• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning 220v-12v.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Elsystem
1. Om jag laddar ett 12v. 110 amp. batteri med 220v. elektronisk laddare rek. för batterier upp till 90 amp. blir det då fulladdat eller laddaren går över på underhållsladdning vid 90 amp. Eller den fortsätter till 110 amp?

2. Klarar originalladdarna i husbilarna att fulladda 2 st. 110 amp. batt.inom rimlig tid ?

3. Jag har ett 88amp. batt. i bilen och två 110 amp. till bodelen. Om jag stått stilla och anv. mycket el, då måste bilen rulla ett antal timmar vid denna årstiden med anv. av fläktar,torkare,radio, ljuset har man alltid på ,för att det skall finnas ström över för att ladda upp alla tre batterierna? Har jag fel så rätta mig för ibland är helgen längre än strömmen i batterierna.
Krister-18
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Svaren är egentligen beroende på vilken laddare och vilka batterier du har.
Om du kan ange detta så kan du få ett mer specifikt svar.
Laddning sker normalt vid 14,4 Volt 20C men detta varierar beroende på batterityp.

1. Det kommer att bli fulladdat men det tar längre tid. Risken finns i stället att batteriet blir överladdat om det står på längre än 48 tim om laddaren är för liten och inte klarar av att gå över i underhållsladdning. Normalt brukar de göra det vid 2-4% av batteriets märkström.

2. Troligen ja, normalt rekomenderas att laddarens storlek ska vara mellan 10-20% av batteriets kapacitet. Dvs. för 220Ah mellan 20 och 40A laddare.
Ofta sitter det en laddare med 6-15A inbyggt i bilarna.

3. Generatorn i bilen klarar som regel inte att ladda batterier mer än till 80%.
Därför är det viktigt att man fulladdar med 220V eller Solceller eftersom detta kan beroende på laddningström ta upp till 48tim.
Vill man ladda så fort som möjligt med generatorn måste man dra grova kablar mellan generator och batterier (25-35mm2) samt ha en generator på 120-150A.

Ett bra sätt att få kontroll över sina batterier och laddningen är att installera en batterimätare.
 
F

F.d. 3581

Guest
Batterityp, kan ha en viss påverkan. Man får se upp med att inte blanda batterityper om man har tex två bodelsbatterier.
Det hände mig i en tidigare husbil. Om laddaren i bilen förutsätter gel-batterier så blir det nog problem om man övergår till vanliga - typ "fritidsbatterier".
MVH
ds
 
Toppen