdare och inte lämplig att ladda upp ett urladdat batteri.
 

svenne56

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
26169
Medlemskap
2024
tack för alla svar bilen har stått inne i värme o ja kopplade på el när ja ställde in den men någon har dragit ur kontakten för o komma fram med truck tror jag o sen inte satt tbx kontakten men får väl byta batteri
 
Toppen